המסרים של החיסול בטהרן

המבצע המזהיר של חיסולו של בכיר אל-קאעדה בטהרן נועד בין היתר להעביר שורה של מסרים לממשל החדש בארה"ב, לאיראן ולשלוחות הטרור שלה. המוסד הישראלי הוכיח שוב את יכולותיו להכות בעורף האויב אך ישראל עדיין בתחילת המערכה נגד הסכנה האיראנית.

הדלפת דבר חיסולו של עבדאללה אחמד עבדאללה, המכונה "אבו מוחמד אלמצרי", מספר שתיים בארגון אל-קאעדה ב-7 באוגוסט שהסתתר בטהרן בחסות שלטונות איראן נועדה להעביר שורה של מסרים של ממשל טראמפ וישראל לגורמים שונים.

אי אפשר להתעלם מעיתוי הפירסום והוא תוצאות הבחירות בארצות הברית שבהן נבחר ג'ו ביידן, על פי הודעות התקשורת האמריקנית, ההדלפה לעיתון "ניו יורק טיימס" משרתת אינטרסים של ממשל טראמפ ושל קהילת המודיעין הישראלית , תוך מתן דגש על המוסד.

עובדת שהותם של מחבלים מארגון אל-קאעדה באיראן איננה חדשה, היא ידועה לכל הממשלים האמריקנים מאז סוף שנות ה-70.

איראן שימשה תחנת מעבר של מחבלים שהגיעו ממדינות ערב אל אפגניסטן כדי להשתתף בג'יהאד  נגד כוחות הצבא הסובייטי.

אחרי הפיגועים במגדלי התאומים ב-11 בפסטמבר ב-2001 הגיעו כ-500 משפחות של פעילי אל-קאעדה כדי להסתתר באיראן ובהם גם בני משפחתו של מנהיג אלקאעדה דאז אוסאמה בן לאדן.

היחסים ההדוקים של שלטונות איראן עם ארגון אל-קאעדה הם בעיקר עם הפלג המצרי של הארגון בראשותו של איימן א-זוואהירי, שאליו השתייך גם אבו מוחמד אלמצרי, האינטרסים הם משותפים: פעולה משותפת נגד ארה"ב והימנעות של הפלג הזה מביצוע פיגועים נגד מטרות איראניות למרות שבעיני ארגון אל-קאעדה הסוני המשטר השיעי בטהרן נחשב ל"כופר".

היחסים של איראן עם הזרם השני בארגון אל-קאעדה  המזוהה עם "אבו מוצעב א-זרקאווי", המבוסס על פעילים ירדנים ועיראקיים אינם טובים, פעילים מהזרם הזה שמתגוררים באיראן נתונים לפיקוח הדוק של השלטונות.

ב-2015 חטפה השלוחה התימנית של ארגון אל-קאעדה דיפלומט איראני כדי לאלץ את איראן לעשות עסקה שבמסגרתה ישוחררו כמה מנהיגים של אל-קאעדה שנעצרו  על ידי איראן ובהם ח'אלד אלעארורי המכונה "אבו אלקסאם" שהיה סגנו של אבו מוצעב א-זרקאווי.

במבצע חיסולו של אוסאמה בן לאדן במקום מסתורו בפקיסטן ב-2011 התגלו מסמכים המעידים על הקשר בין איראן לארגון אל-קאעדה.

 משרד החוץ האמריקני פירסם דו"ח בחודש יוני שעבר שבו טען שאיראן מספקת  מקלט בטוח לטרוריסטים והיא מאפשרת למחבלים של ארגון אל-קאעדה לנוע בחופשיות ולהעביר לוחמים וכסף  למדינות השכנות לאיראן.

מחבלים של ארגון אל-קאעדה השוהים באיראן נעזרים באנשי "משמרות המהפכה" כדי לקבל תיעוד מזוייף כדי להסתיר את זהותם האמיתית.

אחד מאנשי הקשר של ארגון אל-קאעדה לאיראן הינו מחפוז וולד אלוואלד המכונה "אבו חפצ אלמאוריטני".

חיסולם של אבו מחמד אלמצרי ושל בתו מרים, אלמנתו של חמזה בנו של אוסאמה בן לאדן בלב טהרן על ידי סוכנים של המוסד הישראלי מסייעת לחיזוק הנרטיב האמריקני-ישראלי כי איראן היא מדינה תומכת טרור שמסתירה בשטחה רבי מחבלים של  האסלאם הסוני הקיצוני.

אבו מוחמד אלמצרי, היה סגנו של מנהיג אל-קאעדה איימן אלזווהיירי, שבימים אלה מופצות שמועות ברשתות החברתיות בעולם הערבי כי הוא מת ממחלה לפני כחודש, והיו לו את הידע והיכולות הגדולות ביותר לתכנן ולארגן פיגועים אסטרטגיים.

בין היתר הוא תכנן את הפיגועים בשגרירויות ארה"ב בקניה וטנזניה ב-1998 שבהם נהרגו 224 בני אדם ונפצעו יותר מ-5000 איש, הוא היה יעד מבוקש לחיסול של ארה"ב וישראל ועל ראשו הוקצב פרס של 10 מיליון דולר. על פי גורמי ביטחון בישראל, באחרונה הוא גם החל לתכנן פיגועים ביעדים ישראלים ויהודים ברחבי העולם. חיסולו, ביום השנה ה-22 לפיגועים האלה, הינו ללא ספק סגירת מעגל חשובה.

איראן מכחישה את הפירסום ב"ניו יורק טיימס" על חיסולו של אבו מוחמד אלמצרי ובתו מרים בטהרן, היא טוענת כי אין נוכחות של פעילי אל-קאעדה באיראן וכי מדובר בפירסום מגמתי שנועד לבנות מחדש את הנרטיב כי איראן עומדת בראש הטרור המזרח תיכוני כדי לשרת את האינטרסים של ממשל טראמפ.

נראה שאלו שהדליפו או תדרכו את  עיתון ה"ניו יורק טיימס" בפרטי החיסול השיגו כמה מטרות ומסרים שמשרתים את האינטרסים של ממשל טראמפ ושל המוסד הישראלי.

א.איתות לממשל החדש של ג'ו ביידן, שמתכוון לנקוט קו פייסני כלפי איראן, להסיר את הסנקציות מעליה ולחזור להסכם הגרעין, כי מדובר במדינה מסוכנת התומכת בטרור ומעניקה חסות ומקלט לרבי מחבלים.

הסרת הסנקציות מעליה תאפשר לה להתאושש מבחינה כלכלית ולממן פעולות טרור נגד מטרות אמריקניות וישראליות.

ב. בניית מורשתו של דונלד טראמפ-מסר לציבור האמריקני כי ממשל טראמפ היה ממשל שנלחם בנחישות בטרור, הממשל לא חיסל רק את מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי ואת הגנרל האיראני קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס", אלא גם את אבו מוחמד אלמצרי, מספר 2 באל-קאעדה שאחראי לשורה של פיגוע טרור קשים נגד מטרות אמריקניות.

ג. מסר ישראלי לנשיא הנבחר ג'ו ביידן- כי ישראל נחושה להילחם בסכנה האיראנית ולמנוע את היכולת של איראן להשיג פצצה גרעינית, לישראל יש את היכולת המודיעינית והמבצעית לעשות זאת, החיסול של אבו מוחמד אלמצרי בלב טהרן ממחיש זאת כמו הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז לפני 4 חודשים.

ד. מסר הרתעתי כלפי איראן- תזכורת כי ישראל נחושה למנוע את הצטייידות איראן בנשק גרעיני, ישראל יכולה להגיע גם לבכירים איראניים בלב טהרן ולפגוע בהם כפי שפגעה באבו מוחמד אלמצרי ובמדעני הגרעין האיראניים.

למודיעין הישראלי יש יכולות אדירות והוא הצליח לחדור למודיעין האיראני ולחשוף את זהותו האמיתית של אבו מוחמד אלמצרי שהמודיעין האיראני סיפק לו סיפור כיסוי.

ה. מסר לשלוחות הטרור של איראן- חזבאללה בלבנון, המורדים החות'ים בתימן, המליציות השיעיות בעיראק וחמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה-ידה של ישראל היא ארוכה והיא יכולה לפגוע בראשי הטרור בכל מקום.

ו. רמת התיאום בין המוסד הישראלי ל-CIA היא הדוקה וגבוהה ביותר, המוסד שימש במקרה הזה כקבלן חיסולים עבור המודיעין האמריקני, זהו חלק ממבצעים משותפים נגד הטרור כמו חיסולו של רמטכ"ל חזבאללה עינאד מורנייה בדמשק ב-2008.

סביר להניח כי המסרים של מבצע חיסולו של אבו מוחמד אלמצרי בטהרן הגיעו ליעדיהם,סיפור החיסול פורסם בהרחבה בכל העולם, האיראניים וארגון אל-קאעדה ינקטו מעתה משנה זהירות,  באיראן מסתובב עדיין מוחמד צלאח זידאן המכונה "סיף אלעדל" שהינו סגן נוסף של מנהיג אל-קאעדה איימן א-זוואהירי וגם הוא על הכוונת.

יש לקוות כי שיתוף הפעולה ההדוק בין המודיעין הישראלי למודיעין האמריקני ימשך גם בתקופת ממשלו של ג'ו ביידן וכי המדיניות החדשה של הממשל החדש כלפי איראן לא תצמצם את מרחב הפעולה שלו, איראן איננה הולכת להשתנות במגמותיה להשיג נשק גרעיני ולתמוך בטרור, אם המודיעין האמריקני יוגבל בפעילותו נגד איראן בהוראת הנשיא החדש, אין פירוש הדבר כי גם ישראל תיאלץ ללכת בקו הזה, יש לישראל את היכולות גם לפעול לבדה נגד הסכנה האיראנית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי