סעודיה רוצה הנהגה פלסטינית חדשה

סעודיה מובילה קמפיין באמצעי התקשורת שלה נגד ההנהגה הפלסטינית וקוראת לפלסטינים להחליפה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הורה לבכירי הרש"פ שלא להגיב על ההתקפה הסעודית עד יעבור זעם, הוא מקווה לבחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב בתקווה שהוא יחלץ את הרש"פ ממצוקותיה.

אחרי ההתקפה התקשורתית החזיתית של הנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן, ראש המודיעין הסעודי לשעבר, על ההנהגה הפלסטינית באמצעות ערוץ "אל-ערביה", העיתונות הסעודית ממשיכה בהתקפה עליה, דבר שמתפרש על ידי גורמים ברש"פ כמתקפה מתוכננת מראש על ידי בית המלוכה הסעודי.

העיתון הסעודי "אלעוכאז" מוביל כעת את ההתקפה על ההנהגה הפלסטינית.

ג'מיל אלד'יאבי עורך העיתון "אלעוכאז" התראיין ב-9 באוקטובר בערוץ MBC הסעודי  ואמר כי לעם הפלסטיני יש "הנהגה מאכזבת", הוא קרא לעם הפלסטיני לקום נגד ההנהגה להפילה ולהענישה.

"מרבית חברי ההנהגה הפלסטינית הם נוכלים ורמאים הסוחרים בבעיה הפלסטינית, הם שורפים את עצמם ורוצים לשרוף את האחרים.

זה לא אומר שאנחנו נגד הבעיה הפלסטינית, להיפך, סעודיה מאז הקמתה תומכת בבעיה הפלסטינית ועמדתה היא קבועה בתמיכה בזכויות העם הפלסטיני ובהחלטות האו"ם והליגה הערבית" הסביר אלד'יאבי.

עיתון "אלעוכאז" פירסם כמה מאמרים ב-8 באוקטובר שממשיכים בקו של הנסיך הסעודי  בנדר בן סולטאן אשר בחר לתאר כמה מהמנהיגים הפלסטינים במילים " הסנגורים של הבעיה הפלסטינית".

 העיתונאי  הסעודי ח'אלד אלסימאן כתב:

" הנסיך בנדר בן סולטאן סיכם את הבעיה הפלסטינית במשפט אחד:

" הבעיה צודקת, הסנגורים שלה כושלים".

 ואילו הפובליציסט הסעודי מוחמד אל סאעד  פירסם מאמר שבו תקף את הפלסטינים תחת הכותרת " הפלסטינים… מנייטרלים  ללוחמים נגד סעודיה".

במאמרו הוא האשים את הפלסטינים כי הפכו "בובה בידי דוחא, אנקרה וטהרן".

הוא תיאר באופן מפורט כיצד הפלסטינים הפעילו טרור נגד מדינות ערב וסעודיה:

"הפלסטינים נקטו בטרור מאורגן נגד מרבית מדינות ערב והיפנו את הרובים שלהם ואת הפצצות שלהם נגד העמים הערבים, תוך כדי שהם מניחים בצד את האוייב שלהם, על פי טענתם, לא רק זאת, הם חברו לטרור  מסוג אחר, טרור הציות לדרכם בניהול המאבק, הגשת כספים וסיוע עצום ואם לא, אתה נחשב לעויין והם מגייסים נגדך את הרגשות הערבים.

במשך 6 עשורים הפלסטינים נלחמו בצבאות ומנגנוני הביטחון הערביים והתישו אותם יותר מאשר נלחמו נגד הצבא הישראלי ומנגנוני הביטחון שלו".

ואילו העיתונאי הסעודי חמוד אבו טאלב פירסם אף הוא מאמר שבו תקף את ההנהגה הפלסטינית ובו כתב את הדברים הבאים:

" העם הסעודי וההנהגה הסעודית ממשיכים להגן על הבעיה הפלסטינית אך לא בדרך ובסגנון של הסנגורים הכושלים אשר הפכו אותה למכירה פומבית של הרווחים עד אשר עמדה ללכת לאבדון, עם אלה אין שום תועלת, אין ברירה אלא לחשוף את עמדותיהם המבישות".

 חשש כבד בהנהגת הרש"פ

 הנהגת הרש"פ הופתעה מההתקפה החריפה עליה של הנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן, גורמים בכירים  בפת"ח מעריכים כי הוא פעל בהוראתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

בכיר בפת"ח אומר כי מוחמד בן סלמאן הוא שניסה ללחוץ, מאז שהנשיא טראמפ נכנס לתפקידו בבית הלבן, על ההנהגה הפלסטינית להסכים לדון בתוכנית "עסקת המאה" ולכך שאבו דיס תהייה בירת המדינה הפלסטינית במקום מזרח ירושלים עם גשר עילי מאבו דיס למסגד אלאקצא בהר הבית.

ברש"פ אומרים כי מוחמד בן סלמאן הינו ידידו הקרוב של ג'ראד קושנר והוא חייב הרבה לממשל טראמפ אשר הגן עליו בפני הקונגרס האמריקני ובפני הקהילה הבינלאומית בעקבות רצח העיתונאי הסעוד ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול.

החשש בהנהגה הפלסטינית הוא שבית המלוכה הסעודי תומך בהחלפתו של  מחמוד עבאס באישיות אחרת שתסכים לדון בתוכנית השלום האמריקנית זאת בעקבות הדברים שאמר הנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן:

א. "קשה לפתור את הבעיה הפלסטינית, אי אפשר לבטוח בהנהגה הפלסטינית"

ב. "ההנהגות הפלסטיניות הן כושלות, פלסטין בקשר אלינו היא פלסטין ולא באמצעות מנהיגיה".

ג. "ההנהגות הפלסטיניות סבורות כי איראן וטורקיה הן יותר חשובות ממדינות ערב".

ההתבטאויות האלה של הנסיך בנדר בן סולטאן  נתפסות במוקאטעה ברמאללה כפניה ישירה של סעודיה לתושבי השטחים, מעל ראשה של ההנהגה הפלסטינית עם מסר ברור:

"אם אתם רוצים לפתור את הבעיה שלכם, תחליפו את ההנהגה הפלסטינית הנוכחית".

 יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש מהעצמת העימות עם סעודיה והורה לבכירי הרש"פ להתעלם מדבריו הקשים של הנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן.

אחמד א-דיכ, ראש לשכתו של שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי שלח ב- 9 באוקטובר מכתב לכל השגרירים הפלסטינים ברחבי העולם שבו  הנחיה  של  ההנהגה הפלסטינית שלא להגיב על דבריו של הנסיך בנדר בן סולטאן או על אישיותו.

הוא איים כי ינקטו כל הצעדים החוקיים כלפי מי שיפר את ההנחייה הזו.

עם זאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ צאיב  עריקאת, לא יכול היה להתאפק וצייץ ב-8 באוקטובר בחשבון הטוויטר שלו את הדברים הבאים מבלי להתייחס ספיציפית לדבריו של הנסיך בנדר בן סולטאן.

"מי שרוצה להכשיר את הנורמליזציה עם ישראל, יכול לעשות זאת ללא הוצאת דיבתם של העם הפלסטיני ומאבקו האגדי" כתב עריקאת והוסיף כי הוא מחזיק במסמכים רשמיים של הממשלים האמריקנים השונים ש"מגלים את האמת כולה ולא חצאי אמיתות".

 "כל מדינה יכולה לומר שהאינטרסים שלה דורשים נורמליזציה עם ישראל" סיכם עריקאת את דבריו בצורה דיפלומטית ללא איזכור שמה של סעודיה.

 הרש"פ וחמאס חוששות מעימות ישיר עם סעודיה, תנועת חמאס רוצה לשחרר את עשרות החברי התנועה העומדים לדין בסעודיה על הברחת כספים דרך טורקיה עבור הזרוע הצבאית של התנועה ברצועת עזה.

גם לרש"פ יש הרבה מה להפסיד אם תתעמת עם סעודיה,סעודיה היא מדינה חשובה במזרח התיכון ועומדת בראש המחנה הסוני יש לה תפקיד בינלאומי ואזורי, היא השומרת על שני המקומות הקדושים לאיסלאם (מכה ומדינה) ותמיד תמכה בבעיה הפלסטינית, ההנחיה של מחמוד עבאס לבכירי הרש"פ היא להנמיך את הראש ולתת לסערה לחלוף, הוא מחכה לתוצאות הבחירות בארה"ב בתקווה שג'ו ביידן יבחר כנשיא ויחלץ אותו ממצוקתו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי