מפעל הספינים של חמאס

ארגון חמאס פירסם תיעוד מצולם המאשים את מנגנון המודיעין הכללי של הרש"פ בסיוע לישראל לחסל את בכיר הגי'האד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא.    
חמאס במצוקה ברחוב העזתי בגלל הסכם הרגיעה עם ישראל ואי השתתפותו לצד הג'יהאד האסלאמי בסבב הלחימה האחרון והוא מפעיל ספינים תקשורתיים נגד הרש"פ וישראל.
ארגון חמאס נמצא במצוקה, מלחמת ההתשה שלו הנקראת "צעדות השיבה" נכשלה והוא נאלץ בלחץ הרחוב להפסיק אותה באופן זמני ולשנות את מתכונתה, בנוסף לכך הפירסומים בישראל על הסכם רגיעה עמו הכניסו אותו למבוכה מכיוון שהוא מצטייר ברצועה כמי שוויתר על דרך "ההתנגדות" (טרור) ומוכר אותה בעבור המענק הכספי החודשי הקטארי וגם כחושש מהאפשרות שישראל תצא למבצע נרחב ברצועה שימוטט את שלטונו.
הרש"פ וכמה ארגונים פלסטינים מתחו עליו ביקורת כי הסכם רגיעה עם ישראל ינציח את הנתק והפיצול בין הגדה לרצועה וימנע את הפיוס.
לכן, דוברי חמאס יצאו בהכחשה תקיפה בכל הקשור לפרסומים באמצעי התקשורת בישראל על הסכם רגיעה שכזה.
מבחינת חמאס, זהו העיתוי המתאים להפעיל שוב את מפעל הספינים שלו ולהציג את הרש"פ כמי שהיא משתפת הפעולה האמיתית עם ישראל ובאותה ההזדמנות גם להבליט את יכולותיו המודיעיניות ו "כישלונותיו" של השב"כ הישראלי.
מה שנקרא, שתי ציפורים במכה אחת.
מנגנון התעמולה של חמאס הפיק ופירסם כמה סרטונים שבהם נטען כי מנגנון המודיעין הכללי של הרש"פ בראשות הגנרל מאג'ד פרג' הוא שסיפק לשב"כ הישראלי מידע על תנועותיו של בכיר הגי'האד האסלאמי בההא' אבו אלעטא שסייע בחיסולו על ידי חיל האוויר הישראלי.
משרד הפנים של חמאס פירסם הודעה רשמית כי אנשיו לכדו חולייה של קציני המודיעין של הרש"פ שהודו במעקב אחר בהאא' אבו אלעטא והופעלו על ידי בכיר במנגנון המודיעין הכללי בשם שעבאן אלע'רבאווי.
בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' דחה את האשמות חמאס והאשים אותו בבגידה בכך שהוא עומד לחתום על הבנות הסכם רגיעה עם ישראל.
ארגון חמאס, שישב על הגדר ולא השתתף בסבב הלחימה האחרון נגד ישראל שהוביל הג'יהאד האסלאמי, מנסה להרחיק ממנו את הזעם ברחוב הפלסטיני על שלא השתתף בלחימה ואת הרמיזות כי הוא זה שסייע לישראל בחיסולו של בהאא' אבו אלעטא שהתריס גם מולו בירי הרקטות ולא רק מול ישראל.
מצפיה בסרטונים שהפיץ חמאס, שבהם מופיעות דמויות מטושטשות, מתקבל הרושם כי הן מספרות את סיפור המעקב כביכול של קציני המודיעין של הרש"פ אחרי בהאא אבו אלעטא,במעין הצגה מבויימת שבה מקריאות דמויות בלתי ברורות טקסטים שהוכתבו מראש.
התחושה היא תחושה של חוסר אמינות, אם אכן מנגנוני המודיעין של חמאס הם כל כך מוצלחים מדוע לא הצליחו ללכוד את החולייה בזמן ולסכל את ההתנקשות בחייו של בהאא' אבו אלעטא?
מיהו שעבאן אלע'רבאווי?
לטענת חמאס, על פעולת איסוף המידע אודות בהאא' אבו אלעטא פיקח קצין בדרגת תת אלוף בשם שעבאן אלע'רבאווי שמסר תיק של 70 עמודים לשב"כ הישראלי על בהאא' אבו אלעטא.
גורמים בחמאס מסרו כי הוא עסק בעבר בעינויים של פעילים פלסטינים ברצועה וברצח פעילים של ארגון הג'יהאד האסלאמי כשעמד בראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני ברצועת עזה בזמן שהרש"פ שלטה בה.
כמו כן הוא מואשם כי אסף מידע על מחבל החמאס יחיא עיאש המכונה "המהנדס" שחוסל על ידי השב"כ הישראלי.
חודש לפני שחוסל בהאא' אבו אלעטא הוציא החמאס צו מעצר נגד שעבאן אלע'רבאווי ששוהה ברמאללה.
לאן פני הדברים?
מבצע חיסולו של מחבל הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא היה מבצע מודיעיני מבריק של המודיעין הישראלי על כל זרועותיו, ספק רב אם הוא נעזר במנגנון המודיעין הכללי של מאג'ד פרג'.
שיתוף הפעולה עמו מתמקד בתחומי הגדה לסיכול פעולות טרור במסגרת הסכם התיאום הביטחוני שהינו חלק מהסכם אוסלו.
מנגנוני הביטחון של חמאס מנהלים כבר כמה שנים מסע נרחב נגד ראש המודיעין הכללי של הרש"פ הגנרל מאג'ד פרג' ומכפישים אותו, הם מתארים אותו כסוכן של השב"כ הישראלי וה-CIA וכמושחת גדול.
הם גם טוענים שהוא הקים את תנועת "רוצים לחיות" (בידנא נעיש-בערבית) שקמה ברצועה במחאה על המצב הכלכלי הקשה ודוכאה באכזריות רבה על ידי חמאס.
המלחמה התקשורתית של חמאס  נגד הגנרל מאג'ד פרג' נובעת בעיקר מהאופן שבו הוא מדכא את הפעילות הפוליטית של התנועה בגדה ומסייע לישראל לסכל פעילות טרור של הזרוע הצבאית של  חמאס בשטחי הגדה.
ארגון חמאס שיכלל בחודשים האחרונים את מפעל הספינים שלו במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל והוא החל בהפקת סרטוני תעמולה כדי להבליט את יכולותיו המודיעיניות.
במסגרת הזו הוא הפיק את הסרט "ארבעים דקות" על כישלון הפעולה של כוח צה"ל המיוחד באזור ח'אן יונס ואת הסרט "אשליות" על כישלון כביכול של השב"כ הישראלי שניסה להפעיל סוכן כפול כדי שיחבל במערך הרקטות של חמאס ברצועה.
סביר להניח שנראה בהמשך סרטוני תעמולה נוספים ממפעל הספינים של חמאס, כל אימת שהארגון יקלע למצוקה, וינסה לנכס לעצמו הצלחות ולישראל כישלונות בקרב המוחות המודיעיני.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי