איך מתכנן חזבאללה להרתיע את ישראל במהלך מלחמה

מנהיג חזבאללה קובע את כללי המשחק של ארגונו בתגובה לתקיפת מטרות אזרחיות בלבנון על ידי צה"ל. חסן נצראללה מזהיר כי המדיניות תהיה מדיניות של "עין תחת עין" על כל פגיעה באזרחי לבנון וכי העורף הישראלי צפוי להתמודד עם מציאות קשה.

נראה כי ארגון חזבאללה לקח ברצינות את האזהרה של הרמטכ"ל אביב כוכבי שאותה הוא העביר בנאום במכון למחקרי ביטחון לאומי לפני כחודש,כזכור,הרמטכ"ל הודיע כי הינחה את צה"ל להכין את האופציה הצבאית כנגד מתקני הגרעין באיראן אך באותו נאום הוא גם שיגר מסר חריף לארגון חזבאללה בלבנון.

המסר היה שצה"ל לא יהסס לתקוף במלוא העוצמה בשכונות אזרחיות, במתקנים אזרחים ואפילו בתים שמהם ישגרו פעילי חזבאללה טילים, רקטות וכלי טיס בלתי מאויישים לעבר מטרות ישראליות.

הדברים של הרמטכ"ל היו חדים וברורים כדי שחזבאללה יבין כי צה"ל עדכן את התוכניות המבצעיות שלו ואת אסטרטגיית הפעולה שלו בהתאם להתפתחויות וקצב ההתעצמות והתוכניות המבצעיות של ארגון חזבאללה.

עכשיו התייצב מנהיג הארגון, חסן נצראללה וניצל את הנאום שלו, ביום השנה למותו של רמטכ"ל חזבאללה עימאד מורנייה, כדי להשיב לרמטכ"ל כוכבי.

"אני רוצה להזכיר לכוכבי שגם לישראל יש מטרות צבאיות בתוך הערים,בישראל כל האזרחים הם חיילים, הם עושים מילואים חודש בשנה גם אחרי שחרורם,לכן כל הישראלים חיילים" אמר נצראללה והבהיר:

"אם תהייה מלחמה, העורף הישראלי יתמודד מול סיטואציה שהוא לא היה בה משנת הקמתה של ישראל".

מנהיג חזבאללה קבע את הנוסחה של ארגוני בהתייחס לאזהרה של הרמטכ"ל  בסגנון של "עין תחת עין" :

"אתה תעשה מה שאתה רוצה ואנחנו נעשה מה שאנחנו רוצים, אנחנו לא מחפשים עימותים או מלחמה, אבל אם תכריז על מלחמה אנחנו נילחם בה,אם תתקפו אזרחים (בלבנון) אנו נגיב על העמדות הצבאיות שלכם בערים,הפצצת כפר תביא לתגובה על התנחלות, הפצצת עיר תגרור הפצצה שלנו על עיר, אף אחד לא ערב לכך ש"ימי הקרב" לא יתדרדרו למלחמה" הזהיר נצראללה.

הוא התייחס בכך גם להערכה השנתית של אמ"ן כי ארגון חזבאללה עלול להידחף בגלל המכות הצבאיות שחטף מצה"ל לתוך מערכה צבאית קצרה של כמה "ימי קרב" באזור הצפון.

ארגון חזבאללה מורתע מישראל ואיננו מעוניין במלחמה עמה, זוהי ההערכה בישראל, עם זאת הכבוד הלאומי שלו נפגע כתוצאה מכך שפעיל הארגון נהרג לפני כמה חודשים באחת מההפצצות בסוריה שמיוחסות לישראל, חסן נצראללה הבטיח נקמה שתתבטא בחיילי צה"ל הרוגים אולם מאז כל ניסיונות הפיגועים של ארגון חזבאללה נגד חיילי צה"ל נכשלו.

ההערכה במערכת הביטחון היא כי חזבאללה לא יוותר על הנקמה וכי הוא נחוש להוציא פיגוע נקמה, זה רק עניין של זמן, חסן נצראללה יודע שפגיעה בחיילי צה"ל תגרור תגובה חזקה של ישראל והוא נערך לתרחיש הזה.

ארגון חזבאללה מתכונן לתרחיש של הסלמה של כמה ימים, הוא לא יבצע ירי על אזרחים ישראלים בגבול הצפון אלא חילופי אש מוגבלים בטווח ובהיקף כדי להחזיר את כבודו האבוד.

ככל הנראה ארגון חזבאללה מתכנן להוציא פיגועים נגד חיילי צה"ל בגבול לבנון או בחזית דרום רמת הגולן, כמו כן הוא מנסה ליירט מל"טים ורחפנים של צה"ל שחודרים לשמי לבנון לצורך פעולות איסוף מודיעין.

נצראללה מנסה כעת לקבוע כללי משחק חדשים מול ישראל באופן זהיר ביותר שלא יגרור את לבנון למלחמה, הוא זוכר היטב את הטראומה שהוא הביא על לבנון במלחמה לבנון השנייה ב-2008 ויודע היטב כי פתיחת מערכה יזומה נגד ישראל תביא להרס כל התשתית האזרחית בלבנון בתוך ימים ספורים והחזרתה ל"תקופת האבן".

מאז מלחמת לבנון השנייה נוצר בשטח מצב של הרתעה הדדית דבר שמאפשר את השקט היחסי בגבול הצפון, אולם השקט הזה הינו זמני בלבד וקשור בקשר הדוק גם לעתיד הסכם הגרעין עם איראן, השקט הזה ימשך אם ממשל ביידן יצליח להגיע להבנות עם איראן בנושא תוכנית הגרעין שלה, אולם אם המשא ומתן יכשל יגביר הדבר את המתיחות בגבול הצפון, ישראל מכינה כעת את האופציה הצבאית נגד איראן, צריך לזכור כי איראן לא תעבור בשתיקה על תקיפת מתקני הגרעין שלה והיא תגיב באמצעות שלוחותיה כלפי ישראל, כולל באמצעות ארגון חזבאללה.הרמטכ"ל כוכבי וחסן נצראללה הבהירו בהצהרותיהם את המדיניות של כל צד בנושא תקיפת אזרחים במקרה של מלחמה.

הערה: הכותב הוא מזרחן מנכ"ל רשות השידור לשעבר

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי