יחיא סינוואר מקריב את תושבי עזה למען הגשמת חלומו המגלומני

יחיא סינוואר הפך את המלחמה ברצועת עזה לעניין אישי של הישרדותו והוא מוכן להקריב את כל תושבי הרצועה והתשתיות האזרחיות שלה כדי להשיג "ניצחון" על ישראל. הגיעה העת שתושבי הרצועה יתעוררו ויסגירו אותו לידי ישראל.

הפירסומים בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" ב-11 ביוני על המסרים שהעביר יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, להנהגת חמאס בחו"ל, משקפים את את האידיאולוגיה שלו,ואופן החשיבה שלו והדרך שבה הוא מנהל את המשא ומתן עם ישראל.

מומחי ה-CIA מכינים כעת את הפרופיל שלו וגם במודיעין הישראלי מנתחים את המסרים האלה.

מהמסרים עולה כי הנהגת חמאס בחו"ל ובראשה אסמעיל הניה חוששת מאוד מיחיא סינוואר, בחודש דצמבר שעבר החלה הנהגת חמאס בחו"ל לדון עם שאר הפלגים הפלסטינים בפיוס לאומי וביום שאחרי המלחמה, לאחר שצה"ל התקדם בפירוק התשתית הצבאית של חמאס, מבלי להתייעץ עם יחיא סינוואר, דבר שעורר את חמתו.

בתגובה, שלח יחיא סינוואר הודעה לחברי הזרוע המדינית של חמאס ותיאר את המהלך הזה כ"מחפיר ושערורייתי".

"כל עוד הלוחמים שלנו עומדים על רגליהם ולא הפסדנו במלחמה, יש לנתק מייד את הקשרים האלה", דרש יחיא סינוואר מכיוון "שיש לנו את היכולת להמשיך בלחימה במשך חודשים".

האסטרטגיה של יחיא סינוואר היא התאבדותית , ללכת עד הסוף כנגד כל הסיכויים, הוא בטוח שההרג וההרס בסופו של דבר ישרתו את האינטרסים של חמאס.

באחרונה שיגר יחיא סינוואר איגרת אל המתווכות, מצרים וקטאר, שבה השווה את מה שקורה ברצועת עזה לקרב כרבלאא' בעיראק.

"אנחנו חייבים להמשיך באותו המסלול אשר התחלנו בו, אחרת תהייה פה כרבלאא' חדשה", הוא כתב.

קרב כרבלאא' שהתרחש בשנת 680 לספירה, היה הקרב שבו ניצחו אנשי הזרם הסוני את השיעים וביססו את החל'יפות האסלאמית כח'ליפות סונית, על פני השיעה".

הדברים האלה מעידים על כך שכל מה שמעניין את יחיא סינוואר הוא לשרוד את המלחמה ולצאת כמנצח ממנה בכל מחיר, לא מעניין אותו המחיר שמשלמים תושבי רצועת העזה וההרס האדיר שנגרם לרצועה, הוא מוכן להמשיך ללא שום גבול במלחמה כדי להשיג את ה"ניצחון" גם אם תוצאות המלחמה יהיו עוד יותר הרסניות.

המערכה ברצועת עזה היא מבחינתו מערכה אישית על הישרדותו והוא חייב לנצח בה.

בהודעותיו להנהגת חמאס בחו"ל הוא מביע אדישות כלפי חיי הפלסטינים וטוען כי המשך הלחימה ומותם של אזרחים נוספים משרתים את השגת מטרותיו הצבאיות והפוליטיות.

הוא השווה בין ההרוגים ברצועת עזה לבין אלה שנהרגו במלחמת העצמאות של אלג'יריה נגד צרפת ואמר כי "מאות האלפים שנהרגו שם-אלו קורבנות הכרחיים".

במכתב ששלח יחיא סינוואר למנהיג חמאס אסמעיל הניה ששלושת ילדיו חוסלו בחודש אפריל במחנה הפליטים שאטי על ידי צה"ל, מכיוון שעסקו בטרור, הוא כתב כי מותם של ילדיו וכן של כל הפלסטינים האחרים "ייצוק חיים לתוך ורידי האומה, ויגרום לה להתעלות לתהילתה ולכבודה".

העיתונאי הסעודי משארי אלזאידי כתב אתמול  בעיתון " א-שרק אלאווסט" כי יחיא סינוואר נוהג כמו חסן נצראללה, כמו ח'ומיני וח'מינאי וכמו אוסאמה בן לאדן, איימן אלזוואהירי ואבו בכר אלבגדאדי, כמו סדאם חוסיין ןקד'אפי כדי להפוך את דם בני האדם, החורבן של חייהם וההרס של חייהם לנכסים פוליטיים ותקשורתיים בשוק הפוליטיקה.

החלום המגלמוני של יחיא סינוואר הוא להביס את ישראל במערכה, למחוק את תפקידו של אש"פ ולהנהיג את הפלסטינים, לא מעניין אותו שעד כה נהרגו במלחמה 37 אלף פלסטינים, רובם אזרחים, שלא לדבר על עשרות אלפי בתים שנהרסו וכשני מיליון עקורים.

יחיא סינוואר פועל על פי ההנחיות מטהראן

גורמים ברצועת עזה המכירים היטב את עמדותיו של יחיא סינוואר טוענים כי לעמדה האיראנית יש השפעה גדולה על עמדתו של יחיא סינוואר בעניין עסקת החטופים.

איראן מעוניינת לטרפד את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה כפי שעשתה לפני המלחמה, זו הייתה אחת הסיבות למתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, שהצליחה לעכב את חתימת ההסכם.

איראן רוצה לטרפד את התוכנית בת 3 השלבים שעליה הודיע הנשיא ביידן בנאומו, תוכנית לשחרור החטופים והפסקת אש ברצועת עזה שתוביל גם להפסקת אש בגבול הצפון ומשם לחתימת הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל  והקמת ציר חדש מתון במזרח התיכון שיערער על ההגמוניה של איראן באיזור.

המנהיג העליון של איראן הבהיר זאת לפני כמה ימים ואמר כי האזור היה זקוק למתקפת ה-7 באוקטובר על ישובי עוטף עזה כדי לעצור את תהליך הנורמליזציה באזור, והוא הוסיף "לא להפסקת האש ברצועת עזה".

ההערכה ברצועת עזה היא שמבצע "ארנון"  המוצלח לשחרור 4 החטופים הישראלים לא ישנה את העמדות של יחיא סינוואר בקשר לעסקת החטופים, יחיא סינוואר יציית להוראות המנהיג העליון באיראן עלי ח'מינאי.

איראן היא זו שמכתיבה עכשיו את המדיניות האזורית, חמאס זקוק לסיוע שלה כדי לשמור על שלטונו ברצועת עזה, לכן הוא לא ייכנע לדרישות הישראליות, איראן נחושה להכשיל את התוכנית של הנשיא ביידן לנורמליזציה עם סעודיה ולהתיש את ישראל במלחמה ארוכה ולהקיז את דם חייליה ברצועת עזה, זה בדיוק מה שעושה יחיא סינוואר, הוא מנהל מלחמת התשה נגד ישראל.

גורמים בחמאס אומרים כי יחיא סינוואר איננו מתרגש משחרור 4 החטופים במבצע מיוחד של צה"ל,הוא מעריך שהלחץ הבינלאומי על ישראל להפסיק את המלחמה יתגבר,  הוא מייחס את פרישת השרים בני גנץ וגדי אייזינקוט לאסטרטגיה שלו במלחמה ומשוכנע שממשלת נתניהו תקרוס בקרוב.

מאות תומכי חמאס ברצועת עזה תועדו ליד מקלטי הטלוויזיה בעת נאום הפרישה של השר בני גנץ כשהם חוגגים את התפטרותו מהממשלה.

הזרוע הצבאית של חמאס מעודדת את ההפגנות ברחוב הישראלי, באמצעות סרטוני החטופים שהיא מפיצה בהם מסרים מוכתבים לחטופים וקריאות להמשך ההפגנות נגד הממשלה, כדי שהרחוב יאמץ את  הדרישה להפלת ממשלת נתניהו.

הנחת העבודה של יחיא סינוואר היא שהוא יצליח להבעיר את הרחוב הישראלי כדי להביא להקדמת הבחירות בישראל,אז שלטונו של נתניהו יקרוס והממשלה החדשה בראשות גנץ או לפיד תעצור את המלחמה ,כפי שדורש חמאס, כדי להחזיר את כל החטופים.

הגיעה העת שתושבי רצועת עזה יתעוררו ויסגירו לידי ישראל את מי שמוכן לשפוך את דמם  ככל שיידרש רק כדי לממש את חלומו המגלמוני.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי