המודיעין המצרי גיבש הצעה לרגיעה ארוכת טווח ברצועה

ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל נפגש עם הצמרת המדינית והביטחונית בישראל וברש"פ כדי לנסות ולקדם תוכנית לרגיעה ארוכת טווח ברצועת עזה.מצרים מודאגת מהנסיגה האמריקנית מאפגניסטאן וחוששת שאיראן תנצל את ההתפתחויות להגברת הטרור בחזית הצפונית ובחזית הדרומית

על פי גורמים מצרים, המודיעין המצרי הוא שמנע השבוע התנגשות צבאית בין ישראל לחמאס בעקבות שיגור רקטה מהרצועה לעבר העיר שדרות, לאחר שכוח מסתערבים של מג"ב חיסל בעיר ג'נין ארבעה חמושים בעת מעצר של פעיל חמאס שתיכנן לעשות פיגועים בישראל.

המודיעין המצרי הודיע לישראל כי ארגון הג'יהאד האסלאמי הוא ששיגר את הרקטה לעבר ישראל וביקש מהדרג המדיני לגלולת הפעם איפוק ולא להגיב בתגובה בהפצצות בתוך הרצועה מחשש שהדבר יביא להסלמה מחודשת נוכח המבוי הסתום בשיחות קהיר, ברקע הדברים החלטה של הפלגים הפלסטינים לקיים ביום שבת הקרוב מפגן כוח על גבול רצועת עזה לציון יום השנה לשריפת מסגד אל-אקצא וזאת כדי להפעיל לחץ על ישראל.

הפעילות המתוכננת אמורה להיות הפעילות האופיינית ל"צעדות השיבה": שיגור בלוני תבערה, הפגנות לאורך הגדר,ידויי אבנים ומטעני חבלה, ניסיון לחבל בגדר הגבול ופעילות "הטרדה ליילית".

הדרג המדיני ביטחוני בישראל נענה להפצרות של מצרים ונמנע מלהגיב על שיגור הרקטה לעבר שדרות, במגעים שהיו בין ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל לבין ראש המל"ל החדש איל חולתא סוכם על הגעתו של הגנרל עבאס כאמל לישראל למפגש בלתי מתוכנן.

הגנרל עבאס כאמל הגיע אתמול לישראל ונועד עם ראש הממשלה בנט ועם שר הביטחון בני גנץ, הוא הביא לראש הממשלה הזמנה מהנשיא א-סיסי לבקר במצרים בשבועות הקרובים.

רגיעה ארוכת טווח

המודיעין המצרי גיבש הצעה חדשה שנמסרה לישראל בדבר השגת רגיעה ארוכת טווח של כמה שנים ברצועת עזה שאלה הם סעיפיה.

א.שיקום הרצועה מהריסות מבצע "שומר החומות" ושיפור מצבה הכלכלי

ב.עסקת חילופי שבויים בין חמאס לישראל בכמה שלבים.

ג.הכנסת סיוע ערבי ובינלאומי לרצועה, כולל המענק החודשי הקטארי.

ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל הדגיש את החשיבות בביצוע השלב הראשון של עסקת חילופי השבויים כדי לייצב את הרגיעה ברצועה.

כמו כן, ראש המודיעין המצרי ביקר במוקאטעה ברמאללה ונועד לשיחה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ועם ראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג' על המצב ברצועה והדרכים להכנסת המענק החודשי הקטארי לרצועה.

מצרים מודאגת אף היא מהנסיגה האמריקנית מאפגניסטן והשלכותיה על האזור, במיוחד החשש כי הדבר יחזק את "ציר הרשע" בראשות איראן.

גורמים מצרים אומרים כי המודיעין המצרי מודאג מאפשרות התדרדרות המצב ברצועת עזה והאיום האיראני על נתיבי השיט הבינלאומיים במפרץ עומאן ובים סוף.

המצב הביטחוני ברצועת עזה הוא רעוע ומצרים לא הצליחה עד כה במאמצי התיווך שלה לייצב את המצב הביטחוני ברצועה בחלוף 3 חודשים מסיום מבצע "שומר החומות".

גורמים מצרים אומרים כי איראן מחממת את השטח ומעוניינת בפתיחת 2 חזיתות נגד ישראל מצפון ומדרום, התפקיד של מצרים הוא למנוע התנגשות צבאית נרחבה ברצועת עזה בסגנון מבצע "שומר החומות".

המבוי הסתום בשיחות הרגיעה, המצב ההוומניטארי הקשה ברצועה והיעדר אופק כלכלי ולוח זמנים לשיקום הרצועה יוצרים איום על הביטחון הלאומי המצרי שאיננו רוצה בפרץ אלימות גדול ברצועה.

גורמים מצרים אמרו לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-18 באוגוסט כי שיחותיו של הגנרל עבאס כאמל בישראל עסקו בנושאים האזוריים ובראשם איראן לקראת נסיעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לוושינגטון לפגישה עם הנשיא ביידן.

גם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי אמור לצאת בשבועות הקרובים לוושינגטון לפגישה עם הנשיא ביידן, לפני כמה ימים הוא אירח בארמון הנשיאות בקהיר את ראש ה-CIA וויליאם ברנס.

בעקבות השיחות עם ראש המודיעין המצרי,ישראל נענתה לבקשה המצרית כדי לסייע לתיירות בסיני אחרי בחינת השיקולים הביטחוניים, המטה לביטחון לאומי הודיע על הורדת רמת האיום מטרור בחופים בחצי האי סיני ובאזור שארם א-שיח' מדרגה 1 לדרגה 3, עם זאת בצפון סיני נותרה רמת הסיכון הגבוהה, שהיא רמה 1, נוכח הפעילות של ארגון הטרור דאע"ש באזור.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי