המוסד הישראלי מתעכב בחיסול הנהגת חמאס בחו"ל

למרות הבטחות ראש הממשלה וראשי מערכת הביטחון לחסל את הנהגת חמאס בחו"ל, המוסד הישראלי מתעכב בהוצאת המשימה אל הפועל. העיכוב הוא מסיבות מבצעיות בלבד, אבל גורמים ביטחוניים אומרים שבינתיים אפשר גם להתחיל בחיסול פעילי חמאס זוטרים.

אחרי 9 חודשים של מלחמה עצימה ברצועת עזה,המודיעין הישראלי נתקל בקשיים גדולים לאתר את ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה בראשות יחיא סינוואר ומוחמד דף שאחראית לטבח הנורא בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר בשנה שעברה ולחטיפתם של 240 אזרחים וחיילים ישראלים לרצועת עזה.

גזר דינם ידוע מראש-חיסול פיזי, אבל זה לא קורה.

ישראל חיסלה עד כה רק בכיר אחד של תנועת חמאס בחו"ל, את צאלח אלערורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון, הוא חוסל בחודש ינואר השנה בשכונת א-דאחייה בביירות.

בעוד המאמץ המודיעיני נמשך ברצועת עזה , מסתבר כי גם המוסד הישראלי נתקל בקשיים לחסל בחו"ל בכירים בהנהגה של חמאס.

מייד לאחר הטבח הנורא בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, המוסד הישראלי בראשותו של דוד ברנע החל, על פי הוראת ראש הממשלה נתניהו, בהכנת רשימת חיסול של בכירים בצמרת המדינית של חמאס בחו"ל כדי לחסל אותם.

מלבד האיומים בגלוי של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט על הנהגת חמאס בח"ול והבטחה לחסלם, גם ראש השב"כ רונן בר הצטרף למסכת האיומים.

באישור הצנזורה, פורסמו לפני כמה חודשים הקלטות של ראש השב"כ שבהן הוא אומר את הדברים הבאים:

" נחסל את בכירי חמאס גם בקטאר ובטורקיה, זה המינכן של הדור שלנו".

הקשקשת באמצעי התקשורת הישראליים הזיקה למאמצים המודיעיניים של ישראל, המסרים הגיעו להנהגת חמאס בחו"ל והיא הפנימה אותם והחלה לנקוט באמצעי ביטחון קפדניים בכל האתרים בחו"ל שבהם היא נמצאת, במיוחד בטורקיה ובקטאר.

הציבור הישראלי רוצה בצדק רב נקמה מהירה בהנהגת חמאס בחו"ל אבל הוא ייאלץ לחכות עוד זמן רב בגלל סיבות מבצעיות שלא ניתן לפרטן, באופן כללי ניתן לומר כי המוסד הישראלי מתעכב בביצוע החיסולים.

מנגנוני המודיעין בלבנון, קטאר וטורקיה נמצאים בכוננות עליונה נוכח איומי ישראל מאז ה-7 באוקטובר, הם אינם רוצים חיסולים על אדמתם, בכירים במודיעין הקטארי והטורקי  כבר העבירו מסרי אזהרה כאלה בחשאי למוסד הישראלי.

נשיא טורקיה ארדואן בחר גם לעשות זאת בגלוי,  "אם ישראל תנסה לפגוע באנשי חמאס על אדמת טורקיה", איים ארדואן במסיבת עיתונאים ב-6 בדצמבר בשנה שעברה, "היא תשלם מחיר כבד".

ארגון חמאס מפעיל רשת מודיעין בחו"ל, כך טוענים גורמים בארגון, כדי לאתר סוכנים פוטנציאלים של המוסד הישראלי שמתכננים פעולות התנקשות בבכירי חמאס באירופה ובדרום אמריקה.

הוא גם נעזר במודיעין של חזבאללה ושל איראן או בתנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

ישראל נערכת למלחמה ארוכה ועקובה מדם נגד הנהגת חמאס בחו"ל, צריך לזכור כי המודיעין הטורקי הוא מודיעין מצויין וכך גם המודיעין הקטארי ווקשה מאוד למוסד הישראלי לפעול במדינות אלה ולבצע בהן חיסולים מוצלחים.

בכל מקרה, גם אם יש למוסד הישראלי אפשרות להשיג יכולת מבצעית לביצוע החיסולים, מדובר בהחלטה של הדרג המדיני.

רצוי לקחת נשימה ארוכה, "החיפזון הוא מהשטן" אומר הפתגם הערבי הידוע, ראינו כבר חיסול כושל ומהדהד של המוסד הישראלי ב-1996 של מנהיג חמאס ח'אלד משעל שבוצע  בירדן בהוראתו של ראש הממשלה נתניהו, ישראל שילמה על כך מחיר כבד,סוכני המוסד בירדן נעצרו וישראל נאלצה לשחרר מהכלא את מנהיג חמאס השיח' אחמד יאסין תמורת שחרורם.

לכן, על ראש המוסד דוד ברנע ואנשי אגף המבצעים להכין חיסולים של פעילי חמאס באופן זהיר ביותר, אם יש קושי להגיע מבצעית להנהגת חמאס אפשר גם לחסל פעילים זוטרים יותר, אבל המסר הישראלי חייב לעבור.

המוסד הישראלי לא חייב להתחיל בחיסולים בקטאר או בטורקיה, אומרים גורמים ביטחוניים, הוא יכול גם להתחיל במלאכת החיסול במקומות אחרים בעולם שבהם יש נוכחות של פעילי חמאס זוטרים שעוסקים בטרור ושנוח יותר להגיע אליהם מבחינה מודיעינית ומבצעית.

חיסול כל מנהיגי "ספטמבר השחור", ארגון הטרור של אש"פ שעשה את טבח הספורטאים הישראלים במינכן ב-1972,  לקח כעשרים שנה, המוסד הישראלי לא וויתר.

גם הפעם חיסול הנהגת חמאס בחו"ל ייקח לא פחות זמן.

אסור לוותר וחייבים להגיע לכל ראשי הטרור החמאסי ולחסלם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי