ח'מינאי רצה בניצחון מסעוד פזשכיאן בבחירות לנשיאות

פרשנים איראניים אומרים בניגוד לדעה הרווחת במערב, המנהיג העליון עלי ח'מינאי דווקא מרוצה מבחירתו של הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן כנשיאה החדש של איראן. פזשכיאן אמור להיות הפנים החדשות ו"המתונות" של איראן מול מדינות המערב כדי להביא להסרת הסנקציות ויציאה מהמשבר הכלכלי, אבל הוא יציית לכל הנחיות המנהיג העליון.

איראן מעכלת אט אט את בחירתו של מסעוד פזשכיאן לנשיא החדש של הרפובליקה האסלאמית.

פרשנים איראניים טוענים כי המנהיג העליון עלי ח'מינאי דווקא מרוצה מניצחונו של הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן בבחירות, בניגוד לדעה הרווחת כי הוא רצה בניצחונו של סעיד ג'לילי, נציג המחנה השמרני הקיצוני, וכי היבחרו של פזשכיאן לתפקיד הנשיא ישרת את האינטרסים של המנהיג העליון ו"משמרות המהפכה".

מסעוד פזשכיאן, מנתח לב במקצועו, הוא "הפנים החדשות" של איראן כלפי הקהיליה הבינלאומית וגם כלפי הנשיא טראמפ אם הוא ייבחר מחדש לנשיאות בבחירות בחודש נובמבר הקרוב.

הוא איננו בא מהממסד הדתי הפנטי ולא מהממסד הצבאי של "משמרות המהפכה" כמו קודמיו בתפקיד, אלא מהממסד האזרחי ובעבר אף שירת כחבר פרלמנט וכשר הבריאות בתקופת הנשיא מוחמד ח'אתמי.

גם מוצאו של פזשכיאן משפיע על תדמיתו, אביו הוא ממוצא אזרי ואמו ממוצא כורדי והוא יכול להיחשב במערב כמי שמייצג את האינטרסים של המיעוטים באיראן.

נראה כי המנהיג העליון עלי ח'מינאי מבין שכדי לשפר את מצבה הכלכלי של איראן הוא חייב את עזרת המערב ואת הסרת הסנקציות המשתקות שהוטלו על איראן, יועציו של ח'מינאי אומרים לו כי שיפור המצב הכלכלי והורדת האינפלציה יביאו להורדת המתיחות ברחובות וירגיעו את זעם הרחוב כלפי המשטר.

לכן, מסעוד פזשכיאן הוא האיש המתאים מבחינתו למשימה הזו של שיפור המצב הכלכלי והצגת "פנים יפות ומתונות " למערב.

זו הסיבה שהמנהיג העליון איפשר למסעוד פזשכיאן להתמודד הפעם בבחירות לנשיאות אחרי שמנע זאת ממנו בשנת 2021.

בסופו של דבר, למנהיג העליון יש סיבות טובות להאמין כי הנשיא החדש יהיה צייתן ויישם את הנחיותיו, הוא מקובל על הדור הצעיר ונחשב למתון ולא קיצוני.

פזשכיאן לא הסתיר את דעותיו בעד משא ומתן עם המערב על הסכם גרעין חדש והסרת הסנקציות, הגישה הזו משרתת את מה שרוצה המנהיג העליון ח'מינאי אשר מנהל בחשאי מגעים עם ממשל ביידן בדיוק על הנושאים האלה.

ייתכן שח'מינאי חשש שאם סעיד ג'לילי השמרן ינצח בבחירות זה דווקא יגביר את  המתיחות בין מדינות המערב לבין איראן, מכיוון שהמערב מעריך כי איראן בדרכה לייצר בחשאי נשק גרעיני וח'מינאי מנסה להטעות, באמצעות בחירתו של פזשכיאן, את  מדינות המערב.

איראן לא תשנה את האידיאולוגיה שלה ואת מדיניות ההתפשטות האזורית שלה, המנהיג העליון עלי ח'מינאי ו"משמרות המהפכה" ימשיכו להוביל את הקו הזה, מסעוד פזשכיאן יהיה הבובה החדשה שלהם להציג פנים מתונות של איראן כלפי פנים וכלפי חוץ, הם ישתמשו בו כדי לנסות ולהסיר את הסנקציות שהטילו מדינות המערב , לשפר את המצב הכלכלי הקשה ולצמצם את השנאה הפנימית למשטר בתוך איראן עצמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי