מעשים ולא דיבורים

ארגוני הטרור ברצועה אינם מתרגשים עוד מהאיומים של בכירים בישראל,סבב הלחימה האחרון ברצועה לא תרם מאומה לשיקום ההרתעה הישראלית.
הגיע העת למעשים, ההתקפה בסוריה על מפקדת הג'יהאד האסלאמי היא צעד בכיוון הנכון, אין מנוס מכיבוש הרצועה ופירוק תשתיות הטרור,עד אז יש לחדש את החיסולים.
סבב הלחימה האחרון בין ישראל לארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה לא היה מוצלח מבחינת ישראל בלשון המעטה, הסבב ה-13 במספר מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014 נמשך יומיים והסתיים מבלי שישראל שיקמה, ולו במעט, את יכולת ההרתעה שלה.
שוב הסתבר כי ארגוני הטרור ברצועת עזה קוראים היטב את המפה הפוליטית בישראל ואת הכוונות האמיתיות של הפוליטיקאים הישראלים מימין ומשמאל בהתייחסם לרצועת עזה.
גורמים בחמאס אומרים כי הארגון הפסיק לקחת ברצינות את האיומים החוזרים ונשנים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר הביטחון בנט על "ההפתעה" הגדולה שמחכה לארגוני הטרור ברצועת עזה וחמאס מתייחס להצהרות האלה כחלק מתעמולת הבחירות והרצון לעבור את יום הבחירות בשבוע הבא בשקט.
דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר ב-26 בפברואר כי ארגוני הטרור בעזה התרגלו לאיומים שמשמיעים ראש הממשלה ושר הביטחון בנוגע ליציאה למערכה ברצועה וכי הם לא חוששים מהאיומים האלה,"להתנגדות יש את היכולת להגן על עמה במצב שבו ישראל תבצע מעשה טפשי".
בג'יהאד האסלאמי טוענים כי הארגון היה חייב להגיב ולנקום את מותו של המחבל מוחמד אלנאעם בגבול הרצועה כדי לייצר משוואה חדשה של הרתעה מול ישראל "הפצצה תחת הפצצה, דם תחת דם", לכך נוסף הלחץ ברחוב העזתי על הארגון לשמור על "הכבוד הלאומי" לאחר שהשופל של צה"ל "התעלל" בגופת המחבל שהניח את מטען החבלה בסמוך לגדר הגבול ופינה אותה לשטח ישראל כדי שתשמש כקלף מיקוח במשא ומתן על החזרת השבויים והנדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.
גורמים ברצועה טוענים כי ארגון הג'יהאד האסלאמי הגיב בזהירות ובמידתיות לאירוע, הוא לא השתמש ברקטות ארוכות הטווח בשברשותו כדי לפגוע בתל אביב, כפי שהצהירו חלק מדובריו, גם ישראל הגיבה במידתיות ונמנעה מחיסולים ממוקדים, שני הצדדים השאירו קצה חבל למתווכים השונים להשיג הפסקת אש בתוך זמן קצר.
ארגוני הטרור ברצועת עזה משוכנעים כי למרות כל האיומים של הבכירים בישראל, ממשלת ישראל איננה רוצה במלחמה כוללת וכיבושה של רצועת עזה מחשש לנפגעים רבים בקרב חיילי צה"ל וגם מתוך רצון שלא למוטט את שלטון חמאס ברצועה כדי להמשיך במדיניות הבידול בינו לבין שלטון הרש"פ בשטחי הגדה.
הרושם המתקבל בקרב תושבי רצועת עזה הוא כי ממשלת ישראל עוסקת בניהול המערכה בלבד ברצועת עזה וכי אין לה פיתרון צבאי או מדיני, גם לא למפלגת "כחול לבן" שאפשר שתחליף אותה בשלטון, בכל תרחיש המצור על רצועת עזה אמור להימשך כל עוד ארגון חמאס שולט ברצועה.
חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא בחודש נובמבר שעבר היה פעולה חשובה, אבו אלעטא ניסה לטרפד את הבנות ההסדרה באמצעות פיגועים נגד חיילי צה"ל בגבול הרצועה  ובירי רקטות לעבר ישראל, אולם, ישראל לא המשיכה במדיניות החיסולים הממוקדים ומעט ההרתעה שהשיגה נשחק אף הוא.
מדיניות ההסדרה שמשולבת לעיתים עם סבבי לחימה ברצועה נגד ארגוני הטרור נכשלה, היא לא מביאה ביטחון לתושבי הדרום וישראל נשאבת למצב של "הסדרה תחת אש" מבלי להשיג ביטחון.
הגיע העת להפסיק את הדיבורים ולעבור למעשים כדברי האמרה:IF YOU WANT TO SHOOT SHOOT! DO NOT TALK!
ההפצצה הישראלית על מפקדת הג'יהאד האסלאמי בדמשק הייתה צעד בכיוון הנכון, ישראל החמיצה אמנם את עכרם אלעאג'ורי, ראש המועצה הצבאית העליונה של הארגון, אך היה זה בהחלט מהלך הרתעתי, אסור לשכוח עם זאת שמנהיג הארגון זיאד נח'אלה יושב במפקדת הארגון בשכונת א-דאחייה בביירות והוא שמפעיל את אנשיו ברצועת עזה לבצע את פעילות הטרור נגד ישראל כדי לטרפד את ההסדרה על פי ההנחיות מאיראן.
הפתרון השורשי לטרור ברצועת עזה הינו כיבושה מחדש של הרצועה או חלקים ממנה והריסת תשתיות הטרור, זוהי פעולה ארוכה ומורכבת שתיקח כמה חודשים אך לישראל אין ברירה והיא תצטרך לעשותה ואחר כך לדאוג, ביחד עם הקהילה הבינלאומית לפירוזה של הרצועה, עד שתתקבל ההחלטה על כך יש לחדש את פעילות הסיכולים הממוקדים כדי להתחיל בשיקום ההרתעה ויפה שעה אחת קודם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי