נאום צפוי ובלתי מתפשר

נאומו של מחמוד עבאס באו"ם היה סרבני,הוא דחה לחלוטין את תוכנית "עסקת המאה" ולא השאיר שום פתח למו"מ עליה.
מחמוד עבאס נכשל בצעד הראשון של הקמפיין המדיני שלו שנועד להשיג תמיכה בינלאומית נגד התוכנית, השלב הבא יהיה ניסיון לגייס את האיחוד האירופי לצידו.
נאומו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במועצת הביטחון של האו"ם התקיים בצל הכישלון הפלסטיני להעביר הצעת החלטה במועצת הביטחון שתדחה ותגנה את תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה", הפלסטינים נאלצו למשוך את הצעת ההחלטה שהגישו בשמם תוניסיה ואינדונזיה מכיוון שלא מצאו אפילו 9 מדינות מחברות מועצת הביטחון שיתמכו בה אך לטענתם מדובר ב"נסיגה טקטית" בלבד, הם ממשיכים להכין את ההצעה והיא תוגש בקרוב, בינתיים, נאומו של מחמוד עבאס היה הדבר היחידי שהם יכולים היו להציג כתחילת הקמפיין המדיני שלהם בזירה הבינלאומית, גם אם הם יגישו הצעת החלטה חדשה למועצת הביטחון היא אמורה להיתקל בוטו אמריקני והם יצטרכו להעביר אותה לדיון בעצרת הכללית של האו"ם.
נראה כי הפלסטינים החלו להבין כי זירת האו"ם איננה עוד רק מגרש המשחקים הבלעדי שלהם, ממשל טראמפ שינה את החוקים במשחק והם מתחילים להרגיש זאת, לכן, מחמוד עבאס הגיע מפוייס לנאום בעצרת הביטחון כשהוא מתחנף בנאומו מדי פעם לאו"ם ונזהר מאוד שלא להתעמת או להשמיץ את הנשיא טראמפ שאותו כינה רק לפני שבועיים במילה "כלב" במהלך פגישה עם צמרת תנועת פת"ח.
מחמוד עבאס הצליח להשיג את תמיכת מדינות ערב ומדינות האסלאם בהתנגדותו ל"עסקת המאה" אך החל ברגל שמאל את הקמפיין המדיני שלו במערב, בהמשך החודש מתוכננת פגישה של מחמוד עבאס עם שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל כדי לגייס את עזרתם נגד "עסקת המאה".
מחמוד עבאס הציג בנאומו מצג שווא וטען כי "מאות אלפי פלסטינים" מפגינים בשעת נאומו בשטחי הגדה וברצועה, בפועל הפגינו ברמאללה כעשרת אלפים בני אדם בהפגנה שארגנה תנועת פת"ח, ברצועת עזה הפגינו רק כמה מאות בני אדם.
נאומו של מחמוד עבאס במועצת הביטחון של האו"ם היה צפוי ובלתי מתפשר, לא היו בו שום הפתעות או מסר חדש, הנאום הביע את התנגדות ההנהגה הפסלטינית לתוכנית השלום האמריקנית ודחייה על הסף של "עסקת המאה" מבלי להשאיר שום פתח או לגלות נכונות כלשהי לדון בה.
להלן כמה נקודות מהנאום הראויות לאזכור:
א.קריאה לכינוס ועידה בינלאומית לשלום במזרח התיכון.
ב.סירוב לקבל את ארה"ב כמתוווכת היחידה בין ישראל לפלסטינים, מחמוד עבאס קרא לקוורטט להתערב בתהליך בניסיון לייצר מהלך שיעקוף את תוכנית "עסקת המאה" ויכניס שחקנים נוספים למשא ומתן מלבד ארה"ב כמו רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי.
ג. הכחשה מוחלטת כי ההנהגה הפלסטינית היא סרבנית שלום וכי היא "לא החמיצה הזדמנות להחמיץ הזדמנות לשלום".
ד. תוכנית "עסקת המאה" הינה כמו "גבינה שוויצרית מחוררת", היא מציגה עמדות חד צדדיות וסותרת את כל ההחלטות הבינלאומיות ואת יוזמת השלום הערבית. התוכנית האמריקנית תהרוס את חזון שתי המדינות בקווי 67.
בתוכנית אין פיתרון מדיני והפלסטינים לא יסכימו לקבל רק פיתרון כלכלי שמתבטא בסיוע בסך 50 מיליון דולר.
ה. חידוש הקריאה לשלום לכל מנהיג ישראלי שמוכן לדון על כך, "השלום בין ישראל לפלסטינים עדיין אפשרי".
ו.הרש"פ תמשיך לבנות את המוסדות שלה והיא "מדינה שנאבקת בשחיתות והיא נקיה משחיתות", הרש"פ מחוייבת למלחמה בטרור, היא נגד אלימות ומאמינה בשלום ודמוקרטיה, "אין לפלסטינים שום דבר נגד היהודים."
ז.ישראל טירפדה את הבחירות הפלסטיניות בכך שסירבה שהן יכללו גם את מזרח ירושלים.
מחמוד עבאס הזכיר בנאומו את "מחנה השלום"
 הישראלי וציין לשבח את ההפגנות הישראליות שהיו בתל אביב נגד "עסקת המאה",הוא גם נופף במהלך נאומו במסמך שלטענתו חתומים עליו 300 קצינים בצה"ל נגד התוכנית האמריקנית.
מחמוד עבאס לא הזכיר את כוונת ראש הממשלה נתניהו להחיל את החוק הישראלי לאחר הבחירות, בתיאום עם ארה"ב, על צפון ים המלח, בקעת הירדן וההתנחלויות ביהודה ושומרון, הוא הציג את הפלסטינים כאנדרדוג וציין כי הם יתנגדו ל"עסקת המאה" בדרכי שלום למרות שהמצב בשטחים הוא על סף פיצוץ.
השלב הבא לאחר נאומו של מחמוד עבאס היה פגישה עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט וניסיון להשתמש בו כדי לנגח את "עסקת המאה" של טראמפ, למרות שהוא אישית דחה את כל ההצעות הנדיבות להסדר שהגיש לו אולמרט.
דני דנון, שגריר ישראל באו"ם מתח ביקורת על ראש הממשלה לשעבר אולמרט ואמר כי הוא "נותן רוח גבית למחמוד עבאס ומחליש את עמדת ישראל".
שגרירת ארה"ב באו"ם, קלי קרפט, אמרה בדיון במועצת הביטחון כי "תוכנית טראמפ היא הצעה והיא יכולה להשתנות במשא ומתן לא מדובר ב
Take it or leave it", אך ליו"ר הרש"פ אין שום כוונה להתדיין ישירות או בעקיפין עם ממשל טראמפ על התוכנית.
מחמוד עבאס לא הצליח להציג מפגן כוח מרשים באו"ם שמלווה בהפגנות ענק בשטחים, הוא השאיר את דלת המשא ומתן פתוחה לעתיד הקרוב, אך לא על "עסקת המאה", בתקווה שהבחירות הקרובות לכנסת יביאו לחילופי שלטון בישראל שיצמיחו לו פרטנר חדש למשא ומתן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי