חזית חדשה ברמת הגולן

על פי ההערכות בצה"ל, יתכן שארגון חזבאללה אחראי לניסיון הכושל להניח מטעני חבלה אמש בגבול ישראל סוריה וכי הוא נחוש להמשיך בניסיונות הפיגוע עד להשגת יעדיו.
חזבאללה הקים תשתית מקומית בדרום רמת הגולן לביצוע פיגועים בסיוע הצבא הסורי, ישראל חייבת לפעול כדי למנוע פתיחת חזית חדשה מסוריה.
המתיחות בגבול הצפון נמשכת, ארגוני הטרור אינם ממתינים לסיומו של עיד אלאדחא ומנסים להוציא פיגוע נגד ישראל,אמש שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל שיורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל" כנראה ע"י ארגון הג'יהאד האסלאמי המזוהה עם איראן, אך האירוע החמור יותר היה ניסיון של חוליית מחבלים להניח מטעני חבלה על הגבול בין ישראל לסוריה באזור דרום רמת רמת הגולן.
חוליה של 4 מחבלים, שלפחות אחד מהם חמוש,חוסלה ע"י צה"ל בעת שחבריה ניסו להניח מטעני חבלה באזור שבו פעל בעבר בית חולים שדה בתקופת "שכנות טובה".
צה"ל נערך היטב בשבועיים האחרונים לאחר שפעיל חזבאללה עלי כאמל מוסן נהרג בהפצצה אווירית באזור דמשק שמיוחסת לישראל, לאורך הגבול עם לבנון והגבול עם סוריה, לפני כמה ימים הבריחו חיילי צה"ל באמצעות ירי חולייה של חזבאללה שחדרה משטח לבנון לישראל באזור הר דוב, אך הפעם התקבלה ההחלטה בצה"ל לחסל את חברי החולייה שהניחה מטעני חבלה לאחר שארגון חזבאללה הכחיש בשבוע שעבר כי שיגר את חוליית המחבלים והודיע על נחישותו להוציא פיגוע נקמה על מותו של פעיל הארגון בסוריה.
התקרית בגבל רמת הגולן אירעה באזור נחל רוקאד שמוכר כאזור "נוח" שיש בו נתיבי חדירה לצד הישראלי, באזור הזה הוקמה בשנתיים האחרונות תשתית מבצעית של ארגון חזבאללה שנעזרת גם במודיעין שמספק לה הצבא הסורי.
שום ארגון לא הודיע עד כה על אחריותו על הניסיון להניח מטעני חבלה על הגבול בדרום רמת הגולן, חזבאללה שומר על שתיקה ועל עמימות, יתכן שהוא קשור לניסיון הפיגוע, סביר להניח שאיננו ממהר להודות בכישלון, עם זאת ההערכה בצה"ל היא שהוא ימשיך בניסיונות להוציא פיגוע "מוצלח" מבחינתו ורק אז יקבל עליו את האחריות.
הפעילות של חזבאללה באזור רמת הגולן הסורית איננה חדשה, בעבר היא ניסה להוציא פיגועים מהאזור הזה נגד ישראל וצה"ל סיכל אותם.
בחודש מרץ השנה חוסל בכפר אלח’דר אזרח סורי בשם עימאד אלטוויל,הוא חוסל באמצעות מל”ט בעת שנסע במכוניתו וגורמים סורים האשימו כי ישראל עמדה מאחורי החיסול.
עימאד אלטוויל היה פעיל של ארגון חזבאללה ובאופן רשמי הוא השתייך למליציה מקומית שהוקמה בגולן הסורי תחת השם “ההתנגדות הסורית לשחרור הגולן”.
מדובר בתשתית צבאית לביצוע פיגועים נגד ישראל משטח סוריה שאת זרעיה הניחו בכירי חזבאללה סמיר קונטאר וג’יהאד מורנייה שחוסלו ע”י ישראל ב-2015.
על פי הערכת גורמי מודיעין בישראל, התשתית הזו הפכה לפעילה ומתכננת להוציא פיגועי ירי נגד כוחות צה”ל לאורך הגבול ברמת הגולן שיכללו צליפה, שיגור טילי נ”ט מתקדמים והנחת מטעני חבלה, בצה”ל יש גם חשש שהתשתית הזו תנסה לחטוף חיילים ישראלים.
ארגון חזבאללה התעלם בזמנו לגמרי מחיסולו של עימאד אלטוויל ונמנע מלהספידו, יתכן שכך יעשה גם הפעם וירחיק את עצמו מהפעולה הכושלת.
הוא מנסה להרחיק את עצמו מהפעילות הזו נגד ישראל מרמת הגולן ולהמשיך לשמור אותה כחשאית, כאילו מדובר בהתארגנות מקומית של התושבים הדרוזים בדרום סוריה נגד הכיבוש הישראלי.
החיסול של חוליית המחבלים אמש בגבל סוריה נועד להעביר מסר ישראלי לחזבאללה כי ישראל עומדת על המשמר ולא תאפשר לו לפתוח חזית חדשה נגדה.
 חזבאללה מנסה מזה תקופה ארוכה לפתוח חזית חדשה נגד ישראל שלא תפעל משטח לבנון מתוך חשש שישראל תגבה מחיר כבד מלבנון והאשמה לכך תוטל על חזבאללה כפי שקרה במלחמת לבנון השנייה ב-2006.
יתכן שחזבאללה ניסה להפתיע את ישראל באמצעות פיגוע נקם מאזור רמת הגולן לאחר שהבין שצה"ל ערוך היטב בגבול עם לבנון, יתכן גם שהוא חשש מהאיומים של ישראל לפגוע בתשתיות האזרחיות של לבנון אם יפגעו חיילים או אזרחים ולכן החליט לפעול משטח סוריה ללא טביעות אצבע באמצעות התשתית החשאית שלו.
צה”ל חשף כבר לפני יותר משנה את “תיק הגולן” של ארגון חזבאללה ואת ההכנות שלו להקים תשתית צבאית נגד ישראל משטח הגולן הסורי כדי להרתיע את הארגון להראות לו שישראל עוקבת ומכירה היטב את כל תוכניותיו, עפ”י גורמים ביטחוניים בישראל, החשיפה של צה”ל עיכבה את ההכנות של חזבאללה, אולם, נראה כי כעת התשתית שבנה הפכה למבצעית והתחילה בביצוע פיגועים נגד ישראל.
גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי הפעילות של תשתית חזבאללה בדרום הגולן הסורי נעשית בידיעה מלאה ובאישור של הצבא הסורי שאף מעניק לה חסות,הפעילות הזו כוללת בין היתר תצפיות לעבר כוחות צה”ל ואיסוף מודיעין בשיתוף עם הצבא הסורי, לכן ידיה של ישראל אינן כבולות בכל הקשור לפגיעה ביחידות הצבא הסורי שמסייעות לה בדרום רמת הגולן.
ישראל תהייה חייבת לפעול נגד הצבא הסורי מכיוון שסוריה היא הריבון והיא איפשרה לחזבאללה לפעול משטחה נגד ישראל.
ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה כמה פעמים את נושא הפעילות של חזבאללה בגולן הסורי בשיחותיו על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין,הפעילות של חזבאללה ואיראן בדרום הגולן הסורי מערערת את היציבות בסוריה ועלולה להביא להסלמה בגבול עם ישראל.
רוסיה עסוקה בימים אלה בהקמת כוח צבאי חדש שנאמן לה הנקרא "צבא החוראן" בראשו יעמוד אחמד אלעודה ממפקדי "הגיס החמישי" והוא יורכב מאלפי לוחמים שהשתייכו לשורות המורדים נגד משטרו של בשאר אסד, על פי גורמים סורים מטרת הכוח הזה בין היתר היא להרחיק את הגורמים האיראנים וחזבאללה מהגבול עם ישראל בדרום סוריה כדי לשמור על שקט ויציבות באזור.
המצב בגבול הצפון מתוח, בגבול עם לבנון ובגבול עם סוריה, חזבאללה נחל 2 כישלונות בניסיונו להוציא פיגוע נקם נגד ישראל, מדובר בפגיעה קשה ביוקרתו והוא ינסה לעשות הכל כדי לשקם את כבודו גם אם הדבר יארך זמן רב.
ישראל צריכה להיערך בהתאם, בסופו של דבר היא תצטרף להנחית מכה קשה וכואבת על חזבאללה כדי להביא לשקט, זהו הזמן לשנות את כללי המשחק ואת המשוואה שקבע חסן נצראללה לפני כשנה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי