דרישה אמריקנית אירופית לבחירות בשטחים

הממשל החדש בארה"ב מתכוון לדרוש ממחמוד עבאס לקיים בחירות בשטחים, האיחוד האירופי כבר העביר דרישה דומה ליו"ר הרש"פ הכוללת עריכת בחירות גם ברצועת עזה. מחמוד עבאס מנסה להתחמק מהבחירות, בעבר הוא האשים את ישראל כי היא מטרפדת אותן וסביר להניח כי ינסה לשוב ולהאשים אותה.  

הבחירות לכנסת בישראל יתקיימו ב-23 במרץ ועל פי גורמים בכירים בתנועת פת"ח, הממשל האמריקני החדש של ג'ו ביידן מתכוון לדרוש מיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקיים גם כן בחירות בשטחים, נוכח האפשרות לחילופי שלטון בישראל כתוצאה מהבחירות, ממשל ביידן רוצה לראות הזרמת דם חדש להנהגה הפלסטינית ברמאללה.

גורמים אמריקנים המקורבים לצוות של ג'ו ביידן אמרו לגורמים בפת"ח כי הממשל החדש רוצה שכמה בכירים ותיקים בהנהגת פת"ח, שנחשבים בעיני הציבור הפלסטיני כמושחתים, יצאו לגימלאות ויפנו את מקומם לדור הצעיר יותר הנחשב ל "נקי" משחיתות. זו אמורה להיות אחת הדרישות של שר החוץ האמריקני המיועד אנתוני בלינקן.

הצוות של ממשל ביידן החדש החל לקיים דיונים ומגבש את המדיניות אמריקנית כלפי המזרח התיכון, הוא רוצה לפרק את מורשתו של דונלד טראמפ במיוחד בנושא הסכסוך בהישראלי פלסטיני, אחד הרעיונות הנבחנים הוא להקים במשרד החוץ האמריקני משרד מיוחד שיטפל בנושא הפלסטיני.

על הפרק עומדים כמה צעדים שהממשל החדש מתכוון לנקוט כלפי הרש"פ כמו:

פתיחה מחדש של משרדי אש"פ בוושינגטון, החזרת הסיוע הכספי האזרחי לרש"פ ולאונר"א, תמיכה ברעיון פתרון שתי המדינות ודבקות בישום ההחלטות הבינלאומיות ודרישה מישראל להקפיא את פעילות ההתנחלויות בשטחי הגדה, עדיין לא ברור מהי התמורה שידרשו הפלסטינים לשלם עבור ישום הצעדים האלה במיוחד נוכח הדרישה החדשה של מחמוד עבאס ממדינות ערב לתמוך בבקשתו מהקהיליה הבינלאומית להעביר את תפקיד המתווך בין ישראל לרש"פ מידיה של ארה"ב לידי הרביעיה הבינלאומית (קוורטט).

גם האיחוד האירופי דורש מהרש"פ לקיים בחירות כלליות בשטחים, לפרלמנט ולנשיאות כדי  שההנהגה שלה תקבל לגיטימציה מחודשת מהציבור הפלסטיני, הדרישה האירופית כוללת גם עריכת בחירות ברצועת עזה.

גו'זף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, שוחח בטלפון לפני כמה שבועות עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והציע לו מימון כספי אירופי מלא לקיום הבחירות לפרלמנט הפלסטיני, הבחירות האחרונות לפרלמנט היו בשנת 2006 ואז ניצחה בהן תנועת חמאס.

האיחוד האירופי מתנגד לפיצול פוליטי בין הגדה לרצועת עזה ומדגיש כי הרצועה היא חלק בלתי נפרד מהשטחים הפלסטינים ועל הפלגים הפלסטינים השונים להתגבר על חילוקי הדעות ביניהם ולקיים את הבחירות בהקדם האפשרי.

האיחוד האירופי מתנה את העברת כספי הסיוע לרש"פ  בעריכת הבחירות, הרש"פ הנתונה במשבר כלכלי קשה עקב הקורונה זקוקה מאוד לכסף הזה למרות שבאחרונה קיבלה סכום של יותר מ-3 מיליארד ש"ח לקופתה מישראל לאחר שחידשה את התיאום האזרחי והביטחוני עמה, מדובר בכספי המיסים ישראל גובה עבורה.

עריכת הבחירות בשטחים מחייבת הסכמה פנים פלסטינית, בין תנועת חמאס השולטת ברצועת עזה לבין הרש"פ השולטת בשטחי הגדה, חילוקי הדעות בין שני הצדדים הם עמוקים ותהליך הפיוס ביניהם שהתחיל ברעש תקשורתי גדול בשיחות איסטנבול התפוצץ בעקבות החלטתו של יו"ר הרש"פ לחדש את התיאום האזרחי והביטחוני עם ישראל.

נראה שהמחלוקת העקרית בין פת"ח לחמאס היא הדרישה של הרש"פ לקיים את הבחירות באופן מדורג, תחילה בחירות לפרלמנט הפלסטיני ורק אחר כך בחירות לנשיאות ולמל"פ.

אולם, בחמאס סבורים שמדובר במלכודת שמציב במחמוד עבאס לחמאס בעקבות ניצחונה בבחירות לפרלמנט ב-2006, תנועת חמאס חוששת שאם היא תנצח שוב בבחירות האלה מחמוד עבאס יתחמק מהמשך התהליך כדי לשמור על כיסאו.

 גורמים בכירים בפת"ח מעריכים שמחמוד עבאס ימשיך למשוך זמן ולנהל מגעים בנושא הבחירות עם האיחוד האירופי ועם ממשל ביידן אך הוא לא יסתכן בעריכת בחירות בו זמניות לפרלמנט ולנשיאות כפי שדורשת תנועת חמאס,אין לו שום כוונה לרדת כעת מהבמה הפוליטית באמצעות תהליך דמוקרטי, המשימה העיקרית שלו כעת היא לקבור סופית את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולקדם את יוזמתו המדינית לכינוס ועידת שלום בינלאומית בתחילת השנה הבאה.

מבחינתו, הפלסטינים המתינו 14 שנים לעריכת הבחירות והם יכולים להמתין עוד קצת זמן עד שתושג הבנה פנים פלסטינית על בחירות חדשות, הוא לא מתרגש מהדרישה האמריקנית-אירופית ומאשים את חמאס ואת ישראל בטרפוד עריכת הבחירות.

לפני יותר משנה, עלה רעיון עריכת הבחירות בשטחים ומחמוד עבאס האשים את ישראל בהכשלתו מכיוון שלא הסכימה להשתתפות תושבי מזרח ירושלים  בבחירות לאחר הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

סביר להניח שמחמוד עבאס ינסה לחזור על התרגיל הזה ולגלגל את האשמה לפתחה של ישראל, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי קודם על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להגיע לסיכומים עם שאר הפלגים הפלסטינים על מתווה הבחירות וכשיפנה בבקשה לישראל ידון בכך הקבינט הביטחוני ויקבל את ההחלטה המתאימה.

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי