לטוס בשמי סעודיה

 

ההסכמה הסעודית לאפשר באופן קבוע טיסות ישראליות במרחב האווירי שלה היא הישג מדיני וכלכלי חשוב ואיתות לעולם הערבי על תמיכתה בתהליך הנורמליזציה עם ישראל.

עם זאת, מלך סעודיה מאמץ בינתיים את העמדה הפלסטינית,בנו יורש העצר הבטיח לארה"ב כי יחתום בעתיד על הסכם שלום עם ישראל.

 

 

 

 

העולם הערבי עקב בעניין רב אחרי טיסת מטוס "אל על"    LY971 מתל אביב לאבו דאבי, דרך המרחב הערבי הסעודי, לראשונה אישרה סעודיה למטוס ישראלי לטוס בשמיה באופן פומבי וגלוי, עד כה אישרה סעודיה טיסות מהודו לישראל דרך המרחב האווירי שלה של חברת AIR INDIA.

האישור לטיסה הגיע למרות ההופעה של שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן ב-19 בחודש בברלין שבה הודיע על דבקות ארצו ביוזמת השלום הערבית ובנורמליזציה בהתאם להחלטות הליגה הערבית ובכך אימץ למעשה את העמדה הפלסטינית.

מדוע אישרה סעודיה את הטיסה של מטוס "אלעל" במרחב האווירי שלה?

התשובה כנראה די ברורה, בגלל הבקשה האמריקנית, על המטוס הייתה גם משלחת אמריקנית בראשותו של יועץ הנשיא ג'ראד קושנר, ידידו הקרוב של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, באישור לטוס מעל שטחה נתנה סעודיה את האות הראשון לכך שהיא מברכת על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל.

ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, שהיה בטיסה אמר כי עצם קיום הטיסה במרחב האווירי של סעודיה אינו פחות חשוב מהטיסה לאיחוד האמירויות וכי מדובר בעניין היסטורי, הוא הודה לסעודיה על כך שאישרה למטוס "אל על" לטוס לאבו דאבי דרך המרחב האווירי שלה.

גורמים אמריקנים אומרים כי הטיסה של מטוס "אל על" דרך סעודיה לאיחוד האמירוית היא מסר שארה"ב רוצה להעביר לעולם האסלאמי ולעולם הערבי כי סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, מתקרבת  בצעדי ענק לנורמליזציה עם מדינת ישראל בעקבותיו של איחוד האמירויות, למרות שהיא לא חתמה עדיין על הסכם נורמליזציה עם ישראל הרי המסר שלה הוא שהיא תומכת בצעד שעשה איחוד האמירויות.

לא מדובר רק טיסה ישראלית במרחב האווירי הסעודי,ישנם סימנים מעודדים נוספים מצדה של סעודיה,למשל, בימים האחרונים מחקה סעודיה מאתר האינטרנט הרשמי של הממשלה את תקנון החרם על ישראל ואת החלטות הממשלה בנושא.

סעודיה מאותתת במהלך הזה כי החרם הערבי נכשל מבחינה מדינית וכלכלית וכי הוא חסר ערך כיום, איחוד האמירויות הודיע בתחילת השבוע על ביטול החרם הכלכלי על ישראל.

במהלך ביקור במדינות המפרץ, נפגש יועץ הנשיא ג'ראד קושנר בריאד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הפגישה עסקה בהסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל, הטקס שמתכנן הממשל בבית הלבן ובאפשרויות חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים על בסיסי תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

כנראה שג'ראד קושנר הצליח לקדם את נושא הנורמליזציה בפגישתו עם יורש העצר הסעודי, למחרת הפגישה הודיעה סעודיה באמצעות סוכנות הידיעות הרשמית שלה כי היא תאפשר לטיסות בין איחוד האמירויות לכל המדינות לחלוף במרחב האווירי שלה, לפיכך גם לטיסות ישראליות יותר לטוס מעל סעודיה.

מדובר בהישג אמריקני ישראלי נוסף בדרך לנורמליזציה בין סעודיה לישראל ובפריצת דרך מדינית וכלכלית,הדבר יאפשר את הוזלת הטיסות, קיצור זמן הטיסה, עידוד התיירות וחיזוק לכלכלה הישראלית.

עם זאת, מייד לאחר ההודעה הסעודית על אישור הטיסות הישראליות במרחב האווירי של סעודיה,פירסם שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן הודעה המאמצת את העמדה הפלסטינית בעניין הנורמליזציה עם ישראל כלדקמן:

"העמדות האיתנות של הממלכה כלפי הסוגיה הפלסטינית והעם הפלסטיני לא משתנות עם מתן אישור המעבר במרחב האווירי של הממלכה לטיסות המגיעות לאיחוד האמירויות מכל המדינות, ולאלה היוצאות ממנה. "הממלכה מעריכה את מאמצי השלום בהתאם ליוזמת השלום הערבית".

ממשל טראמפ רוצה מאוד לראות בקרוב הסכמה סעודית לנורמליזציה עם ישראל ולא רק צעדים קטנים בשטח,אולם, על פי גורמים במפרץ הדעות בארמון המלוכה הסעודי הן חלוקות בעניין זה.

המלך סלמאן בן עבד אלעזיז מאמץ את העמדה הפלסטינית כי יש לקיים נורמליזציה מלאה וגלויה עם ישראל רק לאחר שתקום מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 ותיפתר בעיית הפליטים ואילו בנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, גורס כי יש לקיים את הנורמליזציה כבר עתה וללכת אליה בעקבות איחוד האמירויות.

יורש העצר בן סלמאן הסביר לנציגי הממשל האמריקני כי הוא חושש כי נורמליזציה כעת עלולה להביא לתסיסה פנימית בממלכה וכי הוא חושש גם מתגובותיהן של קטאר ואיראן.

עפ"י גורמים אמריקנים,מוחמד בן סלמאן אמר לג'ראד קושנר כי הוא מוכן לחתום להסכם שלום מלא עם ישראל ברגע שהוא יוכתר כמלך סעודיה, אך כרגע אביו מתנגד למהלך ויש לכבדו.

בראיון שהעניק ג'ראד קושנר לערוץ אל-ג'זירה ב-3 בספטמבר הוא אמר:

"מלך סעודיה ויורש העצר הסעודי רוצים לראות מזרח תיכון טוב יותר שחי בשלום, בסעודיה מתמקדים כרגע במידה רבה בארצם אך עוקבים מקרוב אחר מה שקורה עם איחוד האמירויות".

לא מן הנמנע שהסעודים מעדיפים להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב לפני שהם מקבלים החלטה חיובית בנושא הכרזת הנורמליזציה עם ישראל, אם ג'ו ביידן יבחר לתפקיד הנשיא תהייה זו מבחינתם בשורה רעה נוכח הכוונה של ביידן להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין ולבטל את מרבית הסנקציות שהפעיל הנשיא טראמפ נגד איראן.

יורש העצר מוחמד בן סלמאן רוצה להישאר מקורב לבית הלבן ולידידו ג'ראד קושנר, ממשל טראמפ מגן עליו בתקיפות בפני הקונגרס האמריקני שדורש את פירסום החומר הסודי שבידי הממשל המצביע ככל הנראה על מעורבות ישירה של מוחמד בן סלמאן ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י.

כרגע נראה שיורש העצר הסעודי לא יענה לבקשה האמריקנית להשתתף בטקס הרשמי שהנשיא טראמפ מתכנן לקיים בבית הלבן לציין הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, אולם יתכן שישלח נציג בכיר מטעמו.

קטאר מנהלת משחק מלוכלך ומנסה לחבל בהסכם הנורמליזציה בין ישראל ואיחוד האמירויות ובאפשרות שסעודיה תצטרף לתהליך הזה, אמצעי התקשורת של קטאר, בדומה לאמצעי התקשורת של חמאס והרש"פ, עוסקים בהתקפה חריפה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, העובדה שסעודיה התירה לטיסות ישראליות לטוס באופן קבוע במרחב האווירי שלה מעכירה עוד יותר את מצב רוחם של הקטארים והפלסטינים וניתן להעריך שיתגברו ההתקפות התקשורתיות עליה.

 

 

 

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי