המסר האיראני לראש ממשלת עיראק

בעיראק נרצח ד"ר הישאם אלהאשמי, פרשן ביטחוני ידוע המתנגד לאיראן לאחר שמתח ביקורת נוקבת על המליציות הפרו איראניות והאשימן בהפעלת טרור.
ההערכה בעיראק היא הרצח הינו מסר מאיראן לראש הממשלה כאט'מי לחדול מהניסיונות לפרק את המליציות מנשקן אחרת הוא צפוי לגורל דומה.
הרצח של ד"ר הישאם אלהאשמי, החוקר והפרשן הביטחוני הידוע בעיראק מסעיר את המדינה ואת העולם הערבי, ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי הבטיח ללכוד את הרוצחים ולהענישם אך נראה כי בקצב האירועים בעיראק גם חייו נתונים בסכנה.
ד"ר הישאם אלהאשמי נרצח ב-6 ביולי בשעות הערב, הוא הגיע במכוניתו לביתו במזרח בגדאד ואז ירו בו מטווח קצר 2 רעולי פנים שהיו רכובים על אופנועים ונמלטו.
האזור שבו אירע הרצח הינו אזור שקט יחסית מבחינה ביטחונית ובשליטת הממשלה, בעקבות הרצח הדיח ראש ממשלת עיראק את הגנרל מוחמד קאסם, קצין בכיר במשטרה העיראקית שהיה אחראי על אותו האזור.
שום ארגון לא נטל אחריות על ההתנקשות בחיי הישאם אלהאשמי, ישנה גירסא כי הוא נרצח על ידי המליציות הפרו-איראניות בעיראק וגירסא אחרת כי הוא נרצח בידי דאע"ש, אולם הדעה הרווחת בעיראק היא כי איראן עומדת מאחורי הרצח.
ד"ר הישאם אלהאשמי התמחה בחקר המליציות הפרו איראניות בעיראק ובארגון דאע"ש, כמה ימים לפני הרצח הוא תקף בראיון לערוץ "אלחורה"
את המליציות הפרו איראניות בעיראק וכינה את אנשיהן "פורעי חוק וטרוריסטים".
ביום הרצח עצמו הוא התראיין לערוץ טלוויזיה מקומי UtvIraq ומתח ביקורת נוקבת על המליציות שתוקפות ברקטות מסוג "קטיושה" את בניין השגרירות האמריקנית בבגדאד, "האמריקנים מגינים על עצמם במערכות נ"מ והצבא העיראקי עומד ומסתכל על הנעשה" אמר אלהאשמי.
הוא טען שארה"ב איבדה כל תקווה שהמדינה העיראקית תגן על שגרירות ארה"ב בבגדאד כפי שהיא מחוייבת לעשות.
אחד מחבריו סיפר כי הוא תכנן לעזוב את עיראק לאחר שקיבל איומים על חייו בעקבות דו"ח שחיבר על המאבקים הפנימיים בתוך מליציות "אלחשד א-שעבי".
מסר חד משמעי לראש הממשלה כאט'מי
להערכת פרשנים בעיראק, המליציות הפרו איראניות רצחו את הישאם אלהאשמי בהוראה מטהרן, כנראה ממפקד גיס "אלקודס" החדש אסמעיל קאא'ני, כדי להעביר מסר חד משמעי לראש הממשלה העיראקי מוצטפא כאט'מי "ליישר קו" עם המליציות הפרו איראניות במדינה אחרת מחכה לו גורל דומה לגורלו של  ד"ר הישאם אלהאשמי, שהתנגד בפומבי להשפעה הגדולה של איראן בעיראק באמצעות המליציות הנאמנות לה.
המסר המופנה לראש ממשלת עיראק הוא לוותר לאלתר על כוונותיו לפרק את מליציות "אחשד א-שעבי" מנשקן ולזרז את יציאת כוחות צבא ארה"ב מעיראק, בהתאם להחלטת הפרלמנט העיראקי שהתקבלה לאחר חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בתחילת השנה.
ראש ממשלת עיראק נמצא בבעיה גדולה, הוא נתון בין הפטיש האיראני לסדן האמריקני, בשבוע שעבר הוא עבר השפלה גדולה לאחר שנאלץ, תחת איומי המליציות, לשחרר ממעצר 14 פעילים של מליציית "גדודי חזבאללה" שביצעו פיגועי ירי רקטות על השגרירות האמריקנית בבגדאד ולעבר בסיסים עיראקים המארחים את חיילי צבא ארה"ב.
האיראנים נטשו את השפה הדיפלומטית ועברו למעשי טרור, הם בעצם אומרים לכאט'מי בשפה שאיננה משתמעת לשתי פנים כי אם לא יציב את עצמו בצד הנכון של המפה, צפוי גל חדש של התנקשויות פוליטיות בעיראק של כל מי שמזוהה כתומך של ארה"ב, כולל הוא עצמו, עיראק נמצאת במצב כלכלי קשה, משבר הקורונה היכה במדינה  ונראה כי התקוות שתלה הציבור בממשלה החדשה עלולות להתנפץ בקרוב.
האצבע המאשימה בעיראק מופנית לעבר מליציית "גדודי חזבאללה" כי היא שאחראית לרצח הישאם אלהאשמי,המליציה פירסמה הודעת הכחשה, גורמי הביטחון בעיראק אומרים כי ארגון דאע"ש נחלש וכי הוא איננו מוסגל להוציא לפועל התנקשות מקצועית במרכז בגדאד, לכן החשד נופל על אחת ממליציות "אלחשד א-שעבי".
בבגדאד שורר פחד גדול והאווירה קשה, חבריו של הישאם אלהאשמי לא נכחו בהלוויתו מחשש שיחוסלו גם הם, הרשתות החברתיות סוערות ובהן האשמות כלפי המנהיג העליון של איראן כי הוא "רוצח".
ראש הממשלה כאט'מי עסוק בימים אלה בתהליך של עריכת חילופי גברי בצמרת הצבא העיראקי, הוא הדיח כמה מפקדים בכירים, כמו  ראש המודיעין הצבאי הגנרל סעד אלעלאק, בניסיון לצמצם את השפעת מליציות "אלחשד א-שעבי" על הצבא כדי שיוכל לנסות ולפרק אותן מנשקן,  הוא במירוץ נגד הזמן מחשש שיודח או יחוסל.
     

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי