חמאס חותר לשפר את מצבו

 

ישראל ממשיכה במשא ומתן העקיף עם ארגון חמאס באמצעות השגריר הקטארי בניסיון להרגיע את  ההסלמה בגבול רצועת עזה.

קטאר הסכימה להגדיל את סכום המענק החודשי לרצועת עזה אך חמאס מנהל משא ומתן נוקשה תוך הפעלת טרור, המתיחות נמשכת והמצב עלול להתדרדר לסבב לחימה נוסף. 

 

 

ההסלמה בגבול הדרום היא מבצע מתוכנן מראש על ידי ארגון חמאס שיזם מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר בעיתוי המתאים ביותר מבחינתו,היא באה לאחר שהיה ברור שנושא הסיפוח בגדה ירד מעל הפרק וסינוואר ראה בכך הזדמנות להעלות מחדש לסדר היום, באמצעות טרור בעצימות נמוכה, את נושא המצב ההומניטארי ברצועת עזה כדי לשפר עמדות ולסחוט את ישראל, קטאר והאו"ם כדי להגדיל את המענק הכספי החודשי לרצועה ולדרוש את זירוז ביצוע הפרוייקטים שאליהם התחייב האו"ם.

ההסלמה היא מבוקרת ונשלטת באופן מלא על ידי חמאס, היא באה במזג אוויר נוח, מבחינת כיוון הרוח, לשיגור בלוני נפץ ותבערה לעבר עוטף עזה, "טיפטוף" ירי רקטות והכנסת יחידות "ההטרדה הליילית" לאזור גדר הגבול כדי להטריד את חיילי צה"ל בליילות.

סינוואר מנהל את ההסלמה מול ישראל במקביל להחרפה במצב מגיפת הקורונה ברצועה כשהוא מתעלם מהיוזמה "ההומניטארית שלו" שלו מלפני כחצי שנה כדי להביא לשחרור האסירים הביטחוניים של חמאס מבתי הכלא בישראל תוך דגש על שחרור אסירים חולים, מבוגרים, נשים וקטינים בתמורה למסירת מידע על גורל ארבעת השבויים והנעדרים הישראלים.

יתכן שהוא יזם את ההסלמה מול ישראל בין היתר לאחר שהגיע למסקנה שאין לחמאס מה להפסיד מכיוון שהמשא ומתן העקיף עם ישראל על עסקת חילופי שבויים חדשה נקלע שוב למבוי סתום.

גם ההתפתחויות האזוריות משרתות את חמאס, ישראל נמצאת בתהליך מדיני מול איחוד האמירויות כדי לזרז את חתימת הסכם הנורמליזציה בין שתי המדינות ובמגעים מדיניים עם מדינות ערביות נוספות, היא איננה מעוניינת בהסלמה בגבול הרצועה, היא רוצה לסייע לנשיא טראמפ בקמפיין הבחירות שלו ולכן היא מכילה את ההסלמה בתגובות צבאיות מינוריות.

כמו כן, הזירה הצפונית מול חזבאללה לא רגועה וחסן נצראללה מנסה עדיין להוציא פיגוע נקם נגד ישראל.

המשלחת הביטחונית המצרית שביקרה בישראל וברצועת עזה חזרה למצרים, היא הבינה שמדובר בהסלמה מבוקרת הנשלטת על ידי חמאס ושאין בכוונתו להוביל לעימות צבאי נרחב.

ארגון חמאס רוצה באמצעות ההסלמה שיזם לערבב מחדש את הקלפים של משחק הרגיעה עם ישראל אך לא לשנות את הכללים אלא לשפר עמדות.

הוא דורש להרחיב את המענק הכספי החודשי מקטאר לתושבי הרצועה כדי שיכלול 200 אלף משפחות במקום 100 אלף משפחות כיום, להגדיל את מרחב הדיג ל-20 מייל, להגדיל את מספר האישורים לעבודה בישראל ל-100 אלף פועלים ולזרז את ביצוע הפרוייקטים שהעם התחייב להם ברצועת עזה.

 השליח הקטארי מוחמד אלעמאדי הגיע לישראל, הוא נפגש עם בכירים במערכת הביטחון ואחר כך יצא לרצועת עזה ונפגש עם הנהגת חמאס, ישראל פעלה מאחורי הקלעים מול שליט קטאר, השיח' תמים בין חמד, באמצעות המוסד כדי לשכנע אותו לבוא לקראת חמאס בנושא הכספי בניסיון לשמור על הרגיעה.

על פי גורמים בחמאס, השגריר אלעמאדי הביע נכונות בפגישתו עם הנהגת חמאס ברצועת עזה להגדיל את סכום המענק החודשי לתושבי הרצועה ולהתקדם בסלילת קו חשמל חדש לרצועה במימון קטארי, אולם זה לא מספק את חמאס וההסלמה נמשכת על גבול הרצועה.

אלעמאדי קיים כמה פגישות עם מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר וסגנו ח'ליל אלחיה, הנהגת חמאס משחקת משחק פוקר נוקשה כדי להביא למקסימום של הישגים עבורה, היא דרשה בין היתר מכונות הנשמה וערכות לגילוי קורונה, גם זה נכנס למשוואת היחסים בין חמאס לישראל בגלל התפשטות המגיפה ברצועת עזה.

חמאס הטיל איפול על תוכן השיחות עם אלעמאדי עד שתתברר תשובת ישראל על דרישותיו, המגעים ימשכו בימים הקרובים ובינתיים ימשך טרור הבלונים וירי "טפטוף" הרקטות, חמאס מנהל עם ישראל משא ומתן תחת אש כדי להגביר את הלחץ עליה, ישראל צפויה להגיב על התקפות הטרור באופן מידתי מכיוון שאיננה רוצה להגיע לעימות צבאי נרחב ברצועה גם נוכח ההסלמה בצפון מצדו של ארגון חזבאללה.

המתיחות בדרום תימשך כנראה גם בימים הקרובים עד שתתבהר תמונת המצב, גם האפשרות של התדרדרות לעבר סבב לחימה חדש עדיין קיימת.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי