לא לסמוך על קטאר

בזכות ישראל וחמאס הפכה קטאר לגורם אזורי חשוב המסייע לשמירה על הרגיעה ברצועה, אולם קטאר היא מדינה תומכת טרור שמסכסכת בין המדינות במזה"ת ותומכת בטרור של איראן.
קטאר משתמשת בישראל בעורמה כדי להתקרב אל ממשל טראמפ בתקוה שילחץ על מדינות ערב שיסירו את החרם מעליה.
לפני יותר משבועיים יצאו ראש המוסד יוסי כהן ואלוף פיקוד הדרום הרצי הלוי לפגישה בדוחא עם מוחמד בן אחמד אלמוסנד, ראש שירותי המודיעין והיועץ לביטחון לאומי של אמיר קטאר השיח' תמים בן חמד, בפגישה השתתף גם השליח הקטארי מוחמד בן חמד ומטרת הפגישה הייתה לבקש מהשליט הקטארי שימשיך להעביר את הסיוע הכספי החודשי לתנועת חמאס עד לסוף שנת 2020.
ואכן, בשבוע שעבר הגיע השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי לרצועת עזה ובפגישתו עם מנהיג חמאס יחיא סינוואר הודיע לו על החלטת שליט קטאר להמשיך את הסיוע הכספי החודשי לחמאס עד לסוף השנה, אולם, בחמאס טוענים כי שליט קטאר נענה לבקשתו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה ולא לבקשתה של ישראל.
פירסום דבר הפגישה גרם נזק לתדמית של ישראל בעולם הערבי כאילו היא משחרת לפתחה של קטאר בגלל אי יכולתה להתמודד עם הכוח הצבאי של ארגוני הטרור ברצועת עזה.
אתר החדשות "אינדיפנדט אלערביה", המזוהה עם סעודיה, דיווח ב-24 בפברואר מפי גורם ישראלי בכיר כי ראש המוסד יוסי כהן ביקש בזמן ביקורו בדוחא להיפגש עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה שעבר באחרונה להתגורר בקטאר, אולם הדבר לא צלח, חמאס אמר בתגובה כי לא ידוע לו על כך דבר.
מה עושים נציגי ישראל בקטאר ומדוע הם משקיעים בקשרים עמה?הרי מדובר במדינה תומכת טרור.
קטאר מארחת בעיר הבירה דוחא את מפקדת ארגון חמאס בחו"ל ואת מנהיגי הטרור של "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים. היא גם תומכת בארגוני אל-קאעידה ודאע"ש בכמה מדינות ערביות במזה"ת כולל בשלוחת דאע"ש בצפון סיני.
למרות זאת, איפשרה ממשלת ישראל להעניק לקטאר דריסת דגל בתוך רצועת עזה, למורת רוחה של מצרים, וגם מדי פעם היא מאפשרת לה לתווך בינה לבין חמאס והג'יהאד האסלאמי. המהלך הזה משרת את קטאר, שמדיניותה הקבועה היא להתערב בכל נושא במזה"ת שממנו היא יכולה להפיק רווחים מדיניים ולנקוט את שיטת "הפרד ומשול" באמצעות יצירת בעיות כדי שהיא תוכל לפתור אותן בהמשך.
כל ההתנהלות הקטארית ברצועת עזה בשנתיים האחרונות נועדה להתחנף לישראל ולממשל טראמפ, כדי שיגבירו את הלחץ על מדינות ערב המתונות, ובראשן מצרים וסעודיה, לבטל את החרם שהטילה ה"רביעייה הערבית" עליה ולהתפייס עמה. כל מאמצי ממשל טראמפ בנושא הזה עלו בתוהו. מצרים וסעודיה שמכירות היטב את האופי החתרני של שליט קטאר ותמיכתו בטרור של חמאס ושל "האחים המוסלמים" מסרבות לבטל את החרם.
המודיעין הקטארי בחש ובוחש רבות בעניינים הפנימיים שלהן כדי לזעזע את יציבות משטרן.
ליברמן הידק הקשרים עם קטאר
שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן נפגש בחשאי ביוני 2018 בקפריסין עם שר החוץ הקטארי מוחמד בן עבד אלרחמן א-ת'אני כדי שתסייע בנושא ההסדרה ברצועה ובכך סייע להגביר את השפעתה ברצועת עזה.
קטאר נחשבת למדינה העויינת ביותר כלפי ישראל מבין מדינות המפרץ וכמי שתומכת בטרור של איראן, בחמאס וב"אחים המוסלמים".
בשנים האחרונים השקיעה קטאר קרוב לחצי מיליארד דולר בפרוייקטים שונים לשיקום רצועת עזה והשליח הקטארי מגיע לישראל מדי כמה שבועות, נפגש עם בכירים במערכת הביטחונית והעסקית ועם חברי כנסת ושרים.
הנציג של קטאר לשיקום רצועת עזה ולתיווך בין ישראל לחמאס הוא מוחמד אלעמאדי, שנושא בתואר הרשמי של ראש הוועדה לשיקום רצועת עזה. גורמים ביטחוניים בכירים שמכירים מקרוב את אלעמאדי מתארים אותו כ"ערמומי וחנפן". לדבריהם, הוא יודע היטב היכן מרוחה החמאה המדינית והוא עסוק בהתחנפות בו-זמנית לישראל ולחמאס, תוך שהוא מנסה לתקוע מקלות בגלגלים של מצרים.
בשנה שעברה הסתבך מוחמד אלעמאדי עם ארגון הג'יהאד האסלאמי,במהלך מסיבת עיתונאים ב-14 במאי האחרון בעיר עזה האשים השגריר אלעמאדי את ארגון הג'יהאד האיסלאמי בגרירת הרצועה לסבב הלחימה האחרון עם ישראל ובעצם אימץ את הנרטיב הישראלי.
 דבריו פורסמו באתרי חדשות מקומיים ברצועה ועוררו את זעמו של מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נח'אלה אשר דרש ממנו להתנצל לאלתר בפני "ההתנגדות הפלשתינית".
"
הודינו לקטאר על הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, אך אין פירוש הדבר שנסכים לקבל את ההצהרות הבלתי האחראיות של מוחמד אלעמאדי שחרג ממשימתו ההומניטרית", הדגיש נח'אלה. אלעמאדי פרסם הודעה שקרית שהכחישה את הדברים שאמר, ומיהר לברוח מהרצועה לפני שיתחילו אירועי "יום הנכבה".
מאז החל קמפיין צעדות השיבה לפני שנתיים, הותקפה שיירתו של השגריר הקטארי באבנים כמה פעמים בעת שביקר באזור ההפגנות בגבול עם ישראל, והושמעו לעברו קריאות כי הוא "סוכן של ישראל". אלעמאדי התפאר כמה פעמים בראיונות לאמצעי התקשורת כי יחסי קטאר עם ישראל הם "מצוינים", וגורמים בתנועת פת"ח אומרים כי הוא מקיים מדי פעם פגישות חשאיות עם גורמי ביטחון ישראלים בכירים בתל אביב ובדוחא.
גורמים ביטחוניים אומרים כי ישראל משתמשת באמצעות קטאר בכסף ערבי כדי לסייע בשיקום הרצועה וכי קטאר משתפת פעולה עם ישראל בתחום הביטחוני ובריסון החמאס,אולם, בניגוד למדינות ערב אחרות כמו סעודיה, בחריין, עומאן ואיחוד האמירויות, קטאר איננה מוכנה לשתף פעולה עם ארה"ב וישראל בעניין תוכנית "עסקת המאה" והיא איננה מוכנה אפילו לנהל מגעים עם ישראל על חתימה על הסכם אי לוחמה בדרך לנורמליזציה.
שום תועלת לא תצמח לישראל מהמעורבות הקטארית ברצועת עזה, כל הפעילות הזו משרתת את האינטרסים של קטאר שבעצם קנתה את כרטיס הכניסה שלה לרצועה בכך שהיא בונה פרוייקטים ברצועה ומעבירה כסף לחמאס באישור ישראל, מצרים מתנגדת בתוקף לפעילות הזו וכן גם סעודיה ואיחוד האמירויות.
קטאר תקעה יתד ברצועת עזה, מסייעת לחמאס ומנסה לשקם את תדמיתה במערב על חשבון ישראל, טוב תעשה ישראל אם תעמיד אותה במבחן כבר עתה ותדרוש ממנה לחתום על הסכם אי לוחמה או נורמליזציה, סביר להניח שהיא תסרב וזה יתן לישראל את הצידוק לתפוס ממנה מרחק.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי