רוסיה חוזרת לזירה הפלסטינית

רוסיה יוזמת מהלך משותף עם כל הפלגים הפלסטינים כדי להכשיל את תוכנית השלום האמריקנית.
שר החוץ הרוסי לברוב נועד עם ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי, הרוסים מתעלמים מהמחאה הישראלית ונותנים לגיטימציה לארגוני הטרור.
משרד החוץ הישראלי הגיש ב-12 במרץ מחאה רשמית לסגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב על הפגישה שקיים שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב במוסקבה בשבוע שעבר עם משלחת של ארגון הג'יהאד האסלאמי בראשות זיאד נח'אלה ובכירים בארגון.
ארגון הג'יהאד האיסלאמי  הינו בן חסותה של איראן ומוגדר ע"י ישראל, ארה"ב ומדינות ערב המתונות כארגון טרור.
שר החוץ הרוסי אירח את משלחת הג'יהאד האסלאמי בבניין משרד החוץ במוסקבה, שבוע לפני כן הוא אירח שם משלחת בכירה של ארגון חמאס בראשותו של אסמעיל הניה.
גורמים בכירים באש"פ מסרו כי בקרוב גם תבקר במוסקבה משלחת בכירה של ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין.
אותם גורמים מסרו כי רוסיה קיבלה החלטה אסטרטגית לחזור בכל הכוח לזירה הפלסטינית ולהפוך מחדש לכוח שמשפיע על המדיניות של הרש"פ ושל האופוזיציה הפלסטינית.
לרוסיה יש קשר קבוע עם הרש"פ שאף מחזיקה שגרירות במוסקבה.
המפגש של שר החוץ הרוסי לברוב עם ראשי פלגי האופוזציה הפלסטינית הוא  המשך לשורה של מפגשים דומים שקיים סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב במוסקבה בבפברואר 2019.
על פי גורמים בחמאס, הפגישות עם שר החוץ הרוסי לברוב עסקו בשני נושאים עיקריים: "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ותהליך הפיוס הפנים פלסטיני.
לדברי אותם גורמים, שר החוץ הרוסי רצה בפגישותיו לאחד את הפלגים הפלסטינים נגד "עסקת המאה" האמריקנית וכמו כן להביא לפיוס פנים פלסטיני בין פת"ח לחמאס, משרד החוץ הרוסי שוקל ברצינות לכנס במוסקבה בחודשים הקרובים ועידה בהשתתפות ראשי כל הפלגים הפלסטינים כדי לנסות ולהתגבר על המחלוקות הפנימיות ולהביא לפיוס לאומי.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה מסר בפגישה עם שר החוץ סרגיי לברוב 4 הצעות מטעם ארגונו כיצד לסיים את המחלוקות בין חמאס לבין תנועת פת"ח.
רוסיה נחושה לסכל את תוכנית השלום האמריקנית ורוצה בכינוסה של ועידת שלום בינלאומית בנושא הסכסוך הישראל פלסטיני, הנחת העבודה של הרוסים היא שקודם יש לפתור את המחלוקות הפנים פלסטיניות כדי להציג עמדה פלסטינית מאוחדת בפני הקהילה הבינלאומית.
במהלך הביקור במוסקבה, חשף מנהיג חמאס אמעיל הניה כי ממשל טראמפ ניסה לפתוח ערוץ חשאי עם חמאס בניסיון לקדם את "עסקת המאה", אולם, לדבריו, הנהגת חמאס דחתה את הניסיון הזה על הסף.
בחמאס מרוצים מהעמדה הרוסית הנחרצת להכשיל את תוכנית השלום האמריקנית ולא להשאיר את הזירה הפלסטינית יותר ריקה משחקנים באופן שיקל על הממשל האמריקני להיות בה שחקן ראשי בלעדי.
מבחינת ישראל יש במהלך הרוסי החדש כמה סכנות:
א.ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי הינם ארגוני טרור אסלאמי קיצוניים לכל דבר ועניין, הפגישה של שר החוץ הרוסי לברוב עם מנהיגיהם המופיעים ברשימת הטרור האמריקנית נותנת להם לגיטימציה בינלאומית ומכרסמת בעמדה המסורתית של הקוורטט מאז 2007.
יוזמתו של שר החוץ לברוב מעידה על כך שהוא מתעלם לחלוטין מעמדת ישראל בנושא הטרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי ורואה רק את האינטרס הרוסי מול עיניו.
ב.המהלך הרוסי נועד לטרפד את "עסקת המאה" ובטווח הקרוב את מהלך סיפוח בקעת הירדן וההתנחלויות בגדה, סביר להניח שהרש"פ תצטרף אף היא למהלך הרוסי, על פי המידע המצוי בירושלים, המהלך הרוסי מתואם גם עם איראן, טורקיה וקטאר.
המהלך הרוסי הוא סטירת לחי לישראל,ארה"ב ומדינות ערב המתונות שמדירות משטחן את ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי.
הרוסים מתעלמים מהמחאה הישראלית הרשמית וממשיכים במהלך, התשובה הישראלית-אמריקנית צריכה להיות סיפוח מהיר של בקעת הירדן וההתנחלויות בגדה שיהווה ישום בפועל של אחד הסעיפים החשובים של תוכנית השלום האמריקנית שהרוסים כה שואפים להכשיל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי