התגברות השימוש במטעני נפץ ביהודה ושומרון

דאגה גוברת בשב"כ ובצה"ל מהשימוש הגובר של ארגוני הטרור בצפון השומרון במטעני חבלה גדולים והפעלתם באופן מתוחכם נגד חיילי צה"ל. המחבלים משתמשים בחומרי חבלה תקניים שהוברחו מאיראן דרך ירדן ומשלבים אותם עם חומרי חבלה מתוצרת מקומית.

איראן לא שוקטת על שמריה ומגבירה את מאמציה להבריח נשק וחומרי חבלה לקבוצות הטרור החמושות ביהודה ושומרון כדי להפוך את השטח לחזית פעילה ואינטנסיבית נגד ישראל לאור התבוסה המסתמנת של כוחות חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ובמסגרת הידוק טבעת החנק הצבאית סביב ישראל במערכה הרב זירתית.

את מבצע ההברחות הענק מנהלים מפקד "משמרות המהפכה" חוסיין סלאמי  והגנרל אסמעיל קאא'ני מפקד כוח "קודס".

אמצעי הלחימה ומטעני החבלה מוכנסים מאיראן לסוריה, אל קבוצות מבריחים מקצועיות שמבריחות אותם מדרום סוריה לצפון ירדן, ומשם הם מוברחים, דרך גדר הגבול בבקעת הירדן, לצפון השומרון: ג'נין, שכם וטולכרם.

זוהי אחת מנקודות התורפה שהשב"כ וצה"ל לא מצליחים לחסום אותה בשלוש השנים האחרונות, למרות שהצבא הירדני נלחם באופן אינטנסיבי בתופעת ההברחות מדרום סוריה לירדן.

הנושא עולה לסדר היום התקשורתי בעקבות התקרית האחרונה שבה נהרג סרן אלון סאג'יו ז"ל ונפצעו עוד 16 לוחמים של צה"ל כתוצאה  מכך שכוח של צה"ל עלה על שני מטעני חבלה בעת ביצוע פעילות מעצרים בג'נין.

המחבלים מפתחים שיטות חדשות ומטמינים את המטענים עמוקים מאוד בקרקע, כך שהדחפור של צה"ל, ה-9 D שנשלח לפתוח את הציר מגלח רק את שכבת הקרקע העליונה מעל מטען החבלה, כשנכנס הכוח הצה"לי אחרי הדחפור אז מפעילים המחבלים מרחוק את המטען שקבור עמוק באדמה, בגלל גודלו הוא גורם למוות ולפציעות.

גורמים צבאיים מסרו שהמטענים החדשים שמכינים המחבלים בצפון השומרון הם הרבה יותר גדולים מבעבר ומורכבים מוחמר נפץ תקני שהוברח מאיראן שמעורבב עם דשן חקלאי, המטענים האלה קיבלו במהלך האינתיפאדה השנייה את הכינוי "אום אלעבד" בערבית.

קבוצות הטרור בצפון השומרון משכללות את שיטות הלחימה נגד צה"ל, מעבר מזריקות אבנים וסכינים לבקבוקי תבערה וירי אש חיה ועכשיו גם לשימוש במטעני חבלה גדולים.

השלב הבא בתכנון שלהם הינו ייצור פצצות מרגמה ורקטות שאותם הם מתכננים לירות לעבר ישובים ישראלים.

צה"ל חייב לפתח שיטות מיגון חדשות ותורת לחימה חדשה כיצד להתחמק ממטעני חבלה גדולים בעת תנועה בשטח בנוי, אבל החשוב ביותר הוא להגיע אל מעבדות החבלה והמהנדסים שבונים את המטענים האלה, זהו תפקידו של השב"כ בעיקר, הוא צריך לפעול במהירות כדי לסכל את המעבדות האלה ולמנוע התפשטות התופעה המסוכנת הזו לחלקים נוספים ביהודה ושומרון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי