ההזדמנות לנטרל את כוחו של חזבאללה

 

ארה"ב, צרפת וסעודיה מנסות לנצל את אסון הפיצוץ בנמל ביירות כדי לנטרל את כוחו של חזבאללה בלבנון ולהקים ממשלה שתוציא את לבנון מהמשבר הכלכלי.

חזבאללה תומך בהקמת ממשלה מהר ככל האפשר אך נחוש שלא לוותר על כוחו הפוליטי והנשק שברשותו, המאבק בעיצומו.

 

 

האסון הגדול בנמל ביירות והתפטרותה של ממשלת חסאן דיאב, הנתמכת על ידי חזבאללה, יצרו הזדמנות פוליטית לנסות ולנטרל את כוחו של ארגון חזבאללה השולט בלבנון, מדובר במשימה קשה מאוד מכיוון שחזבאללה הינו הכוח החזק בלבנון מבחינה צבאית, הרבה יותר חזק מצבא לבנון, ואין שום כוח בלבנון שיכול לנטרל אותו מנשקו.

הרחוב הלבנוני זועם על ארגון חזבאללה ובני בריתו: הנשיא מישל עון ויו"ר הפרלמנט נביה ברי, הדבר בא לידי ביטוי בהפגנות בסוף השבוע שעבר כשהמפגינים תלו על עמודי תלייה במרכז ביירות את דמויותיהם של חסן נצראללה, מישל עון ונביה ברי.

ב-18 באוגוסט יפרסם בית הדין הבינלאומי בהאג את החלטתו בעניין 4 הבכירים בחזבאללה הנאשמים ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי, ההערכה בלבנון היא שהם יורשעו ובית הדין הבינלאומי ידרוש מממשלת המעבר בלבנון להסגירם לידיו, דבר שלא יקרה.

בלבנון מעריכים שהחלטת בית הדין הבינלאומי תגרור אחריה גל של הפגנות בלבנון נגד חזבאללה, דבר שאותו מתכננות ארה"ב וסעודיה לנסות ולנצל כדי להגביל את כוחו של חזבאללה.

ארה"ב תשגר בקרוב ללבנון את דיוויד הייל , תת מזכיר המדינה לעניינים מדיניים, כדי לגשש בזירה הפוליטית הלבנונית אחר התרחישים האפשריים להקמת ממשלה חדשה בלבנון, הוא גם אמור לדון עם ממשלת לבנון בסימון הגבול הימי בין לבנון וישראל והארכת מנדט כוח יוניפי"ל בדרום לבנון שמסתיים בסוף החודש.

דיוויד הייל ינסה לשכנע את הכוחות הפוליטיים בלבנון להפעיל לחץ על חסן נצראללה להימנע מפעולת הנקם נגד ישראל שעלולה להביא להסלמה בין ישראל ללבנון.

תמונת המצב  המסתמנת היא שארה"ב, צרפת, מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות הגיעו להסכמה על הקמת ממשלת אחדות לאומית בלבנון שבראשה יעמדו נוואף סלאם, השופט הלבנוני בבית הדין הבינלאומי בהאג, או סעד אלחרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר.

ארה"ב וסעודיה מתנגדת שבממשלה החדשה יהיו נציגים של ארגון חזבאללה או ג'ובראן באסיל, שר החוץ לשעבר וחתנו של נשיא לבנון מישל עון.

לעומת זאת, ארגון חזבאללה הגיע לסיכום עם  תנועת אמל השיעית ועם "הזרם החופשי הלאומי" כי לא תוקם ממשלה "נייטרלית" וכי לא יוקדמו הבחירות לפרלמנט, חזבאללה לא מוכן לוותר על ייצוגו בממשלה.

ההפגנות העממיות בלבנון ימשכו, ובחזבאללה חוששים כי יגבר הלחץ הציבורי להביא להתפטרותם של הנשיא מישל עון ויו"ר הפרלמנט נביה ברי, דבר שעלול להביא להערכתם לכאוס בלבנון ולוואקום חוקתי, לכן חזבאללה תומך בהקמת ממשלה חדשה בהקדם האפשרי שתאפשר להרגיע את זעם ההמונים ולשמור על כוחו.

נשיא צרפת מישל מקרון פועל מול הנשיא טראמפ בניסיון למתן את יחסו לארגון חזבאללה, הוא מנסה לשכנע אותו שיוותר זמנית על הדרישה להתנות את הסיוע ללבנון בכך שחזבאללה יתפרק מנשקו כדי לנסות ולייצב את המצב בלבנון, להקים ממשלה חדשה ולהתחיל בישום רפורמות מקיפות.

על פי גורמים בלבנון, טראמפ לא השתכנע והוא סבור שכוח הסנקציות האמריקניות הוא רב ושהוא יכול להשתמש בו בהפעלת לחץ על לבנון העומדת על סף קריסה כלכלית.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-12 באוגוסט כי ממשל טראמפ מתכוון להטיל סנקציות חדשות על פוליטיקאים ואנשי עסקים לבנונים המקורבים לארגון חזבאללה בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות.

אחד הבכירים שיוטלו עליו הסנקציות הינו ג'ובראן באסיל, שר החוץ לשעבר וחתנו של הנשיא מישל עון.

במקביל פועל נשיא צרפת מול רוסיה ואיראן, הוא שוחח בטלפון על המצב בלבנון עם הנשיא פוטין ועם נשיא איראן רוחאני.

על פי הודעת ארמון האליזה, מקרון הזהיר את רוחאני מפני "התערבות זרה בלבנון" והדגיש את הצורך שכל הצדדים ימנעו מהסלמת המתיחות ויתמכו בהקמת ממשלה שמטרתה תהייה ניהול המשבר הנוכחי של לבנון.

 

 השלכות האסון בנמל ביירות

 

האסון הנורא בנמל ביירות מגביר את נחישות הרחוב הלבנוני להחליף את המשטר הקיים במדינה, שבנוי על חלוקה פוליטית-עדתית ושהינו משטר מושחת, הרחוב דורש להחליפו מאז חודש אוקטובר שעבר, החודש שבו הוא החל למעשה באינתיפאדה נגד השלטון.

הקמת ממשלה חדשה בלבנון היא עניין מורכב, צריך להגיע להסכמה בין כל הכוחות הפוליטיים והעדתיים ויש גם התערבות של גורמים זרים בזירה הפוליטית כמו, איראן, סוריה, סעודיה ומדינות המערב.

לכן, קשה מאוד להאמין שהאסון בנמל ביירות יסחוף מאות אלפי אנשים אל הרחובות לאינתיפאדה שתצליח לכפות על המשטר הקיים שינוי מהותי שיביא להחלפת המערכת השלטונית הנוכחית.

עד כה התפטרו 9 חברי פרלמנט בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, אך ארגון חזבאללה פועל לעצור את ההתפטרויות כדי לשמור על הפרלמנט הקיים.

גם אם יערכו בחירות חדשות לפרלמנט, ההערכה היא שהתוצאה תהייה דומה ומאזן הכוחות ישמר.

רבים בלבנון מסתייגים מהרעיון שהציע נשיא צרפת מקרון להקים ממשלת אחדות לאומית, ממשלת האחדות הלאומית האחרונה בראשותו של סעד אלחרירי החזיקה מעמד 3 שנים, לקח שנתיים להקים אותה אך היא נכשלה , הרחוב הלבנוני יצא לאינתיפאדה ברחובות באוקטובר האחרון והיא נאלצה להתפטר.

התפטרותה של ממשלת חסן דיאב, שתיפקדה רק 7 חודשים, איננה מרגיעה את הרחוב הלבנוני שרוצה להחליף את כל צמרת השלטון ששולטת בלבנון כבר עשרות שנים, הסייסמא ברחוב היא "להחליף את כולם".

זו משימה קשה מאוד, מדובר בשכבה פוליטית מנוסה ומתוחכמת שאמונה על דרכי הרמייה והשקר ונחושה להישאר על כס השלטון.

אולם, הפיצוץ בנמל ביירות מחזק, באופן עקיף ופרדוכסלי את מעמדו של חזבאללה אשר מחזיק בידו את המפתח להקמת כל ממשלה בלבנון.

הנחת העבודה של חסן נצראללה היא שהאירוע הזה יחייב את כל הכוחות הפוליטיים בלבנון ומחוצה לה להתחשב בעמדותיו, נצראללה ישא מחר נאום שבו יתייחס להתפתחויות האחרונות בלבנון.

הפיצוץ בנמל ביירות ישפיע על היחסים בין סוריה ללבנון,בין שתי המדינות יש גבול ארוך של 375 ק"מ שעל חלק גדול ממנו שולט ארגון חזבאללה.

משטרו של בשאר אסד הפיק בשנים האחרונות תועלת מנמל ביירות שנשלט על ידי חזבאללה כדי לעקוף את הסנקציות הכלכליות שהמערב הטיל עליו.

רוב הצרכים של המשטר הסורי יובאו מחו"ל על ידי חברות מקומיות דרך נמל ביירות ואחר כך הוברחו על ידי חזבאללה לתוך שטח סוריה דרך מעברים מיוחדים בגבול.

כניסתו לתוקף של "חוק קיסר" האמריקני החדש לפני כחודשיים, מגבירה את התלות של המשטר הסורי בנמל ביירות כאחד האמצעים העיקריים שלו לעקוף את הסנקציות האמריקניות, לכן, שיתוקו של נמל ביירות יפגע במאמצי סוריה לשקם את נזקי המדינה ממלחמת האזרחים.

ארגון חזבאללה בטוח בכוחו ומשוכנע שאסון נמל ביירות לא יצליח לזעזע את מעמדו וכי מדינות המערב צפויות לנחול מפלה קשה בניסיונותיהן לנטרל את כוחו הפוליטי ולפרקו מנשקו כפי שהן נכשלו בניסיון להפיל את משטרו של בשאר אסד.

הערכת המצב שלו היא שבגלל שלבנון היא על סף קריסה, מדינות המערב יאלצו להתחשב בעמדותיו כדי שמדינת לבנון לא תתמוטט, הן אינן מעוניינות בכך, כל פעולה חיובית למען לבנון תפחית גם את הלחץ על דמשק.

 לפיצוץ בנמל ביירות יש גם השלכות על המצב בעיראק ובתימן,בעקבות הפיצוץ גוברת הדרישה בעיראק להרחיק את מחסני הנשק של המליציות הפרו איראניות ממרכז הערים ואילו בתימן יש דרישה להרחיק את מחסני הנשק של המורדים החות'ים מנמל אלחודיידה.

 

 

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי