מי הפסיד ממהלך הבחירות הפלסטיני?

החלטתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ליזום מהלך בחירות לפרלמנט ולנשיאות בעיתוי הנוכחי הייתה גול עצמי שהביאה למרד פנימי בתנועת פת"ח. מחמוד עבאס הוא המפסיד העיקרי מהמהלך שאותו יזם, הוא חיזק את יריביו הפוליטיים ואם ישלים אותו הוא יחזק גם את כוחה של תנועת חמאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא המפסיד הגדול של מהלך הבחירות לפרלמנט שהוא יזם בעצמו, הוא נמצא במצוקה פוליטית גדולה ובמבוכה לאחר שיריביו הפוליטיים בתנועת פת"ח קמו עליו והקימו רשימות נפרדות ועצמאיות שיתמודדו נגד רשימת פת"ח בבחירות לפרלמנט בחודש מאי, אחד מהם, מרוואן ברגותי, אף מתכוון להתמודד מולו בבחירות לנשיאות בחודש יולי.

יו"ר הרש"פ ירה לעצמו ברגל, הוא לא שעה לאזהרות של ישראל, מצרים וירדן והכריז ברעש תקשורתי רב על בחירות בדירוג לפרלמנט, הנשיאות והמל"פ שיסתיימו בתוך שישה חודשים, לצורך כך הוא הגיע להבנות עם חמאס על הבחירות והסתכן בחיזוק מעמדה של תנועת חמאס בשטחי הגדה על חשבון תנועת פת"ח.

יו"ר הרש"פ יצר איום פוליטי פנימי מיותר בתוך פת"ח על מעמדו ואיום חיצוני של חמאס על כוחה של תנועת פת"ח, הוא סיבך את תנועת פת"ח שנמצאת כעת בסכנת התרסקות פוליטית היסטורית.

מחמוד עבאס נמצא במילכוד, אם יבטל את הבחירות הוא ירשם בהיסטוריה כדיקטטור וכלוזר שנצמד  לכיסאו, מאידך גיסא, אם הוא יקיים את הבחירות הסבירות גבוהה לכך שתנועת פת"ח תפסיד בבחירות לפרלמנט והוא יובס בבחירות לנשיאות.

יו"ר הרש"פ מחפש כעת מוצא מהתסבוכת הפוליטית שיצר,ההערכה בצמרת פת"ח היא שהוא יאשים את ישראל או את חמאס בטרפוד הבחירות וימצא את התירוץ המתאים לדחות את הבחירות.

מרוואן ברגותי ונאצר אל-קידווה הנחיתו מהלומה פוליטית קשה על מחמוד עבאס הם חברו יחדיו והקימו רשימה עצמאית מאוחדת ששמה "אל-חורייה" שמאיימת ביחד עם רשימתו של מוחמד דחלאן להוות את התחליף החדש לרשימת פת"ח הרשמית לבחירות לפרלמנט.

 הציבור הפלסטיני רוצה שינוי

 למרוואן ברגותי יש פופולאריות גדולה ברחוב פלסטינית ובסקרי דעת הקהל הפלסטינים הוא מוביל בהפרש ניכר על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ועל מנהיג חמאס אסמעיל הניה בקרב על תפקיד היו"ר החדש של הרש"פ.

הרחוב הפלסטיני רוצה בשינוי, קצה נפשו מהאופן שבו מחמוד עבאס מנהל את מדיניות הפנים והחוץ של הרש"פ, לתושבי הגדה נמאס מהשחיתות במנגנוני הרש"פ והשלטון הדיקטטורי המדכא את זכויות האזרח וחופש הביטוי, מרוואן ברגותי מהווה לרבים סמל לסבל של הפלסטינים והצורך בהתנערות משליטתו של יו"ר הרש"פ וחבורתו המושחתת.

המהלך שיזם מרוואן ברגותי ביחד עם נאצר אל-קידווה של הקמת רשימה עצמאית משותפת נחשב בעיני הציבור הפלסטיני למרד פנימי  בתנועת פת"ח ששיבש לחלוטין את התוכניות של מחמוד עבאס לקבל לגיטימציה מחודשת לעצמו באמצעות הבחירות ושהפך את הקערה על פיה.

מרוואן ברגותי הפתיע את יו"ר הרש"פ וצמרת אש"פ אשר העריכו כי בסופו  של דבר הוא יתרצה ויתפשר ולא יעז להמרות את פיו של הראיס ולפצל את תנועת פת"ח, המהלך של ברגותי היכה אותם בהלם ובשיתוק פוליטי, יו"ר הרש"פ איננו מעז ליזום מהלך הדחה של מרוואן ברגותי בוועדה המרכזית של פת"ח כפי שעשה לפני כשבוע לנאצר אל-קידווה וכפי שעשה למוחמד דחלאן בשנת 2011.

מרוואן ברגותי נחשב ל"גיבור לאומי" שכל פגיעה בו תוציא את ההמונים לרחובות נגד שלטון הרש"פ ושעלולה להביא להתנגשויות דמים.

המהלך שעשה מרוואן ברגותי נתפס בשטחים כאקט מנהיגותי אמיץ של דור הביניים של פת"ח הקורא תיגר על ההנהגה הותיקה והמושחתת.

כוחו של מרוואן ברגותי מתחזק עוד יותר ברחוב הפלסטיני בעוד כוחו של מחמוד עבאס נחלש, עבאס נתפס כעת כמנהיג חלש שאיננו מעז להתעמת עם ברגותי אשר הימרה את פיו ואת החלטות הועדה המרכזית של תנועת פת"ח.

תנועת פת"ח תוססת וגוברת ההתמרמרות הפנימית בקרב פעילי השטח של פת"ח בצפון הגדה על כך שהנהגת פת"ח התעלמה מהמלצות הנהגת השטח לגבי שיבוצם של פעילים מרכזיים ברשימת פת"ח הרשמית לבחירות לפרלמנט.

מוחמד דחלאן השוהה באבו דאבי מריח היטב את החולשה של מחמוד עבאס ועל פי מקורבו, רסאן ג'דאללה, הוא יחזור לרצועת עזה לפני הבחירות לפרלמנט בחודש מאי כדי לחזק את הפעילות של רשימתו שתתמודד בבחירות לפרלמנט.

מחמוד עבאס עדיין יכול לצמצם נזקים בכך שידחה את הבחירות, זה יהיה הרע במיעוטו מבחינתו, אבל ברור כבר  כעת שהוא המפסיד העיקרי מהרפתקת הבחירות שהוא יזם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי