נפוטיזם ברש"פ

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה הורה על הקמת ועדה לבדיקת הקידומים והמינויים במשרדי הממשלה בעקבות האשמות על נפוטיזם.
הרחוב הפלסטיני בגדה זועם על הרש"פ הממנה במנגנוניה קרובי משפחה של בכירים ברש"פ אך מונעת תשלום משכורות לעשרות אלפי פקידיה בטענה של משבר כספי קשה.
הרחוב הפלסטיני בגדה לא הספיק להתאושש מסיפורי השחיתות שחשף יאסר ג'אדאללה, מנהל המחלקת המדינית לשעבר בלשכתו של יו"ר הרש"פ, על גניבת כספי הסיוע לפלסטינים בידי בכירי הרש"פ והנה נחתה עליו פרשה חדשה, הפעם, נפוטיזם בצמרת הרש"פ.
על פי גורמים בפת"ח, שרת הבריאות מיי כילה, המקורבת לחוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ומקורבו של יו"ר הרש"פ, מינתה בימים האחרונים כמה קרובי משפחה של בכירים ברש"פ לתפקידים בכירים במשרד הבריאות הפלסטיני.
וואיל א-שיח', בן אחיו של השר חוסיין א-שיח', מונה לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל משרד הבריאות, מועתצם מוחייסן, בנו של חבר הנהגת פת"ח ג'מאל מוחייסן, מונה למנהל מחלקת הבריאות ברמאללה ואלבירה ואחותו של שר הבריאות הקודם ג'וואד עוואד מונתה לתפקיד מנהלת יחידת בריאות האישה.
פירסום דבר המינויים נעשה בצורה של הדלפה לרשתות החברתיות, הרש"פ לא הכחישה את הדבר והזעם גובר ברחוב הפלסטיני במיוחד נוכח העובדה שהרש"פ כבר לא משלמת יותר מחודשיים ימים משכורות לעשרות אלפי פקידיה בגלל משבר הקורונה בעוד בכיריה נהנים מתנאים וממשכורות עתק.
גל של נאצות וביקורת שוטף מאתמול את הרשתות החברתיות בתחומי הרש"פ.
עלאא' אבו דיאב,אחד הצייצנים ברשת טוויטר פירסם ציוץ שבו קרא לרש"פ להקים "מינסטריון לבני בכירי הרש"פ" כדי שהיא תוכל למנות קרובי משפחה של בכירים בקלות.
"תנו להם משכורות ותפקידים, רק הרחיקו אותם מתחומי הבריאות, החינוך, החקלאות ומכל משרדי הממשלה שיכולים להשפיע על חיי האנשים, בריאותם ועתיד הדורות הבאים" הוא כתב.
ועדת בדיקה
הזעם ברחוב הפלסטיני אילץ את הרש"פ להגיב במהירות למינויים החדשים.
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה הודיע בישיבת הממשלה השבועית ב-22 ביוני על הקמת ועדה שתבדוק את כל המינויים במשרדי הממשלה.
הוא אמר שהמינויים הבכירים מחייבים את אישורו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ושל הממשלה הפלסטינית.
הוא טען שכל הקידומים במשרדי הממשלה נעצרו כבר לפני כשנה בגלל המצוקה הכספית של הרש"פ.
הרחוב הפלסטיני לא קונה את ההסברים של הרש"פ ולא מאמין שמשהו ייצא מועדת הבדיקה שהוקמה.
ההערכה ברחוב היא שמדובר ב"כדור הרגעה" כדי להכיל את הזעם העממי ואחר כך למסמס את הנושא.
תופעת הנפוטיזם ( מחסוביאת- בערבית)   איננה חדשה ברש"פ, היא קיימת בה מאז שהיא הוקמה לאחר החתימה על הסכמי אוסלו.
אולם, התופעה הזו תופסת תאוצה בשנים האחרונות בימי שלטונו של מחמוד עבאס.
ברחוב הפלסטיני טוענים כי יו"ר הרש"פ נוהג בסלחנות לתופעה הזו כלפי מקורביו מכיוון שהוא זקוק לתמיכתם ולהגנתם על מעשיו שלו ועל ההתקדמות המטאורית של שני בניו בעולם העסקים וצבירתם הון רב.
יש שפע של דוגמאות לנפוטיזם של מקורביו של יו"ר הרש"פ, למשל הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני הנחשב לאחד מהמועמדים לרשת אותו:
על פי גורמים ברש"פ, רעייתו אמל  משמשת בתפקיד ראש לשכת הביקורת הכספית בדרגה של מנכ"ל ובנו בשאר היה קצין במשטרה הפלסטינית שהפך לבכיר בפרקליטות ברמאללה.
על פי גורמים בפת"ח, מחמוד אלהבאש, יועצו של יו"ר הרש"פ לענייני דת, הינו המוביל בכל הקשור לתופעת הנפוטיזם ברש"פ, בנו מונה לתפקיד מנכ"ל בפרקליטות ברמאללה, בתו מונתה לתפקיד מנכ"לית במשרד הדתות, אחיו מונה לטפל בנושא העלייה לרגל (חג') בשגרירות הפלסטינית בסעודיה, בת נוספת מונתה לתפקיד מזכיר שני בשגרירות הפלסטינית בטורקיה לאחר שעבדה עמו בלשכתו.
גיסו של מחמוד עבאס, מונה, לטענת גורמים ברש"פ, לתפקיד מנכ"ל במשרד הווקף.
על פי גורמים בפת"ח לבכירי הרש"פ מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' יש השפעה גדולה על שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי הזוכה להגנתם אצל יו"ר הרש"פ והם אחראים לשורה של מינויים של מקורביהם בשירות החוץ הפלסטיני.
תופעת הנפוטיזם נפוצה מאוד במשטרים הערביים במזה"ת ולכן הציבור הפלסטיני השלים עמה כחלק מהמנטליות של השליטים  ערביים המקובלת באזור, אולם כשנלווים אליה מעשי שחיתות חמורים, בעיתוי שבו המצב הכלכלי בשטחי הגדה הינו קשה ביותר, היא הופכת  לשיחת היום  ולמקור של עויינות נגד שלטונו של מחמוד עבאס.
זו אחת הסיבות שמחמוד עבאס יתקשה לגייס את תמיכת הרחוב בגדה לקראת הסיפוח הצפוי והוא עלול לגלות כי הרחוב איננו ממהר להיענות לקריאות הנהגת הרש"פ או הנחיות תנועת פת"ח, לתושבים רבים נמאס מתופעות השחיתות והנפוטיזם במנגנוני הרש"פ.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי