חשש פלסטיני מהפסקת התמיכה הסעודית

גובר החשש בצמרת הרש"פ כי ההתקפה הסעודית על ההנהגה הפלסטינית נועדה בין היתר להצדיק את הפסקת הסיוע לרש"פ. מצבה הכלכלי של הרש"פ מחמיר, היא מנסה לקבל הלוואות מבנקים באירופה כדי שתוכל לשלם  משכורות חלקיות לפקידיה, מחמוד עבאס מסרב לקבל את כספי המיסים מישראל וממתין לניצחונו של ג'ו ביידן.

בכירים ברש"פ, מביעים חשש כבד כי סעודיה תפסיק את הסיוע המדיני והכספי לרש"פ בעקבות המתקפה על ההנהגה הפלסטינית של נסיכים ועיתונאים סעודים המקורבים לבית המלוכה הסעודי שהבולט בהם הוא הנסיך בנדר בן סולטאן, ראש המודיעין הסעודי לשעבר.

גורם בכיר בפת"ח מעריך כי סעודיה רוצה לגבות מהרש"פ מחיר כבד על התנגדותה לתהליך הנורמליזציה עם ישראל  והתקרבותה לציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר.

בראיון לערוץ "אל-ערביה" הדגיש הנסיך בנדר בן סולטאן את הסיוע הכספי שהעניקה סעודיה לרש"פ מאז הקמתה וברש"פ חוששים כי ההרחבה שהוא עשה בנושא הזה היא רמז למה שצפוי בעתיד.

גורמים ברש"פ אומרים כי מאז כניסתו של מוחמד בן סלמאן לתפקיד יורש העצר,החלה סעודיה לשנות את עמדתה כלפי הבעיה הפלסטינית וכלפי הרש"פ כשבמקביל היא הגבירה בחשאי את התקרבותה לישראל.

במשך 22 שנים העבירה סעודיה לרש"פ סכום של 1.8 מיליארד דולר אולם בשנה האחרונה הפסיקה סעודיה את התמיכה הכספית לרש"פ.

עם זאת היא המשיכה לתמוך בפליטים הפלסטינים באמצעות אונר"א ובשנה האחרונה, על פי דיווחי אונר"א, היא העבירה אליה סכום של 25 מיליון דולר עבור הפליטים הפלסטינים.

עד שנת 2019 הרש"פ קיבלה מסעודיה סיוע כספי שנתי של 100 מיליון דולר, אולם, בשנה אחרונה, לקראת הדיונים על "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ,לא קיבלה הרש"פ מסעודיה אפילו דולר שחוק אחד, ברש"פ רואים בכך ניסיון סעודי להפעיל עליה לחץ כלכלי כדי שתסכים לדון בתוכנית השלום האמריקנית.

סעודיה שינתה את עמדתה המדינית כלפי הרש"פ אך היא לא העזה להצהיר על כך בפומבי מחשש לתגובות הרחוב בסעודיה ובמדינות ערב.

גורמים ברש"פ אומרים כי ההנהגה הפלסטינית לא תכנע ללחץ הכלכלי הסעודי ולא תשנה את " הקווים האדומים" שלה למרות שהיא זקוקה לכסף הזה כדי לסייע לה להתגבר על המשבר הכספי החמור הפוקד אותה.

"אם לא תהייה לנו ברירה, ניקח הלוואות מהבנקים ונתחנן לסיוע מהאיחוד האירופי" אומר בכיר בתנועת פת"ח.

החרפת המשבר הכלכלי ברש"פ

המשבר הכלכלי ברש"פ החמיר בגלל מגיפת  הקורונה אבל הבעיה הכספית העיקרית נובעת מסירובה של הרש"פ, מאז חודש מאי האחרון, לקבל את כספי המיסים מישראל, כספים שישראל גובה עבורה על פי הסכם פאריז.

הסירוב הפלסטיני בא בעקבת החלטת ההנהגה הפלסטינית להשתחרר מכל ההסכמים עם ישראל בעקבות כוונת ישראל לספח חלקים בגדה וגם בעקבות העובדה שישראל מקזזת מכספי המיסים שהיא מעבירה לרש"פ את סכום הכסף החודשי שהיא משלמת למחבלים ולבני משפחותיהם בעקבות "חוק הקיזוז" שעבר בכנסת.

כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ מהווים חלק נכבד של  תקציב הרש"פ, מדובר בסכום של כ-180 מיליון דולר כל חודש, הרש"פ נכנסה למשבר כספי חמור ונאלצה לקחת הלוואות מהבנקים כדי לשלם משכורות חלקיות לעשרות אלפי עובדיה.

הרש"פ גם הפסיקה לקבל סיוע חיצוני ממדינות בעולם ולהערכת גורמים בכירים ברש"פ הגרעון התקציבי שלה יגיע לסכום של 1.4 מיליאר דולר.

  איך לצאת מהמשבר?

 הרש"פ פנתה לאיחוד האירופי בבקשה לעזרה כספית ונענתה כי האיחוד האירופי מעודד אותה לקחת מישראל את כספי המיסים שהיא גובה עבורה מכיוון שמדובר ב"כספים פלסטינים".

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שוחח בנושא עם ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי.

גורמים בכירים בפת"ח מותחים בחדרי חדרים ביקורת על החלטתו של מחמוד עבאס להפסיק את קבלת כספי המיסים מישראל ואומרים כי "היייתה זו החלטה מוטעית  שהחמירה מאוד את מצבה הכלכלי של הרש"פ".

גורם בכיר בפת"ח אומר כי הסכמת  הרש"פ לקבל את הכספים שישראל חייבת לה עד כה בהקף של 2.5 מילארד ש"ח הייתה משפרת את מצבה הכלכלי ומאפשרת לה חופש פעולה גדול יותר  להגביר את המאבק המדיני בישראל.

מחמוד עבאס יאלץ למצוא את הדרך לרדת מהעץ הגבוה שטיפס עליו ולקבל את כספי המיסים מישראל מבלי להראות כמי שהתקפל.

הרש"פ הכחישה בתוקף ידיעה שפירסם בשבוע שעבר העיתון "א-שרק אלאווסט" המזוהה עם סעודיה כי הרש"פ פנתה לקטאר כדי שתתווך בינה לבין ישראל כדי לקבל את כספי המיסים שיראל חייבת לה.

גורמים בפת"ח אומרים כי מדובר ב"ספין סעודי" כדי להפעיל לחץ על הרש"פ להגיש וויתורים בנושא.

בשורה התחתונה, מחמוד עבאס נותר בעמדתו ומסרב בינתיים לשנות אותה,למרות שנושא הסיפוח ירד מעל הפרק, הוא הורה  לאנשיו לפנות לכמה מדינות אירופיות ולבקש הלוואות דחופות כדי שיוכל לשלם משכורות חלקיות לפקידי הרש"פ.

הרש"פ דורשת מסמך רשמי מישראל כי נושא הסיפוח איננו עומד על הפרק והסיכויים שתקבל אותו שואפים לאפס, מחמוד עבאס דחה גם לחצים של ירדן ומצרים להתפשר עם ישראל כדי שיוכל לקבל את כספי המיסים ולשפר את מצבה הכלכלי של הרש"פ.

מחמוד עבאס משליך את יהבו על המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בתקווה שהוא ינצח בבחירות בארה"ב.

הוא מעדיף לחרוק שיניים עוד 3 שבועות ומעריך כי ההחלטה שלו היא הנכונה ותביא לשינוי מהותי במצבה המדיני והכלכלי של הרש"פ, אולם, אם הנשיא טראמפ ינצח בבחירות, המכה המדינית והכלכלית תהייה קשה ביותר עבור ההנהגה הפלסטינית.

מחמוד עבאס יודע זאת אבל מעדיף להמר על ג'ו ביידן מתוך הנחת עבודה שבסופו של דבר מדינות העולם לא יאפשרו את קריסתה של הרש"פ ויחלצו לעזרתה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי