מפגש פיוס בין פת"ח לחמאס ייערך בסין

הרש"פ הסכימה להשתתף במפגש פיוס של הפלגים הפלסטינים שיתקיים ב-21 בחודש בסין לאחר שהחרימה אותו בחודש שעבר. המחלוקות בין תנועות פת"ח וחמאס התגברו בעקבות המלחמה ברצועת עזה והציפיות לפיוס לאומי הן נמוכות.

בעקבות לחץ הרחוב הפלסטיני, הסכים יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להשתתף במפגש הפיוס של הפלגים הפלסטינים שיתקיים בבייג'ינג שבסין ב-21 בחודש.

המפגש היה אמור להתקיים בסוף החודש שעבר אך יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס סירב לשלוח נציגים של תנועת פת"ח למפגש והוא בוטל.

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי יו"ר הרש"פ פעל אז על פי בקשה של עבדאללה מלך ירדן אשר ייעץ לו שלא להשתתף במפגש כדי שלא לתת לגיטימציה לתנועת חמאס שחותרת תחת שלטון המלך בירדן וגם תחת שלטונו של יו"ר הרש"פ ביהודה ושומרון.

בתחילת השבוע תקף יו"ר הרש"פ את תנועת חמאס והאשים אותה באחריות למלחמה שפרצה ברצועת עזה, חמאס דחתה את ההאשמות שלו והאשימה אותו בכך שהוא משרת את הנרטיב של ישראל.

ברצועת עזה היו תגובות נזעמות של הרחוב על דבריו של יו"ר הרש"פ וגם פלגי האופוזיציה הפלסטינית נחלצו לעזרתה של חמאס, בסופו של דבר החליט יו"ר הרש"פ לנסות ולשכך את הזעם ברחוב הפלסטיני נגד הרש"פ ולשלוח נציגים למפגש בסין.

בראש משלחת פת"ח לשיחות יעמוד מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח, ואילו בראש משלחת חמאס יעמוד אסמעיל הניה ראש הלשכה המדינית של התנועה.

הדיונים במפגש הפיוס יעסקו במלחמה  הנמשכת ברצועת עזה, בהמשך הפיצול בין רצועת עזה לבין שטחי יהודה ושומרון ואפשרות שילובה של תנועת חמאס באש"פ.

ייתכן שלפני המפגש של כל הפלגים הפלסטינים בבייגי'נג יתקיים מפגש הכנה בין נציגי פת"ח לנציגי חמאס.

המפגש בביג'ינג הוא מפגש המשך למפגש דומה שכבר התקיים בסין בחודש אפריל שעבר.

סין לקחה על עצמה את המשימה לנסות ולפייס בין פת"ח לחמאס שמסוכסכות זו עם זו ,מאז שנת 2007 , לאחר שחמאס השתלטה בכוח על רצועת עזה בהפיכה צבאית וגירשה משם את הרש"פ.

מאז ועד היום היו עשרות ניסיונות  לפייס בין שתי התנועות אך כולם נכשלו, יו"ר הרש"פ דורש מחמאס כתנאי מקדים להכיר באש"פ כנציג הרשמי והיחיד של הפלסטינים ולקבל את כל ההסכמים הבינלאומיים שהיא חתמה ובראשם הסכמי אוסלו, פירוש הדבר הכרה בישראל.

אולם חמאס מסרבת, המלחמה ברצועת עזה שהייתה תוצאה ישירה של הטבח שעשו מחבלי חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, הגבירה עוד יותר את המחלוקות בין הרש"פ לחמאס, חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ הודיע כבר לפני כמה חודשים כי הרש"פ תבוא חשבון עם חמאס על מעשיה בתום המלחמה.

סין היא מתווכת מוכשרת והיא הצליחה לפני יותר משנה לתווך בהצלחה בין סעודיה לאיראן ולהביא לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, אולם גם בפת"ח וגם בחמאס הציפיות לפיוס הן נמוכות, ואילו הרחוב הפלסטיני הינו אדיש למתרחש, הוא כבר ראה הרבה מפגשי פיוס דומים שנכשלו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי