המאבק החדש בצמרת הרש"פ

מאבק כוחות חריף בצמרת הרש"פ על איוש התפקידים שמילא הד"ר צאיב עריקאת. יו"ר הרש"פ ימנה את המחליפים לצאיב עריקאת לאחר שג'ו ביידן יכנס לבית הלבן ויאשר את המינויים במועצה המרכזית של אש"פ.

יותר משבועים ימים חלפו מאז מותו של בכיר הרש"פ ד"ר צאיב עריקאת בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מנגיף הקורונה, הוואקום ההנהגתי כבר מורגש והחל מאבק כוחות חריף בצמרת הרש"פ בין בכירים שונים כדי לרשת את מקומו. עריאקת החזיק בשני תפקידים חשובים בצמרת אש"פ וברש"פ: התפקיד הראשון היה מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ והתפקיד השני ראש מחלקת המשא ומתן עם ישראל, במשך השנים העניקה לו התקשורת הזרה את הכינוי "הנושא ונותן הבכיר עם ישראל" ( CHIEF NEGOTIATOR).

 בכירים בפת"ח וברש"פ לוטשים את עיניהם לתפקידים הבכירים האלה, בגלל חשיבותם ומעמדם, כדי לשדרג את עצמם, חלק מהמתמודדים על התפקידים האלה מעריכים כי זכייתם באחד מהתפקידים תקדם אותם בקרב הירושה אחרי ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית. תפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ הינו תפקיד חשוב, מחמוד עבאס שימש בתפקיד הזה עד למותו של יאסר ערפאת וממנו התמודד בבחירות לנשיאות ב-2005.

התפקיד הזה הוא הבכיר ביותר בצמרת אש"פ אחרי תפקיד היו"ר וכרגע מתמודדים עליו כמה בכירים פלסטינים.

א.מחמוד אלעאלול-סגן יו"ר תנועת פת"ח, הבכיר ביותר מדור המייסדים של התנועה.

ב. ג'בריל רג'וב-מזכ"ל תנועת פת"ח ומבכירי דור הביניים של התנועה.ראש המשלחת של פת"ח לשיחות הפיוס עם חמאס.

ג. רוחי פתוח-בכיר פת"ח ששימש בעבר כיו"ר זמני של הרש"פ לאחר מותו של יאסר ערפאת ועד לבחירתו של מחמוד עבאס לתפקיד.

ד. זיאד אבו עמרו-יועצו של מחמוד עבאס

ה. אחמד מג'דלאני-השר לפיתוח חברתי ברש"פ מקורב למחמוד עבאס

ו. חוסיין א-שיח'-השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, מקורב מאוד למחמוד עבאס.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס ימנה כנראה לתפקיד בכיר ברש"פ שאיננו משתייך לתנועת פת"ח ואיננו כריזמתי כדי שלא יתחרה בו ויפעל לרשת אותו כל עוד הוא משמש בתפקיד יו"ר הרש"פ, לדברי הגורמים האלה, המועמדים המובילים כרגע הם זיאד אבו עמרו או אחמד אלמג'דלאני. גם תפקיד ראש מחלקת המשא ומתן עם ישראל הוא תפקיד חשוב ביותר, במיוחד לאחר בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא החדש של ארה"ב.

ההערכה בצמרת הרש"פ היא כי המשא ומתן בין הרש"פ לישראל יתחדש בתוך כמה חודשים וכי הרש"פ צריכה להיערך בהתאם עם מיטב המוחות המדיניים שלה.

ד"ר צאיב עריקאת היה ארכיון מהלך של הסכסוך הישראלי פלסטיני והמשא ומתן לדורותיו עוד מתקופת ועידת מדריד ולפני הסכמי אוסלו.

בורסת השמות לתפקיד הזה כוללת את השמות הבאים.

א.הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלסטיני המקורב למחמוד עבאס.

ב. חוסיין א-שיח' השר לעניינים אזרחים ברש"פ המקורב למחמוד עבאס.

ג. זיאד אבו עמרו, יועצו של מחמוד עבאס, דובר אנגלית שוטפת ובעל אזרחות אמריקנית כפי שהיה ד"ר צאיב עריקאת.

ההערכה בפת"ח היא כי מאג'ד פרג' יזכה בתפקיד או יתחלק עמו ביחד עם חוסיין א-שיח', השניים מקורבים מאוד למחמוד עבאס ונחשבים ל"ציר החזק" המוביל כיום בצמרת הרש"פ.

הם מתלווים אליו בכל נסיעה לחו"ל, אתמול הם יצאו עמו לירדן ולמצרים שם נפגשו עם המלך עבדאללה ועם הנשיא א-סיסי לתיאום עמדות לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן ואפשרות חידוש המו"מ עם ישראל.

היתרון הנוסף שלהם הוא שהם מכירים היטב את הצד הישראלי, חוסיין א-שיח' אחראי על התיאום האזרחי עם ישראל ואילו מאג'ד פרג' אחראי על התיאום הביטחוני עמה, בנוסף לכך יש לו קשר הדוק ל-CIA והוא ערוץ הקשר החשאי של מחמוד עבאס לממשל האמריקני.

בכירים אחרים בפת"ח או ברש"פ, כמו נאצר אלקידווה שיש לו ניסיון מדיני בינלאומי רב, הורחקו בשלב הזה ממעגל  מקבלי ההחלטות, מחמוד עבאס סומך רק על נאמניו, היו לו יחסים קרובים מאוד עם צאיב עריקאת שייצג אותו ואת עמדותיו באופן נאמן ומהימן בכל הפורומים המדיניים והבינלאומיים ובמיוחד מול הממשל האמריקני.

לכן, הוא מחפש דמויות בעלות אותן התכונות שהיו לד"ר צאיב עריקאת, בגלל הרגישות הרבה של התפקידים שאתם מילא וגם בגלל אופי התקופה, הרש"פ עומדת להיכנס לתקופה עמוסה בפעילות מדינית ומשא ומתן עם ישראל, ארה"ב ואירופה והוא צריך אנשים שהוא יכול לסמוך על נאמנותם אליו ועל כישוריהם וקשריהם.

הערכה בפת"ח היא כי מחמוד עבאס ימנה את המחליפים לצאיב עריקאת רק לאחר שג'ו ביידן יכנס לבית הלבן ואז הוא יכנס את המועצה המרכזית של אש"פ כדי לאשר את המינויים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי