חששות כי הרש"פ לא תמנע את הסיפוח

הרחוב הפלסטיני בגדה מגלה חששות מנושא סיפוח ההתנחלויות ובקעת הירדן לישראל וסבור כי הרש"פ מנהלת קרב אבוד ולא תצליח למנוע את הסיפוח.
פלסטינים רבים חשים כי תוכנית הפעולה של הרש"פ איננה אפקטיבית, הסיפוח כבר קיים בפועל ועכשיו רק נותר לחכות להכרזה הרשמית.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמור בימים הקרובים לכנס ל"ישיבת חירום" את הועדה המרכזית של פת"ח ואת הועד הפועל של אש"פ לדיון בהכנות  למאבק נגד כוונת ישראל לספח את ההתנחלויות ואת בקעת הירדן.
אמש חזר מחמוד עבאס על איומיו בפנייה למדינות הבלתי מזדהות ואמר כי אם הכיבוש הישראלי יבצע את תוכניות הסיפוח שלו, הרש"פ תבטל את כל ההסכמים עם ישראל וארה"ב.
לא רק בישראל עוקבת המערכת הפוליטית אחרי הדיונים בבג"צ בנושא כשירות נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה וההסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת "כחול לבן", גם ההנהגה הפלסטינית עוקבת בעניין רב אחר הדיונים מתוך חשש שבג"צ יתן הכשר להסכם הקואליציוני ויאפשר למעשה את הקמת הממשלה החדשה בישראל, מבחינת הרש"פ מדובר ב"ממשלת הסיפוח" הישראלית החדשה שמתכוונת לבצע את הסיפוח של ההתנחלויות ובקעת הירדן כבר בחודש יולי הקרוב בברכת הממשל האמריקני.
ההערכה הפלסטינית היא כי הצוות הישראלי-אמריקני המשותף שהוקם אחרי פרסום "עסקת המאה" כבר השלים את הכנת המפות המפורטות של השטחים שיסופחו והעביר אותן לממשל טראמפ ולממשלת ישראל.
בתוך כך גובר החשש ברחוב הפלסטיני וגם בהנהגת פת"ח כי יו"ר הרש"פ מוביל "קרב אבוד" וכי לא ניתן יהיה לעצור את הסיפוח או את החלת החוק הישראלי על ההתנחלויות בגדה ועל בקעת הירדן.
הרש"פ החלה כבר בפעילות מדינית אינטנסיבית בזירה הבינלאומית נגד כוונת ישראל לספח שטחים בגדה, המאמץ הוא בזירת האו"ם,מול בית הדין הבינלאומי בהאג, מול הליגה הערבית ומול האיחוד האירופי,אשר כמה משרי החוץ שלו כבר התבטאו בחריפות בשבועות האחרונים נגד כוונות הסיפוח של ישראל.
בהנהגת פת"ח לא מדברים על אינתיפאדה שלישית אבל ברגע שיתחיל מהלך הסיפוח הישראלי מתכננת תנועת פת"ח, על פי ההנחיות של מחמוד עבאס, להניע הפגנות רחבות בשטחי הגדה של תנועת "השביבה" ,למרות מגיפת הקורונה, כולל עימותים עם חיילי צה"ל במחסומים בגדה מבלי שמנגנוני הביטחון של הרש"פ ימנעו את החיכוך.
גורמים בפת"ח מודים כי הסיפוח של ההתנחלויות ובקעת הירדן לישראל כבר קיים בפועל וכי מה שצפוי הוא רק ההודעה הרשמית על כך וההכרה האמריקנית בשטחים האלה כחלק ממדינת ישראל.
היעדר תוכנית פעולה אפקטיבית של הרש"פ
להערכת גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס וחבורתו אמורים להיכשל כישלון חרוץ במניעת הסיפוח כפי שנכשלו במניעת העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ובהכרזה האמריקנית על חוקיות ההתנחלויות.
בשיחות פנימיות הם מסבירים כי תוכנית הפעולה של מחמוד עבאס איננה אפקטיבית ומתבססת על גינויים חריפים לישראל שאין להם שום ערך מעשי בשטח, הרש"פ מגלה רפיסות ואין לה את היכולות להתמודד מול ממשל טראמפ ומול ישראל.
הרחוב הפלסטיני לא מזהה שום מאמץ רציני של הרש"פ לפעול נגד כוונות הסיפוח של ישראל מלבד השמעת הצהרות וסיסמאות נבובות, הנהגת הרש"פ לא עושה עד כה שום מאמץ להתפייס עם תנועת חמאס או עם ארגוני האופוזיציה הפלסטינים האחרים ולאמץ אסטרטגיה משותפת להילחם בסיפוח.
להיפך, התיאום הביטחוני עם ישראל נמשך כרגיל, מנגנוני הביטחון של הרש"פ ממשיכים במעצר פעילי חמאס בגדה ויו"ר הרש"פ החריף את המאבק שלו בארגון החזית העממית והקפיא את התקציבים שהוא אמור לקבל מ"הקרן הלאומית" של אש"פ כדי לנסות ולכופף אותו להתיישר עם הקו הפוליטי של הרש"פ.
גורמים בפת"ח אומרים כי אין בכוונת מחמוד עבאס לשנות את האסטרטגיה של פת"ח וכי המקסימום מבחינתו הוא להגביר את "ההתנגדות העממית" נגד כוונות הסיפוח של ישראל.
המשך הפיצול בין הגדה והרצועה וחוסר הרצון של הרש"פ וחמאס להגיע לפיוס לאומי בשעה קריטית כזו, מבחינתם של הפלסטינים, גורם למשבר אמון בין הרחוב הפלסטיני בגדה לבין הנהגת הרש"פ.
לכן, אין מה לצפות לכך שהרחוב הפלסטיני יתנדב להוביל מאבק אלים נגד ישראל בעוד הנהגתו מובילה מאבק מדיני בלתי אפקטיבי שלא מנע את ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל ועל חוקיות ההתנחלויות.
המשבר הכלכלי החריף בשטחי הגדה נמשך וכך גם תופעות השחיתות של הרש"פ, בשבוע שעבר נאלץ יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, בלחץ הרחוב הפלסטיני, לבטל שתי החלטות שתכנן בחשאי להעלות את שכרם של בכירי הרש"פ בעוד ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ביקש מעשרות אלפי פקידי הרש"פ לתרום 2 ימי עבודה למאמץ נגד התפשטות נגיף הקורונה.
הציבור הפלסטיני בגדה מתוסכל נוכח התנהלות הרש"פ, בכירי תנועת פת"ח עסוקים בקרב הירושה  ובניסיון להדיח את "הכוכב החדש", ראש הממשלה מוחמד א-שתייה, שמנסה למנף את משבר הקורונה לטובתו כדי לחזק את מעמדו כיורשו האפשרי של מחמוד עבאס.
לתושבי הגדה אין גם שום ציפיות מחמאס ברצועת עזה, הארגון שם עסוק במשבר הקורונה, בישום הבנות הרגיעה ובמגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל, גם אם היה משגר רקטות לעבר ישראל לא היה מצליח למנוע את הסיפוח.
הלך הרוח ברחוב הפלסטיני הוא שהסיפוח הצפוי של שטחים בגדה לישראל לא באמת מעניין את בכירי פת"ח אלא רק ההישרדות בצמרת הרש"פ, מאז הפרסום הרשמי של "עסקת המאה" הם לא עשו שום פעולות לנסות לשנות את תוכנית השלום האמריקנית או לפתוח בהידברות עם ממשל טראמפ כדי לנסות ולמנוע את הסיפוח.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי