חמאס בהמתנה

ארגון חמאס ממתין להתבהרות המצב הפוליטי בישראל ודחה את הבקשה המצרית להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל בשלב הזה.
עד שתוקם ממשלה חדשה בישראל אמורים מאמצי מצרים והאו"ם להתמקד ביצוב הבנות הרגיעה ברצועה, חמאס לא יסכים לשום רגיעה ארוכת טווח עם ישראל שתגביל את חופש הפעולה שלו.
בתום סבב השיחות של משלחות חמאס והג'יהאד האסלאמי עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר מסתבר כי ארגון חמאס איננו ממהר להגיע להסדר רגיעה ארוך טווח עם ישראל.
ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי, אסמעיל הניה וזיאד נח'אלה ניהלו כמה ימים שיחות בקהיר ונועדו גם עם שר המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל, הם לא דנו בהסדר רגיעה ארוך טווח עם ישראל אלא ביצוב הבנות הרגיעה בגבול הרצועה, כלומר, באופי צעדות השיבה על הגבול ובפרוייקטים הכלכליים שהובטחו להם: הקמת בית החולים האמריקני בצפון הרצועה, הקמת אזור תעשיה, מתיחת קו חשמל 161 מישראל לרצועה, הקמת מתקן התפלת מים וכו'.
בהנהגת חמאס מעדיפים להמתין להתבהרות המשבר הפוליטי בישראל לפני שתתקבל ההחלטה האסטרטגית מבחינתם על הסכמה לרגיעה ארוכת טווח,בינתיים יצא מנהיג הארגון אסמעיל הניה לחו"ל כדי לשכנע בין היתר את ההנהגה הקטארית בדוחא להמשיך את הסיוע הכספי החודשי לרצועה וגם כדי לאסוף כספים במדינות אסלאמיות אחרות עבור הארגון.
בחמאס רוצים להמתין לתוצאות הבחירות בישראל וחוששים מפני עליה אפשרית של מפלגת "כחול לבן" לשלטון, במקרה כזה עלולה מבחינתם להשתנות לרעה המדיניות הישראלית כלפי רצועת עזה,ראשי "כחול לבן" מדברים על מבצע צבאי  נרחב ועקירת התשתיות המדיניות והצבאיות של חמאס ברצועה ולא על רגיעה ארוכת טווח.
הדבר החשוב ביותר להנהגת חמאס הוא להבטיח את המשך שליטתה ברצועת עזה, מדובר בהישג היסטורי של תנועת "האחים המוסלמים" שהצליחה להקים ישות מדינית-צבאית עצמאית בחבל ארץ ששמו רצועת עזה והיא איננה מתכוונת לוותר על ההישג.
למרות שהרצועה נתונה במצור ישראלי מתמשך הרי שהארגון חמאס הצליח להקים מדינונת או אמירות אסלאמית  עצמאית וקיצונית ויש לו גם כוונה לנסות להשתלט שטחי הגדה המערבית.
הסכם רגיעה ארוך טווח ישרת את "מדיניות הבידול" הישראלית של הרצועה מהגדה ויתן לישראל שקט ביטחוני בדרום והיא תוכל להתפנות לטיפול באיום האיראני בגבול הצפון ולהעמיק את מפעל ההתנחלויות בגדה.
בכך לא רוצים חמאס והג'יהאד האסלאמי וגם לא הפטרון שלהם בטהרן.
ארגון חמאס לא יסכים להתפרק מנשקו בשום הסדר, הסכם רגיעה ארוך טווח פירושו הפסקת אש ממושכת שתאפשר לו להמשיך להתחמש ולהתעצם על פי המודל של חזבאללה בלבנון, לכן, לפני כל הסכם רגיעה ארוך טווח ישראל חייבת לפרק את ארגון חמאס מנשקו ולמסור את השליטה ברצועה לרש"פ או לגוף בינלאומי, רק הכרעה צבאית אמיתית של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי תביא לרגיעה ברצועה שאותה יהיה צריך לבסס בשורה של פרוייקטים כלכליים.
בארגון חמאס מבינים זאת ולכן הנהגתו מעדיפה לדון כרגע בהמשך הצעדים ליצוב הפסקת האש על גבול הרצועה, ההחלטה על בחירות בישראל ב-2 במרץ נותנת לו תירוץ טוב לחמוק בינתיים מהלחץ המצרי להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל.
במקביל לדיונים עם מצרים, מכין ארגון חמאס את הצד הפוליטי של האסטרטגיה שלו להשתלט על שטחי הגדה באמצעות בחירות כפי שעשה ברצועת עזה ב-2007, חמאס הסכים לכל תנאיו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקיום הבחירות לפרלמנט ולנשיאות והוא ינהל קמפיין אגרסיבי כדי לנצח בבחירות אם ישראל תחליט להתיר את עריכתן בשטחי הגדה.
לכן ,חשוב מאוד שישראל תימצא את הנימוק הנכון כדי שלא לקיים את הבחירות בשטחים שעלולות להעניק לחמאס רוח גבית כפי שקרה בבחירות לפרלמנט ב-2006.
על פי גורמים ברצועה, הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם" מתנגדת להסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל, היא רוצה להגדיל את כוחה לקראת בניית צבא סדיר ברצועה שיאיים על  ישראל, חמאס נמצא בתחרות וביריבות מול ארגון הג'יהאד האסלאמי שרוצה להשתלט על הרצועה, לכן, חמאס מנהל קו מיליטנטי כדי להראות לקהל תומכיו כי הוא לא ויתר על היותו ארגון "התנגדות".
פיזור הכנסת בישראל וההליכה לבחירות בפעם השלישית מנמיכים את רף הציפיות לגבי המצב הביטחוני ברצועת עזה לפחות בחצי השנה הקרובה, צעדות השיבה ימשכו כנראה בפרופיל יותר נמוך וגם "טיפטופי הרקטות" ימשכו מדי פעם, הכסף הקטארי ימשיך לזרום מדי חודש בחודשו ובינתיים יקדמו ישראל, קטאר, מצרים והאו"ם את הפרוייקטים האזרחים החדשים, ארגון חמאס ינסה לשמור על יציבות יחסית וימנע מהסלמה מול ישראל עד שיודעו תוצאות הבחירות. רק אז יעשה הארגון הערכת מצב ויקבע מדיניות קבועה כיצד להמשיך ולהתנהל מול ישראל.
ארגון חמאס לא ממשיך לייצר את הרקטות כדי שהן יחלידו על המדפים, הוא ממשיך בתהליך ההתעצמות שלו בכל התחומים ומפתח גם תחומי לחימה חדשים, הוא מעוניין ברגיעה עם ישראל כדי לקבל את הכסף הקטארי מדי חודש ואת הפרוייקטים הכלכליים הגדולים בתחום הבריאות, המים והחשמל אך הוא לא יסכים לעולם להסכם רגיעה ארוך טווח שיכבול לגמריי את ידיו ויהפוך אותו מארגון "התנגדות" לגוף שלטוני בלבד שמנהל את חיי היום יום של רצועת עזה.
מדיניות "ההליכה על הסף " של חמאס תימשך ואין לצפות להסכם רגיעה ארוך טווח במתכונת שרוצה ישראל, דהיינו, הפסקת כל סוגי האלימות מגבול רצועת עזה לאורך זמן, חמאס הוא נחש של טרור והוא לא מסוגל להשתחרר מאופיו ולהפסיק להכיש את ישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי