לבנון בפרשת דרכים

 

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה מכחיש כל קשר של ארגונו למחסן האמוניום החנקתי בנמל ביירות ומעריך כי הסיבה לפיצוץ הינה רשלנות.

הפגנות מחאה סוערות בביירות,אסון הפיצוץ בנמל החזיר את לבנון אחורה עשרות שנים, למרות האסון אין שום סימנים שהמדינה עושה חשבון נפש בדרך לשינוי מצבה. 

 

הקהיליה הבינלאומית וכמה מדינות ערביות ממשיכות לשלוח סיוע הומניטארי ללבנון בעוד כוחות הביטחון הלבנוניים ממשיכים בפינוי ההריסות בביירות בניסיון לאתר תושבים מביירות שקבורים עדיין מתחת להריסות המבנים שקרסו מהפיצוץ הגדול בנמל ביירות.

האינטרפול שלח ללבנון צוות בינלאומי של מומחים  כדי לסייע בזיהוי הגופות.

הזעם העממי לבנון על הממשלה וארגון חזבאללה נמשך, תושבים זועמים ניסו ביום חמישי בלילה לחדור לבניין הפרלמנט בביירות במחאה על מחדלי ממשלת חסאן דיאב, אמש הגיעו אלפי מפגינים למרכז ביירות, הם ניסו שוב לפרוץ לבניין הפרלמנט, השתלטו על משרדי החוץ והאוצר ותלו דמויות קרטון של חסן נצראללה ומנהיגי לבנון על עמודי תלייה שהביאו עימם.

כוחות הביטחון הלבנונים פיזרו את המפגינים בכוח, במהלך ההפגנות נהרג שוטר לבנוני ו-170 מפגינים נפצעו, חלקם פונה לטיפול בבית חולים.

ראש ממשלת לבנון חסאן דיאב הודיע בנאום לאומה אמש כי יגיש לפרלמנט מחר הצעת חוק לקיום בחירות מוקדמות כדי ליצור מציאות פוליטית חדשה ופרלמנט חדש, שאת לאחר ש-חברי פרלמנט הגישו את התפטרותם, אולם, המהלך הזה נתפס כתרגיל פוליטי של הממשלה בניסיון לשכך את הזעם הרב על האסון בנמל ביירות.

מרבית הציבור בלבנון איננו בוטח בחקירה של ממשלת לבנון בנסיבות הפיצוץ וגוברת הדרישה לחקירה בינלאומית או לפחות שילובם של גורמים בינלאומים בחקירה, כך דרושים באופן רשמי מנהיגים פוליטיים כמו סעד אלחרירי, ווליד ג'ונבלאט וסמיר ג'עג'ע.

עד כה נעצרו לחקירה 16 איש שעבדו בנמל,מנאל עבד א-צמד, שרת ההסברה הלבנונית אמרה ב-7 באוגוסט כי החקירה עשויה גם לכלול שרים ואישים בכירים במדינה אך הרחוב הלבנוני לא מאמין לה,  הממשלה הבטיחה כי בתוך חמישה ימים תסתיים החקירה הראשונית בנסיבות הפיצוץ.

בעוד נשיא צרפת עימנואל מקרון הגיע במיוחד מצרפת לביקור באזור האסון ונפגש עם תושבים לבנונים, שום אישיות בכירה לבנונית לא ביקרה עד כה באתר האסון,נשיא לבנון, ראש הממשלה ושרים וחברי פרלמנט חוששים מזעם הרחוב.

ההצהרה של נשיא לבנון מישל עון, המקורב לחזבאללה, כי נבדקת האפשרות כי הפיצוץ נגרם על ידי טיל או מטען חבלה מדאיגה את תושבי לבנון ומתפרשת כניסיון להתחיל ולהכין את דעת הקהל במדינה לקראת הטלת האחריות באופן רשמי על גורם זר,אולי ישראל או ארה"ב, והסרת האחריות לאסון הנורא מעל ממשלת לבנון וארגון חזבאללה.

בהאא' אלחרירי, בנו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי, אמר ב-7 באוגוסט כי ארגון חזבאללה שולט באופן מלא בנמל ביירות ובמחסן שבו הוחזקו הכמויות האדירות של האמוניום החנקתי והוא יודע על כל תנועה בנמל, "מדובר בארגון טרור" הוא הדגיש.

 

 

נאומו של חסן נצראללה

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הופיע ב-7 באוגוסט בערוץ "אלמנאר" של הארגון בנאום לעם הלבנוני בתגובה ראשונה על האסון בנמל ביירות.

ערוצי הטלוויזיה הלבנוניים ובראשם ערוץ MTV  וערוץ LBC נמנעו בפעם הראשונה מלשדר את נאומו.

חסן נצראללה ניסה בנאומו לרחוץ בניקיון כפיו, להרחיק ככל האפשר את חזבאללה מהפיצוץ בנל ביירות ולהטיל את האחריות על גורמים אחרים תוך הדגשה כי מדובר בהזנחה פושעת בטיפול במחסן האמוניום החנקתי בנמל ביירות.

בימים האחרונים הפיצו גורמים של חזבאללה סרטונים מזוייפים ברשתות החברתיות בלבנון שבהם נראה טיל כביכול שפוגע באזור נמל ביירות.

 

להלן הנקודות  העיקריות בנאומו של נצראללה.

א.מזכ"ל חיזבאללה התייחס לפיצוץ שזרע הרס בביירות, והכחיש שארגונו החזיק נשק בנמל: "אנו לא מכירים אותו, את נמל חיפה אנו מכירים יותר, אני מודיע כאן באופן גלוי, ישיר, נחרץ, סופי, שאין לנו כל נשק בנמל, בשום פנים ואופן, לא מחסן ולא שום דבר אחר, לא עכשיו ולא בעבר. לא נשק, לא פצצה, לא אמוניום, לא כדור, לא תחמושת – שום דבר".

ב.בדומה לנשיא מישל עאון, מנהיג חיזבאללה לא שלל אפשרות של פעולה עוינת. "גם אם הפיצוץ היה מכוון – יש פה רשלנות. לא משנה מה היה הגורם לפיצוץ: פצצה, תקלה, שריפה או תקיפה אווירית, השאלה היא מה עשו אותם חומרים במחסן במשך שש שנים. הדרך שבו ההנהגה תטפל במחדל היא גורלית", אמר.

ג.נסראללה דחה את קריאות הזעם נגדו, טען שמבקריו מנסים להצית מלחמת אזרחים – ולא שלל שמדובר בתקיפה.

ד.חסן נצראללה קרא למצות את הדין עם האשמים ולהעניש אותם באופן החמור ביותר, וללא הקלות, בלי קשר לשיוך העדתי או הדתי שלו. נסראללה הדגיש כי החקירה צריכה להתנהל בשקיפות ובמוסריות, והמליץ להטיל את החקירה על צבא לבנון, שלדבריו מוסכם על כל חלקי העם.

 

בזמן נאומו של חסן נצראללה ירו פעילים של הארגון באוויר ברחובות ביירות ואילו בכמה שכונות דפקו תושבים לבנונים על סירים במחאה על דבריו.

מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט התייחס לנאום ואמר כי הקשר בין חזבאללה לשלטון הלבנוני הוא עמוק וכי איננו מאמין שחזבאללה לא ידע על מאגר האמוניום החנקתי בנמל ביירות.

צריך לשים לב לעובדה שחסן נצראללה נמנע מלהאשים את ישראל באחריות לפיצוץ למרות שלא שלל את האפשרות לתקיפה חיצונית של הנמל.

נצראללה התעלם לחלוטין בנאומו מנושא המתיחות בין ישראל לבין חזבאללה בעקבות מותו של פעיל הארגון בהתקפה האווירית בדמשק שמיוחסת לישראל ולא הזכיר את חיסול 2 חוליות המחבלים על ידי צה"ל בהר דוב ובדרום רמת הגולן ואת כוונתו לנקום בישראל.

הוא גם התעלם מהפירסום הצפוי של פסק הדין של בית הדין הבינלאומי בהאג שיתקיים ב-18 בחודש בנושא 4 בכירי חזבאללה המואשמים ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי.

גורמים בחזבאללה אמרו כי חסן נצראללה גילה איפוק, הוא רוצה לעבור בשקט את המשבר בלבנון ובגע שתסתיים תקופת האבל הוא ישיב למבקריו.

אברהים אלאמין, עורך העיתון "אלאח'בר" הלבנוני המקורב לחסן נצראללה העריך כי הוא לא יוותר לישראל וכי הוא יוציא לפועל את פיגוע הנקמה שתכנן לפני הפיצוץ בנמל ביירות כדי להמשיך ולקיים את המשוואה שקבע ולהעניש את ישראל ולהרתיעה, גם במערכת הביטחון הישראלית קיימת הערכה דומה והרמטכ"ל אביב כוכבי החליט להמשיך ולשמור על כוננות גבוהה של יחידות צה"ל בצפון.

 

לאן פני הדברים?

אסון הפיצוץ בנמל ביירות החזיר את לבנון עשרות שנים לאחור, היא מתבוססת עמוק בביצה ועומדת לשקוע בה.

לבנון נתונה במשבר פוליטי ומשבר אמון בין חלקים רחבים של העם הלבנוני לבין הממשלה הנתמכת על ידי ארגון חזבאללה והנחשבת ל"ממשלת בובות" שלו ושל איראן.

המדינה נמצאת גם במשבר כלכלי חריף, משבר במערכת הבריאות והיא זקוקה לסיוע דחוף במזון וסיוע הומניטארי לכ-300 אלף תושבים בביירות שנותרו חסרי בית.

ארגון חזבאללה מקיים "מדינה בתוך מדינה" בעוד מערכות השלטון המרכזי המשוחתות קורסות, נשיא צרפת מקרון היה המנהיג הזר הראשון שהגיע לביירות כדי לעמוד על מימדי האסון מקרוב, הוא שמע דברים קשים מהאזרחים על המערכת השלטונית ובקשות "לחזור למנדט הצרפתי" ו"לא לתת כסף למושחתים".

מקרון יוזם כינוס ועידה בינלאומית בפאיז לסיוע ללבנון, הנשיא טראמפ כבר הודיע כי ישתתף בה וכי ארה"ב תסייע ללבנון.

בפגישותיו עם ההנהגה הלבנונית העלה הנשיא מקרון 4 דרישות:

א.קיום דיאלוג פוליטי פנימי והגעה לאמנה פוליטית חדשה.

ב.קיום רפורמות שלטוניות לפני חודש ספטמבר.

ג. הקמת ממשלת אחדות לאומית.

ד. התרכזות במצב הכלכלי.

 

ספק גדול אם הדרישות של נשיא צרפת יענו, חזבאללה הנמיך פורפיל נוכח הזעם העממי אך לדברי גורמים בארגון הוא "נחוש להתעורר מחדש ברגע שייבש הדם של ההרוגים והפצועים" ולהתחשבן עם כל יריביו הפוליטיים.

בינתיים הודיע ראש הממשלה חסאן דיאב, הנתמך על ידי חזבאללה, על כוונתו להגיש הצעת חוק להקדים את הבחירות לפרלמנט, המהלך הזה לא ירגיע את הזעם העממי, מצד שני היקף ההפגנות בסוף השבוע לא היה גדול במיוחד, לבנון כבר ראתה הפגנות גדולות יותר שלא הפילו את השלטון המושחת, כוחות הביטחון  הלבנונים פיזרו את ההפגנות אך אם הן יתעצמו, חזבאללה יכנס לתמונה כדי לשמור על הממשלה הנאמנה לו.

לבנון נמצאת במצב של קריסה ללא מנגנוני בלימה, היא נשלטת בידי משטר מושחת הנאמן לחזבאללה, הקהיליה הבינלאומית אינננה מאמינה בממשלה הלבנונית ולמרות האסון ההומניטארי הגדול בביירות אין שום סימן שהדברים עומדים להשתנות לטובה בלבנון.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי