סוריה מיישרת קו עם איראן

משרד החוץ הסורי פירסם הודעה חריפה המגנה את הסכמי הנורמליזציה של מדינות המפרץ עם ישראל והסוגרת את האפשרות להסכם בין סוריה לישראל.ההודעה נועדה בין היתר, לשלול את הידיעות שהופצו באמצעי התקשורת הערביים כי סוריה מנהלת משא ומתן חשאי עם ישראל.

משרד החוץ של סוריה פירסם ב-2 באוקטובר הודעה רשמית חריפה שמגנה את כל ההסכמים הנפרדים בין מדינות ערב לישראל ובמיוחד את הסכמי הנורמליזציה בין איחוד האמירויות ובחריין לבין ישראל.

בהודעה נכתב: "סוריה מחדשת את עמדתה הקבועה הבנויה על עקרון האדמה והזכויות שמסרבת לוויתורים והסכמים,יהא אופיים ותוכנם אשר יהא, והיא נגד הסכמים עם האוייב(הישראלי) מתוך שכנוע כי ההסכמים האלה הם מסוכנים ופוגעים בעמדות הערביות ובראשן בבעיה הפלסטינית".

עוד נכתב בהודעה כי הנורמליזציה והחתימה על הסכמים עם האוייב הישראלי "מגבירים את העקשנות של האוויב ומחלישים ומפצלים את הערבים."

ההודעה החריפה הסורית פורסמה למרות שאיחוד האמירויות הגיש בשנה האחרונה לסוריה סיוע הומניטארי ולא נרתע מהלחץ האמריקני, סוריה נתונה במצב כלכלי קשה ומאז ש "חוק קיסר" נכנס לתוקף הטילה ארה"ב כבר 5 גלים חדשים של סנקציות על בכירי השלטון והמערכת הביטחונית הסורית.

נראה כי ההודעה החריפה של משרד החוץ הסורי נועדה להזים גל שמועות שהופץ בעולם הערבי, כנראה על ידי הסעודים, כי מתקיים משא ומתן חשאי בין סוריה לישראל בעקבות הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין.

העיתון "א-שרק אלאווסט" המזוהה עם סעודיה פירסם לפני יותר משבוע מאמר של הפרשן הבכיר איברהים חמידי, המתמחה בנעשה בסוריה, שבו הוא כתב כי הנשיא אסד ויועציו שוקלים את הכדאיות של יוזמה לחדש את המשא ומתן עם ישראל בחסות משותפת רוסית-אמריקנית.

לדבריו, הנשיא בשאר אסד החל לאותת לרוסים על רצונו לשוב למשא ומתן עם ישראל מכיוון שהגיע למסקנה כי "הדרך לוושינגטון עוברת דרך תל אביב" וכי גם אם לא יגיע להידברות אמיתית עם ישראל הוא יצור מראית עין ויזכה לתמיכה אירופית אמריקנית.

ההודעה המאוחרת של המשטר הסורי המגנה את הסכמי הנורמליזציה עם ישראל ושסוגרת למעשה את דלת המשא ומתן של סוריה עם ישראל באה באיחור רב בעוד שאיראן, העומדת בראש "ציר הרשע" שבו חברה סוריה, מיהרה לפרסם הודעות נזעמות המאשימות את מדינות המפרץ בבגידה בעם הפלסטיני.

בהתחלה העריכו פרשנים בעולם הערבי כי משטר אסד הוא שתדרך את הפרשן אברהים חמידי לכתוב את המאמר כדי לאותת לישראל שיש על מה לדבר למרות סיפוח רמת הגולן וההכרה של ממשל טראמפ בריבונות הישראלית על רמת הגולן, אולם, נוכח ההודעה החריפה מדמשק ההערכה כעת היא שמדובר כנראה בתרגיל לוחמה פסיכולוגית מבית המדרש של סעודיה.

הנשיא בשאר אסד "מיישר קו" עם פטרוניתו איראן, נראה שגם הוא ממתין בקוצר רוח לכך שהנשיא טראמפ יפסיד בבחירות לנשיאות בארה"ב, הקלות אמריקניות בסנקציות על איראן, אם ג'ו ביידן יבחר לנשיא, יכולות אולי גם להצביע על הקלות אפשריות על המשטר הסורי.

הנשיא בשאר אסד איננו יכול לנטוש את "ציר הרשע", הוא שקוע עמוק בתוכו כשאיראן מתבססת בכל התחומים בסוריה, לא רק בתחום הצבאי, הוא לא יכול להתנתק ממנה או מרוסיה, איראן אף מאתגרת את הנשיא פוטין בכל הקשור למעורבותה בסוריה.

הנשיא אסד איננו מעוניין בשלום עם ישראל והמהלכים שהוא עושה נועדו בראש ובראשונה להבטיח את המשך שלטונו, הוא איננו מחפש הרפתקאות מזרח תיכוניות, הוא רק רוצה לחזור בשלום לכיסאו בארמון הנשיאות בדמשק.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי