ישראל במילכוד מול הנשיא ארדואן

ישראל טעתה בהתנהלות מול טורקיה ברגע שהנשיא ארדואן פתח בקמפיין נגד המוסד הישראלי וכעת היא נמצאת במלכוד. טורקיה מחזיקה בשני הישראלים כ"בני ערובה", אין סיכוי שהם יזכו למשפט צדק, הפעילות המדינית לשחרורם צריכה להיות שקטה אך אם טורקיה תתעקש על העמדתם לדין ישראל חייבת לעבור למדיניות אגרסיבית.


ישראל איננה יודעת לקרוא נכון את כוונותיו של נשיא טורקיה רג'ב טיפ ארדואן ואיננה יודעת כיצד להתנהל מדינית מולו, זו המסקנה הראשונית העולה מפרשת מעצרם של בני הזוג הישראלים נטלי ומורדי אוקנין, שני נהגי "אגד", שבתמימותם צילמו במהלך טיולם בטורקיה את ארמונו של הנשיא ארדואן.


לפני כחודש ימים טענו שלטונות טורקיה כי גורמי הביטחון שלהם עצרו 15 סוכנים של המוסד הישראלי שפעלו בטורקיה אשר הודו במעשים שיוחסו להם וכי הם יועמדו לדין, כל חברי הרשת שנעצרו היו ערבים ולא היה בהם אפילו יהודי או ישראלי אחד.


למרבה הפלא, שלטונות טורקיה נמנעו מלהודיע על נקיטת סנקציות כלשהן נגד ישראל בעקבות הפרשה, ההערכה בישראל היתה אז שייתכן שאין להם מספיק הוכחות לטענות כי המוסד הוא שהפעיל את רשת הריגול או שהנשיא ארדואן אינו רוצה להחריף עוד יותר את היחסים עם ישראל.


ההנחה הזו הייתה מוטעית,כבר אז ישראל הייתה צריכה לצאת במתקפה חריפה על טורקיה, לדרוש הוכחות להאשמותיה ולגנות את עלילת הדם על המוסד הישראלי בכל המוסדות הבינלאומיים, ההמצאה הטורקית הזו העידה על המגמה של הנשיא ארדואן, אילו נקטה ישראל בצעד הזה ייתכן שהייתה מונעת את ההתנכלות הנוכחית הטורקית לזוג התייריים הישראלים.
אבל, שר החוץ יאיר לפיד החליט להתעלם מהפרובוקציה הטורקית ולהוריד פרופיל.


במשרד החוץ בירושלים ניסו למצוא תירוצים כדי להסביר את ההתנהגות של טורקיה בפרשה בכך שהנשיא ארדואן זועם על ישראל על כך שלא נענתה לחיזוריו לפיוס עמה וכי היא לא הגיבה כראוי לשיחת הטלפון שערך עם הנשיא יצחק בוז'י הרצוג שבה בירך אותו על היבחרו לנשיא המדינה והביע תקווה לשיפור היחסים עם ישראל.


גורמים אחרים במשרד החוץ טענו כי פירסום הפרשה בטורקיה נובע מהלחצים הפנימיים שבהם נתון הנשיא ארדואן וכי הפירסום נועד לשפר את תדמיתו בדעת הקהל הטורקית.


גם עכשיו, לאחר מעצרם של זוג התיירים הישראלים נטלי ומורדי אוקנין שצילמו בתמימות את ארמונו של הנשיא ארדואן, ההערכה במשרד החוץ היא כי הנשיא ארדואן מנסה באמצעות הפרשה החדשה להסיט את דעת הקהל הטורקית מהמצב הכלכלי הקשה במדינה.בימים האחרונים התדרדרה הלירה הטורקית לשפל חסר תקדים מול הדולר.


כבר אז ישראל הייתה צריכה לצאת במתקפה חריפה על טורקיה, לדרוש הוכחות להאשמותיה ולגנות את עלילת הדם על המוסד הישראלי בכל המוסדות הבינלאומיים, ההמצאה הטורקית הזו העידה על המגמה של הנשיא ארדואן, אילו נקטה ישראל בצעד הזה ייתכן שהייתה מונעת את ההתנכלות הנוכחית הטורקית לזוג התייריים הישראלים.


שר החוץ יאיר לפיד פירסם הודעה כי 2 הישראלים שנעצרו אינם עובדים בשום סוכנות ישראלית, הדבר גם הובהר לטורקיה בצינורות הדיפלומטיים, זה לא ישנה את המצב, גורמי הביטחון הטורקים יודעים את האמת אבל הם פועלים עפ"י ההנחיות של הנשיא ארדואן.

ארדואן הינו עויין לישראל

הנשיא ארדואן מסתובב כמו שבשבת וקובע את היחס לישראל על פי האינטרסים שלו, כמה חודשים לפני שהנשיא גו' ביידן נכנס לבית הלבן, החלה טורקיה לחזר אחרי ישראל במגמה להפשיר את היחסים הקרים עימה ולהתקרב לנשיא האמריקני.
ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן נפגש בנושא כמה פעמים עם ראש המוסד דאז יוסי כהן כדי לקדם את המגעים בין 2 המדינות.


הנשיא ארדואן חשש מאוד מהנשיא ביידן אשר הבהיר כבר בקמפיין הבחירות שלו את הביקורת הקשה שיש לו על הפרות זכויות האדם בטורקיה ועל המדיניות של הנשיא ארדואן במזרח התיכון.


מאז פרשת ההשתלטות הישראלית על ספינת "המרמרה" במאי 2010 התדרדרו יחסי ישראל-טורקיה, הנשיא ארדואן הוא נציג תנועת "האחים המוסלמים" העולמית ותומך נלהב של חמאס הוא מנהל מאבק מדיני נגד ישראל מעל כל במה אסלאמית, ערבית ובינלאומית.


במאי 2018 גירשה טורקיה את השגריר הישראלי איתן נאה מאנקרה בעקבות ההתקפות הישראליות ברצועת עזה והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים וגם החזירה את שגרירה מתל אביב.


הנשיא ארדואן רצה את עזרת ירושלים בבית הלבן, הוא חשש שהנשיא ביידן יטיל סנקציות על טורקיה בגלל שרכשה טילי אס.400 מרוסיה, בגלל התקיפות של הכורדים בסוריה ובגלל העימות של טורקיה עם יוון על השליטה בים האגאי ומזרח הים התיכון.


הנשיא ארדואן מתעלם כבר 10 שנים מבקשת ישראל לסגור את משרד הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול, המשרד הזה שמנוהל על ידי צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ומגורשי "עסקת שליט", מנהל את פעילות הטרור בגדה ומנסה גם לערער את יציבות שלטון הרש"פ, לישראל ולרש"פ יש אינטרס משותף שהמשרד הזה יסגר לאלתר, אבל הטורקים מסרבים.


לפני כמה חודשים היה נדמה לרגע בישראל שהנשיא ארדואן עובר תהליך של התפכחות ועובר למדיניות חדשה, בנאום שהוא נשא בכינוס של מפלגת השלטון "הצדק והפיתוח",הוא הודיע כי "הגיעה העת להפסיק את היריבויות ולחפש חברים", דבריו שיקפו את תחושת הבידוד בצמרת הטורקית אחרי שהנשיא ארדואן סיבך את ארצו בשנים האחרונות בסכסוכים אזוריים שלא לצורך בכל החזיתות במזרח התיכון: מצרים, לוב, סוריה, רצועת עזה, מזרח ירושלים הר-הבית וכו. בנוסף להסתבכות שלו עם מדינות אירופה כמו יוון, צרפת וגרמניה והמעורבות העמוקה שלו במלחמה האחרונה בין אייזרביג'אן לארמניה.


הנשיא ארדואן ניהל מדיניות מגלומנית, הוא רצה להקים מחדש את האימפריה העות'מאנית החדשה בצד שאיפתו להיות המנהיג המוביל של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית. שאיפות הגדלות של ארדואן גרמו לבעיות וחיכוכים מיותרים של טורקיה עם מדינות רבות והגבירו את בידודה.

הנשיא ארדואן הציג את עצמו כמי שעבר שינוי וכמי רוצה כעת לשפר את היחסים של ארצו עם מדינות אירופה, עם ארה"ב ורוסיה, עם ישראל ועם כמה מדינות ערביות ובראשן מצרים.


הכל נבע מאינטרסים, בעיקר כלכליים, לאחר שארדואן הבין כי הוא הגזים בדחיפת אפה של טורקיה לעימותים מיותרים וכי את האנרגיה שלו היה צריך להשקיע בפתרון הבעיות הפנימיות בארצו.


עכשיו מתבררת שוב האמת ,מדובר במנהיג מוסלמי קיצוני והפכפך שאי אפשר לסמוך על מילתו.

מירוץ נגד הזמן

ישראל נמצאת במרוץ נגד הזמן, עורכי הדין של הזוג הישראלי מכינים ערעור על מעצרם ל-20 יום לקראת הגשת כתב אישום נגדם על ריגול.


הרשעה בסעיף ריגול כרוכה בעונשים כבדים מאוד על פי החוק הטורקי,הטיפול בערוץ המשפטי בלבד איננו מספיק לכן, ישראל חייבת לפעול בעוצמה מבחינה מדינית כדי למנוע את הגשת כתב האישום נגד הזוג אוקנין ולהביא לגירושם מטורקיה מהר ככל האפשר.


הפעילות המדינית צריכה להיות שקטה ומאחורי הקלעים אבל היא חייבת להיות עוצמתית באופן שגם יאפשר לארדואן לרדת מהעץ מבלי שכבודו ייפגע.


ישראל נתונה במלכוד,הנשיא ארדואן מחזיק בשני הישראלים כ"שבויים" או "כבני ערובה", לא אתפלא אם הנשיא ארדואן,שהינו מנהיג בכיר של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, ידרוש מישראל לשחרר מחבלים של חמאס תמורת שחרור שני הישראלים.


לטורקיה יש מסורת של מעצר אזרחים זרים ממדינות לא מוסלמיות כדי להסיט את דעת הקהל בטורקיה ממחדלי השלטון, ישראל חייבת לגבש אסטרטגיית פעולה ,כרגע הנכון הוא לפעול בגלוי בערוץ המשפטי ובאופן חשאי בערוץ הדיפלומטי, אבל אם יתברר שהטורקים נחושים להעמיד לדין את שני הישראלים באשמת ריגול, ישראל חייבת לעבור למדיניות אגרסיבית, יש לה מנופי לחץ מדיניים וכלכליים על טורקיה והיא תצטרך למצות אותם עד תום.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי