איראן מגששת באפלה

איראן לא הצליחה לפענח את נסיבות הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז, היא משמיעה גירסאות שונות אך נזהרת מלהפנות אצבע מאשימה לכיוונה של ישראל.
גורמים איראנים טוענים כי נעצר "נאשם מרכזי" שעבד כקבלן במתקן בנתנז, אולם יתכן שמדובר בדיסאינפורמציה כדי לדלות מידע או כדי להטיל את האחריות על האופוזיציה למשטר.
הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז ב-2 ביולי היווה מכה קשה לתוכנית הגרעין של איראן, הוא פגע במבנה שהכיל צנטרופוגות מתקדמות להעשרת אוראניום ולהערכת גורמי ביטחון במערב הוא עיכב במשך כשנתיים ימים את היכולת של איראן להעשיר אורניום בקצב מזורז כדי להגיע לפצצה גרעינית ראשונה, איראן זקוקה ל-25 ק"ג של אוראניום מעושר ברמה של 90 אחוזים כדי להגיע לפצצה גרעינית ראשונה.
העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח ב-7 ביולי מפי גורם מודיעין בכיר במזרח התיכון כי ישראל היא שאחראית לפיצוץ, הוא מסר לעיתון כי ישראל השתמשה בפצצה עוצמתית לשם ביצוע ההתקפה.
עוד מסר העיתון כי על פי חבר ב"משמרות המהפכה " האיראניים, שתודרך בסוגיית הפיצוץ שאירע במבנה בנתנז, אכן נעשה שימוש בחומר נפץ לשם ביצוע החבלה.
אם אכן הדיווח נכון, הרי שמדובר בהישג מודיעיני ומבצעי גדול של ישראל, היא אכן הצליחה לחדור, למרות אמצעי הביטחון הקפדניים, ל"לב" של תעשיית הגרעין האיראנית ולהנחית עליה מהלומה כואבת.
מאז הפירסום הזה האיראנים מגששים באפלה, יש להם כל מיני הערכות לגבי האופן שבו בוצע הפיצוץ במתקן בנתנז, אך הם עדיין חוקרים את נסיבות הפיצוץ ולא פירסמו עד כה גירסא רשמית המטילה את האחריות על ישראל, יתכן שהם מתקשים להגיע לחקר האמת או שאולי הם כבר יודעים אותה ולא מפרסמים את הפרטים כדי שהדבר לא יחייב אותם לנקוט בצעדים כלפי הגוף שלהערכתם עמד מאחורי הפיצוץ.
הגירסאות המגיעות מאיראן סותרות אחת את השניה:
א.ג'וואד כרימי קדוסי, חבר בוועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט האיראני אמר ב-24 ביולי כי הפיצוץ במתקן בגרעיני בנתנז הוא תוצאה של "פריצה ביטחונית" והתגברות על המחסומים הביטחוניים ברומז ל"מתקפת סייבר" על המתקן.
הוא אמר את הדברים לאחר סיור של חברי הועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האיראני במתקן הגרעיני בנתנז, הוא הכחיש כי הפיצוץ הינו תוצאה של מטען חבלה שפוצץ בסמוך למתקן," אם הדבר היה כך הרי שהיו נשארים שרידים אך החקירה העלתה שלא כך הדבר", הוא טען.
ב-8 ביולי טען אותו חבר פרלמנט כי הפקחים של הסוכנות לאנרגיה אטומית הם שאחראים לפיצוץ במתקן בנתנז והאשים אותם בריגול ובהסתננות למתקן.
ב.האתר האיראני "דידה באן איראן" דיווח ב-23 ביולי כי "משמרות המהפכה" הצליחו לקבוע את זהותו של האיש אשר אחראי לפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז וכי הן מאשימות את אירשאד כרימי, יליד 1944,שעבד במשך שנים רבות כקבלן במתקן הגרעין והיה אחראי להתקנת הצנטרפוגות במקום.
לטענת האתר, כרימי והצוות שלו פוצצו את אולם הצנרפוגות המרכזי בנתנז באמצעות מטען חבלה וגרמו נזקים גדולים לתעשיית הגרעין והמוניטין של איראן,כרימי היה על פי הדיווח קשור ל"גורמי מודיעין זרים", הוא  קיבל סמכויות במתקן באישור של גורמי המודיעין המוסמכים במחוז איספאהן.
על פי דיווחים נוספים מאיראן, כרימי ייסד וניהל את חברת ההנדסה MEHR שמתמחה ביצור מכשירי מדידה מדוייקים.
גורמי ביטחון בישראל מזהירים מפני הגירסאות השונות שאיראן משחררת באמצעי התקשורת שלה לגבי הפיצוץ בנתנז, לדבריהם, מדובר בשקרים ובניסיון של המודיעין האיראני לעשות "פישינג" כדי לראות את התגובות לדברים בישראל ובארצות הברית כדי שהדבר יסייע להם בחקירה, בפועל, הם עדיין המומים ממה שקרה ואינם מצליחים עד כה לפענח במדוייק את הדרך שבה אירע הפיצוץ.
ראש מערך ההגנה האזרחית של איראן גנרל גולאמרזה ג'לאלי אמר ב-23 ביולי כי טהרן איננה שוללת את האפשרות שהפיצוצים במדינה נגרמו במעשי חבלה של קבוצות אופוזיציה או התקפות סייבר מצידה של ארה"ב.
האם ההדלפה כי הקבלן אירשאד כרימי הוא החשוד המרכזי בפרשה נועדה לרמוז כי הוא קשור לקבוצות אופוזיציה או "גורמים זרים" כמו ארה"ב מבלי להזכיר כלל את שמה של ישראל כמי שאחראית לפיצוץ?
ההימנעות האיראנית מהכוונת אצבע מאשימה לכיוונה של ישראל מאפשרת למשטר ההיאתולות להימנע מתגובה צבאית נגד ישראל ובכך לשמור על כבודה בטענה שהחקירה העלתה שלא כך הדבר, במקום זאת היא יכולה להגביר את דיכוי האופוזיציה האיראנית ולבצע מעצרים נרחבים ברחבי המדינה נגד מתנגדי המשטר ומחוללי ההפגנות על רקע המצב הכלכלי הקשה.
הנהגת איראן מנסה לשדר לציבור כי מנגנוני הביטחון שלה יעילים וכי הם לכדו במהירות את מי שאחראי לפיצוץ בנתנז.
השקרים האיראניים מתנפצים מהר אל קרקע המציאות, לפני כמה ימים הוצא להורג אזרח איראני בשם מוסאווי מג'ד שנטען כי מסר  מידע למוסד הישראלי ול-CIA על תנועותיו של קאסם סולימאני לפני מותו, אך זמן קצר אחר כך התברר כי הוא בכלל היה עצור בכלא בעת שקאסם סולימאני חוסל בשדה התעופה של בגדאד.
אין להתפלא אם המשטר האיראני יערוך משפט בזק לקבלן אירשאד כרימי וימהר להוציא אותו להורג כדי לקבור סופית את הפרשה ולהורידה מסדר היום, בכך תהפוך כל תגובה צבאית נגד ישראל למיותרת, הוא יוכל לטעון כי פיענח את הפרשה והעניש את האחראי לה.
האפשרות הזו תעניק זמן נוסף למשטר האיראני עד שיתבררו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב ואז הוא יכול לחשב מחדש את צעדיו כלפי ארה"ב וישראל.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי