חתול שחור בין מוחמד דחלאן לחמאס

גורמים בחמאס אומרים כי  הסתיים הרומן הפוליטי בין הנהגת התנועה לבין בכיר פת"ח מוחמד דחלאן.
תנועת חמאס  מעדיפה כעת את הקשר עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, היריב הפוליטי המר של דחלאן, לצורך המלחמה בתוכנית הסיפוח הישראלית בגדה.
 היחסים בין תנועת חמאס לבין תנועת פת"ח מתחממים, שתי התנועות הסכימו לקיים בימים הקרובים עצרת עממית משותפת ברצועת עזה נגד תוכניות הסיפוח של ישראל, בעצרת יהיו נאומים של מנהיג חמאס אסמעיל הניה ושל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, במקביל להתחממות הזו ישנה התקררות חזקה ביחסים בין בכיר פת"ח, יריבו המר של מחמוד עבאס, לבין הנהגת חמאס.
על פי דיווחים של גורמי חמאס ברצועת עזה, הרומן הפוליטי בין בכיר פת"ח מוחמד דחלאן לבין הנהגת חמאס הסתיים לאחר שנמשך 3 שנים.
בחמאס אומרים כי מוחמד דחלאן אחראי למתקפה התקשורתית  האחרונה על הזרוע הצבאית של התנועה באמצעות סוכנות הידיעות "אמד" וערוצי הטלוויזיה הסעודים אל-ערביה ואלחדת' שהפיצו בשבוע שעבר ידיעות כי מפקד הקומנדו הימי של חמאס ערק לישראל וכי בצמרת הזרוע הצבאית נעצרו משתפי פעולה עם ישראל, חמאס הכחישה את הידיעות האלה מכל וכל.
 הסיבות לסיום הרומן הפוליטי של מוחמד דחלאן עם הנהגת חמאס הן:
א.מעורבות גוברת של טורקיה וקטאר בנעשה ברצועת עזה,מוחמד דחלאן נחשב לאויב מר של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שההנהגות הפוליטיות  של טורקיה וקטאר משתייכות אליה.
ב.ההתקרבות בין פת"ח לחמאס, מוחמד דחלאן הינו אויב פוליטי מר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
ג. הנהגת חמאס סירבה להעניק לזרם שבראשו עומד מוחמד דחלאן, הנקרא "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פת"ח, מעמד פוליטי כמו לשאר הפלגים ברצועה ולשלב נציגים שלו במטה הפעולה של פרוייקט "צעדות השיבה".
בחמאס טענו כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהינו גם יו"ר פת"ח, טען שדחלאן גורש מתנועת פת"ח ואיננו יותר חלק ממנה.
על פי גורמים בפת"ח, מוחמד דחלאן זועם ומרגיש נבגד ומנוצל, הוא חש כי הנהגת חמאס התקרבה אליו בזמנו רק כדי להינות מהכסף הרב שברשותו ומקשריו הטובים עם הנשיא המצרי א-סיסי.
לפני כ-3 שנים חתם מוחמד דחלאן בקהיר, בחסות מצרית, על שורה של הבנות לשיתוף פעולה פוליטי וכלכלי בינו לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה. ההבנות לא יצאו בסופו של דבר אל הפועל בגלל התנגדותה של הרש"פ וחידוש שיחות הפיוס בינה לבין תנועת חמאס.
חמאס הבינה שברית פוליטית עם מוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס, תשרת את האינטרסים שלה כדי לנגח את יו"ר הרש"פ ולהראות לציבור הפלשתיני כי ניתן להתפייס עם תנועת פת"ח, וכי הבעיה המונעת פיוס לאומי היא אישיותו של עבאס. בנוסף לכך, לדחלאן יש יחסים הדוקים מתקופת ילדותו ובחרותו עם סינוואר ועם מוחמד דף , המפקד הצבאי העליון של חמאס אשר סייעו לו להתקרב מחדש לתנועה ולקבור את משקעי העבר.
דחלאן, שהפך לאיש עסקים בינלאומי ואמיד מאוד, השכיל להזרים בשנים האחרונות כסף רב לפרויקטים של צדקה ברצועת עזה בתיאום עם תנועת חמאס, דבר שחיזק את קשריו עם התנועה ושיפר את מעמדו החברתי והפוליטי בקרב תושבי הרצועה.
באחרונה הודיע דחלאן כי בכוונתו להשתתף בבחירות הפלשתיניות לפרלמנט ולנשיאות. הוא זוכה לפופולריות גדולה ברצועת עזה והקים ברית פוליטית עם בכיר פתח מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי.
כפי שהדברים נראים כעת, הרומן הפוליטי בין חמאס למוחמד דחלאן הסתיים לפי שעה, אך הוא בהחלט יכול להתחדש ברגע שהדבר ישרת את האינטרסים של 2 הצדדים, כך פועלת הזירה הפוליטית הפלסטינית, ההתקרבות המחודשת בין פת"ח לחמאס נובעת משיקולים טקטיים של 2 התנועות לצורך המאבק בתוכנית הסיפוח הישראלית אך צמרת פת"ח מתנגדת לפיוס מלא עם תנועת חמאס.
לא מן הנמנע כי ירידתו של מחמוד עבאס מהזירה הפוליטית תפרוץ את הדרך בפני מוחמד דחלאן לשוב רשמית לתנועת פת"ח ולהשתלב בצמרת התנועה. דחלאן הצליח להקים בשנים האחרונות, בזכות הונו הרב, מאחזי כוח במחנות הפליטים בגדה שמצוידים בנשק, כדי שיוכל לשוב ולפעול גם בתחומי הגדה ללא חשש מבכירי תנועת פת"ח הנאמנים לעבאס.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי