הקורונה והסיפוח

דאגה רבה בצמרת הרש"פ מהקמת הממשלה החדשה בישראל וכוונתה לספח שטחים בגדה כבר בקיץ הקרוב.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מאיים על ישראל כי החלטות סיפוח יביאו את המצב לסף תהום והתגובה הפלסטינית תהייה קשה.
הרש"פ ממשיכה בהסתה שלה נגד ישראל כי היא מפיצה את נגיף הקורונה בשטחי הגדה, ב-20 באפריל הופץ סרטון ברשתות החברתיות הפלסטיניות שבו מואשמת ישראל כי היא מזהמת את השטחים הפלסטינים בנגיף הקורונה באמצעות מי השופכין הזורמים מן ההתנחלויות.
ישראל הודיעה לרש"פ כי היא מבטלת את הכוונה להיענות לבקשת הרש"פ להעביר לה מקדמה של 500 מיליון ש"ח כדי לאפשר לה את הנזילות הכספית במשבר הקורונה כפי שביקש שר האוצר הפלסטיני שוכרי בשארה, בגלל ההסתה הפסלטינית בנושא הקורונה.
כמו כן, ישראל דרשה מהרש"פ לפנות לאלתר את כוחות הביטחון שלה שנכנסו השבוע לכפרים ושכונות בשטח המוניציפאלי של ירושלים כדי לאכוף את הסגר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.
מדובר בשכונות שנמצאות מעבר לגדר ההפרדה כמו כפר עקב, סמיר אמיס וקלנדיה ובהם מתגוררים כ-70 אלף פלסטינים.
גורמים ביטחוניים אמרו כי ישראל מתכוונת להקפיד על ההסכמים עם הרש"פ ולא תאפשר לה שום חריגה בפעילות כוחות הביטחון שלה ללא אישור, במיוחד בכל הקשור להפרת הריבונות של ישראל במזרח ירושלים.
אולם, ברש"פ אין מתרגשים מהמהלכים הישראלים וההסתה נגד ישראל בנושא הקורונה צפויה להימשך.
בכירי הרש"פ הולכים בעקבות ראש הממשלה מוחמד א-שתייה אשר מצא בנגיף הקורונה קרדום לחפור בו כדי לשפר את מעמדו בקרב הירושה, ההסתה נגד ישראל בנושא הקורונה הפכה לפופולארית בצמרת הרש"פ ובעקבות ראש הממשלה א-שתייה צועדים שרת הבריאות מיי כילא, מושל בית לחם ובכירים בצמרת פת"ח.
ברש"פ בונים על כך שישראל איננה יכולה להעניש את הרש"פ מבחינה כלכלית לאורך זמן מכיוון שהאינטרס העליון שלה הוא לשמור על אי קריסתה של הרש"פ ולמנוע את זליגת משבר הקורונה הפלסטיני לתוך שטח ישראל.
ישראל אינה רוצה להיות זו שאחראית על הטיפול בנגיף הקורונה בשטחי הרש"פ אם היא תקרוס.
נכון לשעה זו, הרש"פ שולטת במצב ואינה זקוקה לעזרה רפואית מישראל כדי לטפל במשבר הקורונה,ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה מדבר כבר על תוכנית יציאה מהמשבר מבחינה כלכלית וזו הנקודה שבה אמורה הרש"פ לבקש עזרה מישראל בכל הקשור להעסקתם של עשרות אלפי פועלים מהגדה בתחומי ישראל והעברת מקדמות מכספי המסים שישראל גובה עבור הרש"פ כדי לשפר את מצב הנזילות הכספית שלה.
הסיפוח מסוכן יותר מהקורונה
על פי גורמים בכירים ברש"פ מה שמדאיג יותר את צמרת הרש"פ הוא הרכבת הממשלה החדשה בישראל וההסכם הקואליציוני בין ראש הממשלה נתניהו לבין יו"ר מפלגת "כחול לבן" בני גנץ שבו הושגה הבנה על סיפוח קרוב בחודשי הקיץ של שטחים בגדה ובקעת הירדן.
לדבריהם, הסיפוח הצפוי הרבה יותר מסוכן עבור הפלסטינים מאשר ההתגברות על נגיף הקורונה.
ראש הממשלה הפלסטיני  מוחמד א-שתייה כבר מכנה את הממשלה החדשה בישראל בשם "ממשלת הסיפוח", בהודעה שפירסם ב-20 באפריל אמר א-שתייה כי הקמת הממשלה פירושה סופו של פיתרון 2 המדינות וביטול זכויותיהם של הפלסטינים.
"נעמוד מאחורי הנשיא מחמוד עבאס בכל מה שיחליט ברגע שתהייה הודעה ישראלית על סיפוח שתיקח אותנו לכיוון חדש במאבק נגד הכיבוש".
צאיב עריקאת מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ והאחראי על המשא ומתן עם ישראל אמר ב-21 באפריל כי "ממשלת ישראל החדשה תעמוד בפני שתי אפשרויות:
פתיחת אופק לתהליך שלום בעל משמעות וקבלת ההחלטות הבינלאומיות או המשך סיכון השלום באמצעות סיפוח, שדידת אדמות והרחבת ההתנחלויות והפרת החוק הבינלאומי.
כל ממשלת קואליציה חדשה בישראל שתספח שטחים פלסטינים תהווה סכנה לשלום, הביטחון והיציבות במזרח התיכון כולו".
האיום של מחמוד עבאס
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה הודיע כי במקרה של החלת הריבונות הישראלית על ההתנחלויות, יפנה יו"ר הרש"פ לרביעיה הבינלאומית, לאו"ם ולנשיא סוריה כדי לכנס ועידה בינלאומית לשלום.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פירסם ב-21 באפריל הודעה שבה הוא מזהיר את ישראל מפני סיפוח חלק כלשהו מהגדה וכי אם תעשה זאת יהיו לדבר תוצאות הרסניות.
"מדיניות הסיפוח וההתנחלויות תשים קץ לתהליך המדיני, החלטות כאלה יביאו את האזור לסף תהום והתגובה הפלסטינית תהייה קשה".
בכירים ברש"פ אומרים כי סיפוח שטחים בגדה ע"י ישראל יביא לישום מיידי של החלטות המל"פ והמועצה המרכזית של אש"פ לביטול כל ההסכמים בין הרש"פ לישראל כולל הסכם התיאום הביטחוני וההסכם הכלכלי המכונה "הסכם פאריז".
אין ספק שהשגת ההסכם בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר "כחול לבן" בני גנץ הכניסה את הפלסטינים לדיכאון וחששות רבים, מולם ניצבת עכשיו ממשלה ישראלית חדשה עם קונסנזוס בנושא הסיפוח,התקווה שלהם לחילופי שלטון בישראל בהתבסס על "הרשימה המשותפת" התנדפו, גם לגבי ארה"ב שבה הם ייחלו לניצחונו של המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס הם התאכזבו לאחר שהוא הודיע על פרישה מהמרוץ.
גורמים בפת"ח מעריכים כי הנשיא טראמפ יזכה בבחירות הקרובות לנשיאות בחודש נובמבר וכי בכל מקרה הוא יתן "אור ירוק" לממשלת ישראל החדשה לבצע את הסיפוח המופיע בתכנית "עסקת המאה".
הסיפוח הצפוי של בקעת הירדן וההתנחלויות עומד להפוך לסיוט הבא של הפלסטינים שממשיכים להחרים את ממשל טראמפ למרות שהוא הודיע בשבוע שעבר כי יעביר להם סיוע כספי של 5 מיליון דולר עבור בתי חולים ומשפחות נזקקות בעקבות משבר הקורונה.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממשיך לעשות טעויות שפוגעות בפלסטינים, הוא יכול היה לנצל את משבר הקורונה כדי להתקרב מחדש לארה"ב ולהשפיע על התהליך המדיני אך הוא מעדיף את דרך ההסתה נגד ישראל והמשך העימות עם הממשל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי