מצרים תוקפת את חמאס

התחדשה המתיחות בין מצרים לתנועת חמאס על רקע פנייתה של חמאס לטורקיה העומדת בראש ציר"האחים המוסלמים" כדי שתתווך בינה לבין תנועת פת"ח. מצרים מאותתת לחמאס על כעסה באמצעות מתקפה עליה באמצעי התקשורת המצרים והאשמתה בטרור ובסחר בבעיה הפלסטינית.

מצרים איננה עוברת לסדר היום על ההשפלה שלה בידי תנועת חמאס אשר העבירה במפתיע לפני כחודש,ביחד עם הרש"פ, את תיק הפיוס בינה לבין תנועת פת"ח לטורקיה ולמעשה הפקיעה אותו מידי מצרים אשר טיפלה בו באופן מסורתי במשך 13 שנים ברציפות.

המצרים זועמים על ההתקרבות המפתיעה של תנועת חמאס והרש"פ לציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר אשר פועלות להגברת ההשפעה שלהן ברחבי המזה"ת, במקביל דחתה מצרים ניסיונות גישוש של טורקיה להתקרב אליה מחדש, בין שתי המדינות אין יחסים דיפלומטיים על רקע העובדה שטורקיה מארחת בשטחה את מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לאחר עליית הנשיא א-סיסי לשלטון ואף העניקה להם מקלט מדיני.

שלטונות טורקיה אישרו למנהיגי "האחים המוסלמים" בשטחה להפעיל שני ערוצי טלוויזיה בשפה הערבית, האחד הנקרא "א-שרק" והשני "אלמכמליין", שעוסקים מדי יום ביומו בהכפשתה של ההנהגה המצרית.

בשבוע שעבר נדמה היה שמצרים מוכנה לעבור לסדר היום, גורמים בחמאס מסרו כי על פי בקשה ישראלית הסכים המודיעין המצרי לארח משלחת בכירה של חמאס כדי ליישר עמה את ההדורים ולדון עמה בשמירה על הרגיעה ברצועת עזה, ואכן לקהיר הגיעה משלחת בכירה של חמאס בראשות בראשות סאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, והיא נועדה עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ועם שורה של בכירים במודיעין המצרי.

על פי גורמים בחמאס, הפגישה הייתה חיובית, נציגי חמאס הכחישו כי התכוונו לפגוע במעמדה של מצרים והסבירו כי העבירו את שיחות הפיוס לטורקיה כדי לתת לה סיכוי להשיג פריצת דרך במשא ומתן עם תנועת פת"ח, שאכן הושגה, ושבמסגרתה סוכם על עריכת בחירות לפרלמנט. הם ביקשו ממצרים להסכים לארח בשטחה מפגש נוסף בין נציגי כל הפלגים הפלסטינים כדי לקדם את נושא הבחירות.

עוד ביקשה משלחת  חמאס מהמודיעין המצרי לפתוח את מעבר רפיח שסגור כבר תקופה ארוכה בגלל הקורונה ולאפשר מעבר אנשים וסחורות לרצועת עזה, לטענת משלחת חמאס כ-20 אלף פלסטינים תקועים בצד המצרי כבר תקופה ארוכה ורוצים לחזור לרצועת עזה.

המצרים נענו חלקית לבקשה והסכימו לפתוח את מעבר רפיח ל-4 ימים, אולם לאחר יומיים הם עצרו את מעבר כלי הרכב והסחורות מהצד המצרי לרצועה ואיפשרו רק מעבר בני אדם בטענה שחמאס מפרה את ההבנות בנושא.

עד כה לא נתנה מצרים שום תשובה לחמאס על בקשתה לקיים מפגש משותף עם נציגי כל הפלגים הפלסטינים בקהיר בנושא הבחירות. אולם, לפתע, פתחו אמצעי התקשורת במצרים ב-3 בנובמבר בהתקפה תקשורתית חריפה על תנועת חמאס.

תחנת הטלוויזיה המצרית "אקסטרה ניוז" שידרה סרט דוקמנטרי על תנועת חמאס במסגרת תוכנית מיוחדת תחת הכותרת " ההיסטוריה השחורה של חמאס נגד מצרים", ואילו העיתון המצרי "אליום א-סאבע" פירסם שורה של כתבות המכפישות את תנועת חמאס ובהן הטענות הבאות:

א. חמאס היא תנועת טרור הסוחרת בבעיה הפלסטינית על פי אג'נדה אזורית.

ב. חמאס פירקה את תנועות ההתנגדות בשירות ישראל.

ג. חמאס מבצעת פשעים נגד תושבי הרצועה.

ד. חמאס היא שלוחה של תנועת הטרור "האחים המוסלמים".

ה. תנועת חמאס עויינת את מצרים, היא הייתה מעורבת ברצח חיילים מצרים בסיני.

ו. תושבי הרצועה הם הקורבנות של מנהרות המוות שחפרה חמאס כדי לפגוע במצרים ובכלכלתה.

ז. חמאס מבריחה סחורות פגומות לרצועה.

חמאס לא הגיבה בינתיים על ההתקפה התקשורתית עליה, גורמים בחמאס אומרים כי מצרים מעבירה מסר של זעם ותסכול וכי היא לא השלימה עם  המעורבות הטורקית בנושא הפיוס, למרות ההסברים של תנועת חמאס.

הכבוד הלאומי של מצרים נפגע קשות מההתנהלות של חמאס כלפיה והיא לא תעבור לסדר היום, אולם המצרים מוגבלים במתיחת החבל מול חמאס, הם אינם מעוניינים בהפרת השקט ברצועת עזה, דבר שעלול לפגוע בביטחון הלאומי המצרי, הם אינם רוצים קרע מוחלט עם  תנועת חמאס אך בהחלט רוצים ללמד אותה לקח.

בינתיים נמשכת המתיחות בין שני הצדדים, המסר המצרי הגיע להנהגת חמאס אשר אף היא תלויה במצרים וחוששת להחריף את היחסים עמה כדי שלא תסגור את מעבר רפיח לתקופה ארוכה ותהדק את החנק על רצועת עזה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי