התוכנית הביטחונית של הרש"פ ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה

הרש"פ הכינה תוכנית ביטחונית לשליטה ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה למרות שישראל מתנגדת לכך שהיא תשלוט ברצועה. גורם בכיר ברש"פ אומר כי ישראל טועה בגדול והיא לא תמצא פרטנר פלסטיני טוב יותר מהרש"פ שישלוט ברצועת עזה.

נכון לשעת כתיבת מאמר זה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד בתוקף לכך שהרש"פ תשלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה במקום ארגון הטרור חמאס בגלל שהרש"פ עצמה מעודדת טרור והסתה נגד ישראל במערכת החינוך שלה ובאמצעי התקשורת הרשמיים וגם משלמת משכורות חודשיות למחבלים.

מאידך גיסא, תנועת חמאס טוענת כי היא זו ששולטת ברצועת עזה למרות שצה"ל כבש כמעט את כולה, יחיא סינוואר בטוח שבזכות 120 החטופים הישראלים שהוא מחזיק בידיו כבני ערובה, הוא יצליח לאלץ את ישראל לסגת מרצועת עזה ולהשאיר את חמאס על כס השלטון.

כל זה לא משפיע על הרש"פ ועל ראש המודיעין הכללי שלה מאג'ד פרג' אשר נערך לאפשרות שהרש"פ תתבקש בשלב כלשהו לחזור ולשלוט ברצועת עזה.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, הכין תוכנית ביטחונית מפורטת לפריסת כוחות ביטחון של הרש"פ ברצועת עזה במסגרת היערכות בינלאומית לכך.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נשא ב-11 ביוני נאום בועידה בירדן, בעניין הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, שבו הוא הודיע כי הרש"פ מוכנה לקבל את האחריות על כל רצועת עזה, הרש"פ הכינה תוכניות ביטחוניות בתיאום עם ממשל ביידן ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה.

התוכנית הביטחונית של הרש"פ עוסקת במתן ביטחון לתושבי הרצועה, חלוקת סיוע הומניטרי לתושבים, אספקת הגנה לשיירות חלוקת הסיוע ההומניטרי מפני חמאס ושודדי דרכים ואבטחת הכנסת חומרי בנייה לשיקום הרצועה דרך מעברי הגבול מישראל וממצרים.

מי שאחראי ליישום התוכנית הביטחונית הזו הינו מאג'ד פרג', נאמנו של יו"ר הרש"פ שזכה לכינוי "מר ביטחון" בשטחי יהודה ושומרון.

התוכנית הביטחונית של הרש"פ נקראת "להציל את עזה" והיא כוללת הפעלת 17 אלף אנשי ביטחון פלסטינים שמתגוררים ברצועת עזה והיו פעילים עד שנת 2007 עד שתנועת חמאס השתלטה בכוח על הרצועה.

הרש"פ מוכנה לפרוס מיידית 300 אנשי ביטחון במעבר רפיח ובמעבר ארז ברצועת עזה שנשלטים כעת על ידי ישראל.

התוכנית של הרש"פ כוללת גיוס אנשי ביטחון חדשים מרצועת עזה והעסקתם ברצועת עזה של קציני ביטחון, שמשרתים כבר במנגנוני הביטחון של הרש"פ ביהודה ושומרון, בסיוע אמריקני.

הרש"פ פועלת לקבל את הסכמת חמאס לתוכנית הביטחונית שגיבשה בתיווך של קטאר ומצרים.

משלחת ביטחונית מצרית ביקרה באחרונה ברמאללה במתקני המודיעין הכללי הפלסטיני ללמוד את התוכנית הביטחונית.

מערכת הביטחון הישראלית מכירה את התוכנית הביטחונית של הרש"פ ונוטה לקבל אותה, אולם הדרג המדיני מתנגד לכך בתוקף.

לצד המודיעין הכללי הפלסטיני, גם  המתאם הביטחוני האמריקני במזרח ירושלים הכין תוכנית לוגיסטית לתמיכה בפריסה אפשרית  של אנשי הביטחון של הרש"פ ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה בהתאם לצרכים הלוגיסטיים והמבצעיים שלהם.

האמרקינים הכינו תוכנית הדרכה ביטחונית, תוכנית להחייאת מנגנוני הביטחון של הרש"פ כפי שהיו בשנת 2007 ולחלוקת כלי רכב, נשק, תחמושת וכל ציוד אחר שהכוח הביטחוני החדש של הרש"פ יזדקק לו.

כוח ביטחון רב לאומי

הרש"פ גם נערכת לתרחיש נוסף של פריסת כוחות ביטחון של מדינות ערב ברצועת עזה לתקופה זמנית של שנה או שנתיים שיפעלו תחת מטרייה של האו"ם.

משימתם תהייה בנייה של התשתית הביטחונית החדשה ברצועה לקראת העברת האחריות הביטחונית לכוחות הביטחון של הרש"פ.

אולם, אנשיו של מאג'ד פרג' מעריכים כי תושבי הרצועה ישתפו פעולה רק עם מנגנוני הביטחון של הרש"פ ולא עם כוחות ביטחון ממדינות ערב.

גורמים בכירים ברש"פ מעריכים כי בסופו של דבר ישראל תיכשל בכל מה שקשור לשליטה הביטחונית ברצועת עזה והיא לא תמצא תחליף טוב יותר מאשר הרש"פ.

כרגע אין החלטה ישראלית על ממשל צבאי ישראלי זמני ברצועת עזה, אבל הנושא הזה נבחן ברצינות על ידי הדרג המדיני.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי