הג'יהאד האסלאמי יטרפד כל הסדרה

ארגון הג'יהאד האסלאמי פירסם את החלטות הלשכה המדינית שלו ובראשן המשך ההתנגדות והג'יהאד נגד ישראל.
הארגון נחוש לטרפד בהשראת איראן כל הסכם הסדרה ברצועת עזה, החמאס אינו מוכן להתעמת עמו ולכן כל הסכם הסדרה בעת הזו עלול להיות בעוכריה של ישראל.
זמן קצר לאחר שפורסם באמצעי התקשורת בישראל על כינוס ישיבת הקבינט הביטחוני שתעסוק במתווה ההסדרה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה, מיהר ארגון הג'יהאד האסלאמי לפרסם את החלטות ישיבת הלשכה המדינית האחרונה של הארגון בראשותו של המזכ"ל זיאד נח'אלה.
להלן עיקרי ההחלטות שהתקבלו.
א.המשך העימות עם המתנחלים בגדה ועם הניסיונות לספח חלקים מהגדה ואת בקעת הירדן לישראל.הגברת אופציית ההתנגדות למנוע את ההתקפות על הפלסטינים.
ב.המשך ההתנגדות והג'יהאד נגד הפרוייקט הציוני (ישראל) שנתמך ע"י ארה"ב והתקדמות בשחרור האדמות הפלסטיניות.אין פשרות על ההתנגדות והג'יהאד.
ג.התנגדות לכל הסדר עם ישראל או הכרה בלגיטימיות של הכיבוש הישראלי, המשך העימות עם כל הניסיונות שמטרתם לתת לגיטימציה לנוכחות הכיבוש על אדמת פלסטין.
ד.התנגדות לתוכנית האמריקנית הנקראת "עסקת המאה" שמטרתה "לבלוע את פלסטין, להחרים את ירושלים ולייהד אותה, לשדוד את אצרותיה וליצור נורמליזציה עם הישות הציונית".
ה. גינוי הניסיונות של מדינות ערב לנורמליזציה עם ישראל.מדובר בתקיעת סכין בגב הפלסטינים.
ו.אי השתתפות הארגון בבחירות הפלסטיניות לפרלמנט ולנשיאות."הבחירות אינן הדרך להשגת הסכמה לאומית, הן עלולות להגביר את היצול הפנימי במקום להביא לאחדות.
ארגון הג'יהאד האסלאמי שומר בדרך כלל על הסכם הפסקת האש עם ישראל שהושג בתיווכה של מצרים לאחר סבב הלחימה בעקבות חיסולו של בכיר הארגון הבאא' אבו אלעטא על ידי ישראל, אולם, הוא איננו אוכף אותו על כל בכיריו.
הארגון ממשיך בהשראה איראנית ב"טיפטוף" ירי רקטות לעבר ישראל כדי להביע את התנגדותו  להבנות ההסדרה מבלי לגרור את הרצועה לסבב לחימה חדש עם ישראל.
"עושה הצרות" התורן של הג'יהאד האסלאמי הינו ח'ליל אלבהתיני, מפקד חטיבת עזה של הארגון.
מאז חיסולו של בהאא' אבו אלעטא מתנהג ח'ליל אלבהתיני כמבוקש מחשש שיחוסל על ידי ישראל בגלל חלקו בפיגועים נגדה, הוא מבקש לנקום את מותו של אבו אלעטא וממשיך בקו שלו של התרסה מול ישראל וחמאס והתנגדות להסדרה למרות הסכם הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי שהושג בתיווך מצרי.
ח'ליל אלבהתיני השתתף ביחד עם בהאא' אבו אלעטא במשלחת הג'יהאד האסלאמי שיצאה לקהיר בחודש אוקטובר שעבר לשיחות עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר לדיון על ישום הבנות הרגיעה.
כדי לרצות את ארגון הג'יהאד אסלאמי ולשכנעו להפסיק את ירי הרקטות לעבר ישראל שיחררה מצרים עשרות עצורים של הארגון מבתי הכלא שלה, אולם, בכירי הג'יהאד האסלאמי לא עמדו בהבטחות שנתנו למצרים וירי הרקטות לעבר ישראל נמשך.
הנחת העבודה של ארגון הג'יהאד האסלאמי היא שידיה של ממשלת ישראל כבולות והיא לא תצא למבצע צבאי נרחב ברצועת עזה בגלל הבחירות לכנסת ב-2 במרץ.  
מה מניע את הג'יהאד האסלאמי?
גורמים בג'יהאד האסלאמי אומרים כי הארגון נחוש לטרפד בדרך חכמה  כל הסכם הסדרה בין חמאס לישראל ברצועת עזה בין אם מדובר בהסכם לטווח קצר או לטווח ארוך.
ישנן כמה סיבות לכוונת הג'יהאד האסלאמי לטרפד את ההסדרה עם ישראל.
א.אמונה מלאה של הנהגת הארגון בצדקת דרכו ובאידיאולוגיה שלו כי הדרך היחידה הינה דרך הג'יהאד.
ב. תחושת העוצמה-בידי הארגון רקטות ארוכות טווח שבאמצעותן הוא יכול להכות בעורף הישראלי, כמו כן יש ברשותו מנהרות התקפיות, טילי נ"ט מתקדמים, מל"טים וכוח קומנדו ימי.
ג.היריבות עם חמאס- הארגון מרגיש מספיק חזק כדי לערער על ההגמוניה של חמאס ברצועת עזה.
מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה משוכנע כי ארגונו יהפוך לארגון החזק ברצועה והוא מנסה למצב אותו כארגון ההתנגדות המוביל ולצייר את חמאס כארגון המתפשר עם ישראל.
ד.ההשפעה האיראנית- הנהגת הארגון נתונה להשפעתה של איראן, באמצעות הגנרל קאסם סולימאני, המציידת את הארגון באמצעי לחימה מתקדמים ובכסף, האיראנים דורשים מהארגון לטרפד כל הסכם רגיעה ברצועה כדי להעסיק את ישראל בשתי חזיתות במקביל, בדרום ובצפון.
ארגון חמאס איננו מעוניין להתעמת עם הג'יהאד האסלאמי, בסבב הלחימה האחרון הוא ישב על הגדר ונמנע מלסייע לג'יהאד האסלאמי לתקוף את ישראל בתגובה על חיסולו של בהאא אבו אלעטא אך זכה לביקורת קשה ברחוב הפלסטיני.
גם למצרים אין מנופי לחץ על ארגון הג'יהאד האסלאמי, בתקופה שבה היה רמאדאן שלח מנהיג הארגון הייתה למודיעין המצרי השפעה רבה עליו אולם המנהיג הנוכחי זיאד נח'אלה לא עושה שום חשבון למצרים ונאמן רק לפטרוניו באיראן.
ישראל תתקשה מאוד לקיים הסדרה כלשהי ברצועת עזה גם אם החמאס יסכים לה, הגי'האד האסלאמי איננו מוכן לקבל שום הסדרה והוא כבר הפך לגורם קבוע הפועל לטירפודה.
לכן, צריך להיזהר מאוד מלסכם על הסדרה כלשהי עם חמאס, הוא איננו יכול להבטיח ולהתחייב כי ירי הרקטות על ידי גורמים בג'יהאד האסלאמי יפסק והוא איננו מוכן להתעמת עם הג'יהאד האסלאמי כדי לעצור את הירי,בתרחיש כזה ישראל עלולה למצוא את עצמה בתוך תהליך הסדרה כשהיא מעניקה הקלות לארגון החמאס תחת אש מבלי לקבל תמורתן רגיעה, זו איננה הדרך להילחם בטרור.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי