לפצח את האגוז הסעודי

 

ארה"ב פועלת באינטנסיביות בקרב כמה מדינות במזה"ת כדי שיסכימו לחתום על הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

סעודיה אימצה מחדש את העמדה הפלסטינית, פיצוח האגוז הסעודי יביא לחתימת הסכמי נורמליזציה נוספים עם ישראל.

 

 

קרב איתנים מתנהל בימים אלה בגלוי ובחשאי בין ישראל וארה"ב לבין הרש"פ שמנסה לבלום את הסחף בעמדה הערבית לקראת נורמליזציה עם ישראל בעקבות ההסכם שהושג בין ישראל לאיחוד האמירויות.

צאיב עריקאת מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ אמר כי הרש"פ ביקשה מאיחוד האמירויות לסגת מהסכם הנורמליזציה שלו עם ישראל וכי היא פועלת כדי למנוע ממדינות נוספות לנרמל את יחסיהן עם ישראל.

אולם באיחוד האמירויות מתעלמים מהמחאה הפלסטינית וממשיכים להתקדם לקראת חתימת ההסכם עם ישראל, בסוף השבוע הודיע איחוד האמירויות על ביטול החרם הכלכלי שהטיל בעבר על ישראל.

ממשל טראמפ פועל באינטנסיביות בקרב המדינות הערביות המתונות במזרח התיכון כדי לשמור על המומנטום שהושג בעקבות ההכרזה על ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות,הוא מנסה להעלות מדינות נוספות על רכבת הנורמליזציה לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר הבא.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו ביקר בשבוע שעבר בישראל, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן וסודאן, אחריו יגיעו היום לאזור ג'ראד קושנר יועצו וחתנו של הנשיא ואבי ברקבוביץ', השליח המיוחד למזה"ת,לאחר ביקורם בישראל הם יבקרו באיחוד האמירויות שהסכים לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, וגם במדינות נוספות: סעודיה, בחריין ועומאן וינסו לשכנע אותן לחתום אף הן על הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

על פי גורמים במפרץ, האמריקנים מנסים לארגן ועידת פסגה באחת ממדינות המפרץ כדי לקדם את הנורמליזציה עם ישראל, השליחים האמריקנים מנסים להבטיח את השתתפות בחריין, עומאן, מרוקו, סודאן וצ'אד בועידה לצד ישראל ואיחוד האמירויות ונציגים ממצרים וירדן שיש להן הסכמי שלום עם ישראל.

על השתתפותה של הרש"פ בועידה כזו אין מה לדבר, הרש"פ מחרימה את ממשל טראמפ מאז ההכרזה של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל ונלחמת בשצף קצף נגד הסכם הנורמליזציה בין  ישראל לאיחוד האמירויות.

 

האגוז הסעודי

ההצהרות של הנשיא טראמפ והיועץ ג'ראד קושנר בשבועיים האחרונים על האפשרות שסעודיה תחתום בקרוב על הסכם נורמליזציה עם ישראל היו אופטימיות במיוחד, הן יצרו תחושה כי הדבר יקרה בקרוב ואולי נועדו גם לדחוף באמצעות התקשורת את בית המלוכה הסעודי להתקדם לעבר הסכם הנורמליזציה עם ישראל.

אולם, לפני כשבוע הופיע שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן במסיבת עיתונאים בעת שביקר בברלין ושפך מים צוננים על האופטימיות האמריקנית, הוא אימץ לגמריי את העמדה הפלסטינית והכריז כי נורמליזציה בין ישראל לסעודיה תקרה רק לאחר הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שמזרח ירושלים היא בירתה ופתרון בעיית הפליטים הפלסטינים, הוא הדגיש למעשה את דבקות סעודיה ביוזמת השלום הערבית  מ- 2002 שאותה הגה מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אלעזיז.

אתר אינטרנט בריטי ואתר רוסי דיווחו לפני כמה ימים כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ביטל בשבוע שעבר נסיעה לוושינגטון שבמהלכה תוכננה עבורו פגישה חשאית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא חשש מהדלפתה בטרם עת וכי היא עלולה להפוך ל"סיוט" עבורו בגלל הלחצים שיופעלו עליו מצד הפלסטינים וכמה מדינות ערביות.

השינוי בעמדה הסעודית אירע לאחר שהרש"פ פתחה בקמפיין  אינטיסיבי בקרב מדינות ערב כדי לצמצם נזקים ולמנוע את הצטרפותן של מדינות ערביות לתהליך הנורמליזציה עם ישראל, מנופי הלחץ וההשפעה של הרש"פ על מדינות ערב הם מוגבלים אולם היא הצליחה לשכנע את סעודיה ואת מרוקו שלא להסכים לנורמליזציה עם ישראל, גם ראש ממשלת מרוקו אלעות'מאני יצא באמצעי התקשורת בהצהרה דומה לזו של שר החוץ הסעודי.

בעקבות העמדה הסעודית נגד הנורמליזציה עם ישראל כעת, פירסמו הליגה הערבית וארגון הועידה האסלאמית הודעות על המשך הדבקות ביוזמת השלום הערבית והתנגדות לנורמליזציה כעת עם ישראל.

סעודיה היא מדינה חשובה שעומדת בראש המחנה הסוני, יש לה קשרים חשאיים עם ישראל במשך תקופה ארוכה אך היא חוששת להוציא אותם החוצה, לכן יש חשיבות עצומה לכך שארה"ב וישראל יפצחו את האגוז הסעודי וישכנעו את יורש עצר מוחמד בן סלמאן, "האיש החזק" בסעודיה לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

גורמים בכירים בירושלים מעריכים כי מהלך כזה יצור "אפקט דומינו" גדול במזרח התיכון ומדינות ערביות ואיסלאמיות ימהרו  להצטרף לסעודיה ולחתום על הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

אז מה קרה מאחורי הקלעים? מדוע יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן קיבל רגליים קרות ולא הלך בעקבות איחוד האמירויות שמנהיגו השיח' מוחמד בן זאיד גילה אומץ לב מדיני חסר תקדים והסכים להודיע בפומבי על השגת הסכם הנורמליזציה עם ישראל?

על פי גורמים המכירים היטב את בית המלוכה הסעודי ואת מוחמד בן סלמאן, יורש העצר חושש מתסיסה פנימית בממלכה אם ינקוט במהלך כזה ומכך שקטאר ואיראן יפעלו נגד סעודיה כדי להכשיל הסכם נורמליזציה עם ישראל.

המשימה לפצח את האגוז הסעודי היא משימה קשה וחשובה מאוד שיכולה לקדם את תהליך הנורמליציה במזה"ת בין ישראל למדינות ערב והיא מוטלת בעיקר על ממשל טראמפ שיש לו יחסים קרובים עם בית המלוכה הסעודי.

איחוד האמירויות וסעודיה הן בנות הברית הראשיות של ממשל טראמפ במפרץ, כמעט בכל נושא, מוחמד בן סלמאן מעריך כי כל עוד הממשל האמריקני תומך בו שום דבר לא יכול למנוע ממנו להפוך למלך הבא של סעודיה.

הנשיא טראמפ מגן בחירוף נפש על מוחמד בן סלמאן מפני הקונגרס האמריקני בכל הקשור לפרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י שבה נטען כי יורש העצר הסעודי הוא שנתן את ההוראה לחסלו.

הנשיא טראמפ מסרב לדרישות בקונגרס לחשוף את החומר המודיעיני הרגיש שבידי ארה"ב על רצח חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018, פרשת המעורבות של יורש העצר הסעודי ברצח הזה עשויה להיות אחד ממנופי הלחץ שממשל טראמפ יכול להפעיל על מוחמד בן סלמאן כדי שיסכים להתקדם לקראת נורמליזציה עם ישראל, הדבר יכול להיעשות בצעדים הדרגתיים  מצדה של סעודיה אבל אלה חייבים להיות צעדים שיצביעו על כך שסעודיה צועדת בכיוון הזה ושישמרו על המומנטום של הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות.

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי