היום שאחרי המלחמה-מעבר לממשל צבאי זמני ברצועת עזה

ישראל נכשלה עד כה בהקמת גוף חלופי לחמאס שינהל את חיי היום יום ברצועת עזה. גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי ישראל תיאלץ להקים ממשל זמני ברצועה למרות התנגדות הפלסטינים, מדינות ערב והקהילה הבינלאומית.

על פי גורמים בחמאס, צה"ל הגביר בחודש האחרון את החיסולים הממוקדים של פקידי ממשל חמאס ברצועת עזה, בין היתר הוא חיסל השבוע את ד"ר האני אלג'עפראווי,המנהל הכללי של שירותי החירום במשרד הבריאות של חמאס, באמצעות ההפצצה של המרפאה שלו בעיר עזה.

בחמאס רואים בכך את המשך המדיניות של ישראל לנסות ולפגוע בשליטה האזרחית של חמאס, במיוחד בצפון רצועת עזה, בניסיון להקים בהמשך הנהגה מקומית חלופית להנהגת חמאס.

ישראל נכשלה עד כה בניסיונה להעביר שליטה בחלקים מסויימים בצפון הרצועה לידי חמולות מקומיות לאחר שחמאס חיסל את ראשי חמולת דורמוש שהחלו במגעים עם ישראל.

גורמים בחמאס טוענים כי ישראל ניסתה במשך תקופה ארוכה לשכנע  מספר חמולות גדולות ברצועה לקחת על עצמן את חלוקת הסיוע ההומניטארי, אולם היא נתקלה בסירוב מוחלט ואז צה"ל חיסל כמה מוחתארים סרבנים שנחשבים למזוהים עם חמאס וישראל גם הפציצה מהאוויר את בניין המרכז של המועצה העליונה של השבטים ברצועה.

גורמים ברצועה טוענים כי גורמים בצה"ל גם הציעו למספר משפחות עקורים  בדרום הרצועה כי הצבא יתיר להן לשוב לבתיהם בצפון הרצועה בתמורה לכך שראשי המשפחות ייקחו על עצמם את חלוקת הסיוע ההומניטארי במקום חמאס אך הן סירבו.

משפחת אלע'ול אף פירסמה הודעה כי היא" לא תשתף פעולה עם צבא הכיבוש הישראלי בניהול ענייני רצועת עזה".

נראה כי השב"כ והמנהל האזרחי של צה"ל מתקשים במציאת תחליף אזרחי לחמאס כדי שינהל את ענייני הרצועה, הדבר נובע מכמה סיבות.

א.חשש של התושבים המקומיים לשתף פעולה עם כוחות צה"ל , הם פוחדים שחמאס עדיין חזק בשטח והוא ינקום בהם ויחסל אותם.

ב. שנאה עזה של התושבים לישראל,הם מאשימים את צה"ל בהריגת אלפי אזרחים פלסטינים חפים מפשע מאז תחילת המלחמה. רבים מהם נשבעו לנקום את מות יקיריהם בכל דרך אפשרית גם אחרי סיום המלחמה.

הדילמה הישראלית

 

ישראל ניצבת בפני דילמה גדולה בקשר ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה והשאלה מי ישלוט בה מבחינה אזרחית וינהל את חיי היום יום ברצועה.

הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה עזה עדיין לא הוכרעה, גם אחרי כיבוש אזור רפיח יישארו עדיין בשטח, בתוך מערך המנהרות הגדול של מאות ק"מ, כ-15 אלף מחבלים חמושים.

גם התשתית האזרחית של חמאס ברצועה נותרה שלמה והיא זו שמנהלת את חיי היום יום של תושבי הרצועה.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי ישראל תצטרך לקבל החלטה בדבר הקמת ממשל צבאי זמני ברצועת עזה שינהל את חיי היום יום עד לצמחיתה של הנהגה מקומית שתוכל לנהל את הרצועה, גם אם הדבר ייתקל בהתנגדות פלסטינית, ערבית ובינלאומית חזקה, זאת גם נוכח הסירוב של מדינות ערב המתונות , ובראשן מצרים וסעודיה, להיות מעורבות בניהול הרצועה.

התוכנית של שר הביטחון יואב גלנט ליום שאחרי המלחמה נכשלה, גלנט יזם עם מערכת הביטחון, בשיתוף עם ממשל ביידן, פניה אל ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' כדי לגייס אלפי פעילים של פת"ח ברצועת עזה שייצאו לירדן, יעברו אימונים במלחמה בטרור ויחזרו לרצועה כדי להוות את הכוח הביטחוני שישלוט ברצועה.

המפתח להצלחת הקמת שלטון מקומי ברצועה הינו בהקמת גוף שיהיה אחראי על חלוקת הסיוע ההומניטרי כדי שלא יגיע לידי חמאס, כרגע כל חבילות המזון והתרופות שנכנסות לרצועה מגיעות לידי ארגון הטרור שמשתלט עליהן בכוח.

אם יקום ממשל צבאי זמני ישראלי הוא יהיה אחראי על חלוקת הסיוע ההומניטרי ובמקביל ישראל תתחיל בהקמת מנהל אזרחי פלסטיני שאליו תועבר בהמשך כל השליטה האזרחית ברצועה.

המנהל האזרחי הפלסטיני יהיה מבוסס על אלפי פקידים תושבי הרצועה שאינם תומכים של חמאס.

אסור להפקיר את חלוקת הסיוע ההומניטרי לידי חמאס, זה מחזק את מעמדו בקרב האוכלוסיה..

לישראל יש ניסיון של עשרות שנים בניהול החיים האזרחיים של התושבים הפלסטינים ברצועת עזה וביהודה ושומרון, שר הביטחון גלנט חייב להורות למתאם הפעולות בשטחים להכין בהקדם תוכנית כזו ולהביאה לדיון ואישור בקבינט.

פירוק הממשל האזרחי של חמאס חייב לעמוד בראש  סולם העדיפויות של ישראל במקביל להריסת כל התשתית הצבאית של חמאס ברצועה.

מדובר בתהליך הדרגתי אבל חייבים להתחיל בו, הקמת מנהל אזרחי פלסטיני ברצועה, שאינו קשור לרש"פ או לחמאס הינו האינטרס הביטחוני של ישראל, הוא אינו יכול לקום כעת לבדו, לכן ישראל צריכה להקים ממשל צבאי זמני כדי שיחנוך אותו ויעביר לידיו בהמשך את כל הסמכויות האזרחיות.

הקמת הממשל  הצבאי הזמני ברצועה חייבת להישען על העיקרון שהאחריות הכוללת לביטחון תהייה בידי צה"ל וכוחותיו יוכלו להיכנס לרצועה ולצאת ממנה בכל עת שירצו, לרצועה יהיה מעמד של שטח B בדיוק כפי שקורה ביהודה ושומרון כדי למנוע מחמאס להתאושש ולשקם את התשתיות הצבאיות מחדש.

במקביל, כוחות צה"ל ישלטו ב"ציר פילדלפי" כדי למנוע הברחות נשק ממצרים,גם במסדרון נצרים שמבתר את הרצועה לשני חלקים ותושלם הקמת אזור חיץ בצפון הרצועה כדי להגן על ישובי עוטף עזה.

חשוב מאוד שלא לתת לרשות הפלסטינית שום דריסת רגל ברצועת עזה, מדובר ברשות שמעודדת טרור והסתה, היא לא נלחמת נגד הטרור ביהודה ושומרון וגם לא תילחם נגדו ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי