האם ממשל ביידן מונע מישראל לנצח את חמאס וחזבאללה?

ממשל ביידן שינה את מדיניותו מפרוץ המלחמה, בגלל קמפיין הבחירות לנשיאות, ועכשיו הנשיא ביידן מנסה לכפות על ישראל בשיטות שונות את הפסקת המלחמה ברצועה מחשש שהיא תתפשט ותהפוך למלחמה אזורית. גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל נערכת לכל התרחישים כולל מלחמה עם איראן.

העיתון ה"בילד" הגרמני דיווח ב-17 ביוני כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לאחרונה לשר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן בעת שביקר בישראל, בבקשה לספק נשק נוסף לישראל – וזאת לאחר שבתחילת חודש מאי ארה"ב עצרה את משלוחי הנשק לצה"ל בעקבות הכניסה לרפיח.

לעיתון "בילד" נודע מפי מקורות ישראלים, כי בלינקן כבר אותת שארה"ב תסיר את ההגבלות בימים הקרובים ותספק מערכות נשק נוספות לישראל.

גורמים בכירים בירושלים מסרו כי ראש הממשלה נתניהו דרש משר החוץ בלינקן בעת ביקורו בישראל בשבוע שעבר את חידוש והרחבת אספקת הנשק האמריקני לישראל שנעצרה בחודשים האחרונים.

נתניהו הטיח בבלינקן כי היוצרות התהפכו וכי בניגוד לעזרה הגדולה שממשל ביידן נתן לישראל בתחילת המלחמה, המצב השתנה לחלוטין וארה"ב עצר למעשה את אספקת הנשק לבעלת בריתה ישראל שנמצאת בעיצומה של מלחמה על קיומה.

נתניהו הבהיר כי בכל מקרה, ישראל תמשיך להילחם באמצעים שעומדים לרשותה גם אם אספקת הנשק לא תחודש.

ראש הממשלה הבהיר לבלינקן כי אי אספקת הנשק לישראל,"נותנת רוח גבית לאיראן ולשלוחותיה חזבאללה וחמאס, היא רק מאריכה את המלחמה ואת הסיכוי שהיא תתרחב לחזיזות נוספות".

שר החוץ בלינקן הבטיח לראש הממשלה כי מייד עם חזרתו לוושינגטון הוא יטפל בחידוש אספקת משלוחי הנשק לישראל.

אתמול פירסם נתניהו סרטון באנגלית שבו קרא לממשל ביידן להעביר את הנשק לישראל כדי לאפשר לישראל "לסיים את העבודה", שר החוץ בלינקן  הגיב ואמר כי "מלבד משלוח של פצצות של טון שמתעכב, שאר הסיוע מתקדם כרגיל".

בירושלים חושדים כי בגלל מצבו הקשה של הנשיא ביידן בקמפיין הבחירות לנשיאות הוא מנסה לאלץ את ישראל, בדרכים שונות, להסכים להפסקת המלחמה ברצועת עזה ולהשלים עם המשך שלטון חמאס ברצועת עזה, אחת הדרכים לכך היא לעצור את משלוחי הנשק לישראל.

הנשיא ביידן חושש שהמשך הלחימה ברצועת עזה יביא למלחמה בלתי נמנעת בין ישראל לחזבאללה בדרום לבנון, מלחמה מסוכנת שבה תשתתף גם איראן עם כמה מהמליציות הפרו איראניות.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי הם זיהו כבר את כוונות הממשל וכי ישראל נערכת בהתאם להתדרדות במצב הביטחון האזורי, אבל היא לא תוותר על האינטרסים הביטחוניים החיוניים שלה.

 

היערכות לעימות עם איראן

 

על פי גורמים ביטחוניים, ישראל  נערכת גם לתרחיש כי במקרה שצה"ל יפלוש קרקעית לדרום לבנון להרחיק את כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל, איראן תשלח כוח משלוח איראני ללבנון או מליציות שיעיות ותתקוף את ישראל בטילים וכטב"מים.

"זו תהייה הזדמנות לפעול נגד איראן ללא כפפות", אומר גורם ביטחוני בכיר,"אנחנו חייבים לקחת בחשבון מראש את האפשרות כי איראן תתערב באופן פעיל במערכה כדי שישראל לא תפגע קשות בכוח הצבאי של חזבאללה בלבנון שהוא המעוז האיראני העיקרי במזרח התיכון.

סיום הפעולה העצימה ברפיח, יאפשר לישראל להיערך היטב למערכה בצפון.

לחזאבללה יש עשרות אלפי טילים, רקטות וכטב"מים אך אין להם חיל אווויר, לעומת זאת לישראל יש את חיל האוויר החזק ביותר במזרח התיכון שיכול להגיע גם עד איראן במידת הצורך.

ממשל ביידן עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות והוא מודאג מאוד, הוא יעשה הכל כדי למנוע הסלמה אזורית, הוא מתחיל להבין כי ישראל נחרצת להגן על עצמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי