נמשך המאבק המדיני והתקשורתי של ממשל ביידן עם איראן

ממשל ביידן ממשיך להתכתש מדינית ותקשורתית עם איראן על התנאים לחזרה להסכם הגרעין, הממשל מגבש הצעה להקל את מצבה הכלכלי של איראן מבלי להסיר מעליה את הסנקציות. בעיראק פסקו זמנית ההתקפות על יעדים אמריקנים וההערכה הא כי איראן תשתמש בקלף הזה בקרוב כדי להגביר את הלחץ על ממשל ביידן.

הויכוח הפומבי בין ממשל ביידן לבין איראן מי יעשה את הצעד הראשון בכל הקשור להסכם הגרעין נמשך,הנשיא ג'ו ביידן הודיע בראיון טלוויזיוני כי לא יסיר את הסנקציות מעל איראן אם היא לא תחזור תחילה לעמוד בהתחיבויות שלה על פי הסכם הגרעין מ-2015 ואילו איראן עומדת על כך שכל הסנקציות שהוטלו עליה ייוסרו לאלתר.

גורמים אמריקנים מסרו כי איראן העבירה לארה"ב, באמצעות מתווך, 7 דרישות בתמורה לחזרתה לעמוד במחוייבותיה על פי הסכם הגרעין שהחשובות בהן הן.

א.ביטול כל הסנקציות נגדה.

ב.אי הכללת נושא פרוייקט הטילים הבליסטיים בשום משא ומתן עמה.

ג.לא לצרף שום שותפה חדשה להסכם הגרעין(הכוונה לסעודיה או לישראל) במהלך המשא ומתן.

האיראנים יודעים היטב את מלאכת המשא ומתן והם דוחקים באמריקנים, ב-21 בחודש הם אמורים ליישם את החלטת הפרלמנט האיראני שלא לאפשר את ביקור הפקחים הבינלאומיים במתקני הגרעין, ההערכה בממשל היא כי המשא ומתן עם הנהגת ההיאתולות על הסכם גרעין משופר יהיה ארוך ומייגע ויקח לפחות כמה חודשים בעוד הצנטרפוגות במתקני הגרעין מסתובבות ומעשירות כמויות נוספות של אורניום לרמה של 20 אחוזים תוך הפרה של הסכם הגרעין.

 איום איראני חריג

שר המודיעין האיראני מחמוד עלאוי אמר בראיון בטלוויזיה הרשמית האיראנית ב-8 בפברואר כי"המשך הלחץ המערבי עלול לדחוף את טהראן להגנה עצמית  כמו "חתול במצור" ולפעול כדי להשיג נשק גרעיני, אם מדינות ערב ידחפו אותה לכך האשמה לא תהייה עליה."

מדובר בהתבטאות חריגה שכן איראן מכחישה באופן קבוע כי היא פועלת להשיג נשק גרעיני, המנהיגים האיראנים טוענים כי קיים פסק הלכה-"פתווא" של המנהיג העליון ח'מינאי האוסר לפתח או להשתמש בנשק גרעיני.

שר המודיעין האיראני התייחס לפסק ההלכה הזה והסביר כי יצור נשק גרעיני סותר את ההלכה האסלאמית וכי איראן מתיחסת אליו כדבר אסור מבחינה דתית ואיננה פועלת כדי להשיג אותו.

נד פרייס, דובר משרד החוץ האמריקני הגיב על הדברים ואמר כי "ארה"ב מודאגת מאוד" וכי איראן מחוייבת לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

 מה שמדאיג את ממשל ביידן בין היתר הן הבחירות לנשיאות באיראן שיתקיימו ב-18 ביוני, על פי התחזית המודיעינית, המועמד שיציב המחנה השמרני- הניצי הוא שינצח בבחירות ופירוש הדבר הוא נקיטת קו נוקשה יותר מול ארה"ב, גורמים איראניים טוענים כי ההקצנה היא תוצאה של חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ומדען הגרעין פחרי זאדה,בחירת נשיא איראני חדש מהמחנה השמרני תשפיע בודאות על המשא ומתן עם ארה"ב בנושא הסכם הגרעין ותקשיח את העמדות האיראניות.

לכן, הצוות שהקים הנשיא ביידן לטיפול בנושא האיראני הכולל את ג'ק סאליבאן היועץ לביטחון לאומי, מזכיר המדינה אנטוני בלינקן ורוברט מאלי, השליח המיוחד לנושא איראן מנסה למצוא נוסחה ש"תשחרר את הפקק",תפתח את המבוי הסתום ואת המשך ההתנצחות בין איראן לארה"ב לגבי השאלה מי ימצמץ ראשון.

על פי גורמים אמריקנים, הממשל מגבש אסטרטגיה חדשה כדי להפחית את המתיחות מול איראן ולהתחיל בצעדים הדדים של בניית אמון,

במסגרת הזו הודיע כבר הנשיא ביידן על הפסקת התמיכה הצבאית לקואליציה הצבאית בראשות סעודיה הנלחמת בתימן ועל ביטול ההכרזה על המורדים החות'ים, הנאמנים לאיראן, כארגון טרור.

הצוות בממשל ביידן גם מגבש הצעה להקל על איראן מבחינה כלכלית מבלי להסיר מעליה את הסנקציות כדי לנסות ולהחיות מחדש את הסכם הגרעין ולקנת זמן נוסף למשא ומתן, בתמורה ידרוש הממשל שאיראן תפסיק את העשרת האורניום לרמה של 20 אחוזים  ותחזור להעשרה ברמה של 4 אחוזים כפי שכתוב בהסכם הגרעין.

גורמים אמריקנים מסרו שהרעיונות האמריקנים החדשים להקל כלכלית על איראן קשורים במתן הלוואות לאיראן מקרן המטבע הבינלאומית ומתן אישור להכנסת סחורות "הומניטאריות" לאיראן מבלי להסיר את הסנקציות.

 איראן עדיין לא הגיבה על הרעיונות האמריקנים החדשים אך היא דחתה על הסף את ההצעה של נשיא צרפת מקרון לתווך בינה לבין ארה"ב.

נראה כי האיראנים אינם מעוניינים בהסלמה והם משחקים בהתאם למדיניות של "המקל והגזר", בימים האחרונים ניכר שקט יחסי בבגדאד בירת עיראק והמליציות השיעיות הפרו איראניות הפסיקו את התקפות רקטות הקטיושה על מתחם השגרירות האמריקנית בעיר וה"אזור הירוק".

גם הדרישה לנסיגה אמריקנית מלאה מעיראק על פי החלטת הפרלמנט העיראקי אחרי חיסולו של קאסם סולימאני כבר לא נשמעת.

הנשיא ביידן כלל לא הזכיר את עיראק בנאומו  האחרון והוא עדיין מגבש את מדיניותו האזורית לגבי עיראק וסוריה, אבל דבר אחד ברור, איראן מתכוונת לנצל את כוחה בעיראק, באמצעות המליציות הפרו איראניות,כפי שעשתה בתימן באמצעות החות'ים הנאמנים לה, כדי להגביר את הלחץ על ארה"ב בנושא הסרת הסנקציות והסכם הגרעין, איראן שולטת בעיראק מבחינה מדינית, צבאית וכלכלית, החשש בקרב רבים בעיראק הוא שהנשיא ביידן יילך בסופו של דבר בדרכו של הנשיא אובאמה וימשוך את ידו מהתערבות צבאית בעיראק או בסוריה.

בשורה התחתונה נראה כי הממשל מגלה יותר איכפתיות לנושא הגרעין ומנסה למצוא רעיונות יצירתיים כדי לקדם את הדיאלוג עם איראן בעוד האיראנים משחקים משחק פוקר קשוח, הזמן חולף בינתיים, הממשל מתייעץ עם מדינות אירופה שחתמו על הסכם הגרעין ועם מדינות המפרץ וישראל, ראש המוסד יוסי כהן עדיין לא יצא לפגישה עם הנשיא ביידן וראש ה-CIA וויליאם ברנס כדי להציג את עמדות ישראל, המתיחות במזרח התיכון עדיין גבוהה והכל ממתינים לתחילת הדיאלוג בין ממשל ביידן לאיראן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי