הרש"פ מתנגדת לפריסת כוחות זרים ברצועת עזה

הרש"פ מביעה את התנגדותה לתוכניות שרוקמות ארה"ב וישראל, ביחד עם כמה מדינות ערביות, ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. גורמים בכירים ברש"פ מתנים כל תוכנית שתוצע בשליטה בלעדית של הרש"פ ברצועה ובכך שהיא תוביל באופן ברור להקמת מדינה פלסטינית.

הרש"פ נערכת לסכל כל תוכנית לשליטה ביום שאחרי המלחמה ברצועת עזה שלא תכלול אותה כשליטה הבלעדית ברצועה.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נערך לחזור לשלטון ברצועת עזה בכל הכוח כפי ששלט בה עד לשנת 2007 שבה גורש בכוח על ידי חמאס באמצעות הפיכה צבאית.

ברש"פ מודאגים מהמאמצים שעושה ישראל ביחד עם ממשל ביידן וכמה מדינות ערביות להקים כוח בינלאומי שישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

איחוד האמירויות הכריז רשמית לפני כמה ימים כי הוא תומך בהקמת כוח בינלאומי ברצועת עזה שיהיה צעד ראשון לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים וכשלב ביניים שיוביל להקמת מדינה פלסטינית.

איחוד האמירויות הוא המדינה הערבית הראשונה שהכריזה בפה מלא על תמיכתה במהלך.

במאמר מפורט ב"פייננשל טיימס" הבריטי, כתבה עוזרתו של שר החוץ האמירותי לעניינים מדיניים, לאנה נוסייבה, כי יש צורך להקים "כוח משימה רב לאומי זמני בעזה". עוד הוסיפה הבכירה האמירותית כי המהלך צריך להיות מלווה "בהפסקת הבנייה בהתנחלויות וההסתה לאלימות בשטחים מצד גורמים ישראליים".

לאנה נוסייבה טענה כי  בין משימותיו של הכוח הזה יהיו  "מענה למשבר ההומניטרי בעזה, ביסוס חוק וסדר ברצועה, הנחת היסודות לממשל עתידי וסלילת הדרך לאיחוד בין רצועת עזה לבין הגדה המערבית, תחת רשות פלסטינית לגיטימית".

למרות שהיא היתנתה שהכוח הבינלאומי יוקם רק בהסכמת הרש"פ, ברמאללה לא אהבו את הרעיון, בכירים ברש"פ רואים בו ניסיון לעקוף את הרש"פ ולמנוע ממנה כל השפעה על הרצועה ביום שאחרי המלחמה.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי הרש"פ דוחה את רעיון פריסת כוחות זרים ברצועה וכי הצעדים שבהם דנה וושינגטון עם צדדים אחרים בנושא הזה אינם מקובלים על הפלסטינים.

נביל אבו רודיינה, דובר הנשיאות הפלסטינית, אמר ב-21 ביולי כי מבחינת הרש"פ, העדיפות הראשונה היא להפסיק את התוקפנות הישראלית ולא הדיבורים על היום שאחרי המלחמה.

הוא הסביר כי לא תהייה שום לגיטימיות לשום גוף ברצועת עזה או בגדה המערבית או בירושלים,לא לישראל או למדינה אחרת, בלי הסכמה של העם הפלסטיני והנהגתו.

הוא הדגיש כי אש"פ הוא הנציג היחיד של העם הפלסטיני והוא זה שיקבע את גורלו.

הרש"פ מאשימה את ארה"ב בעמדה מוטה לגמרי לטובת ישראל ותמיכה בה כספים ובאמצעי לחימה.

הרש"פ מודאגת מכך שהדיונים על היום שאחרי המלחמה ברצועה נערכים מאחורי גבה ומבלי לשתף אותה, אין עדיין תוכנית מוסכמת, אבל הדיונים שארה"ב עושה עם כמה מדיניות ערביות וישראל מתמקדת ברעיון הקמת כוח רב לאומי שבו יש פלסטינים ביחד עם כוחות ערביים ובינלאומיים שיתפרס ברצועה שאותו יובילו בכירים פלסטינים שיגיעו מחו"ל ביחד עם יועצים אמריקניים.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי התוכנית היחידה שנדונה בעניין הזה הייתה תוכניתו של שר הביטחון יואב גלנט שדן בה עם בכירי הממשל בעת ביקורו האחרון בארה"ב בחודש שעבר.

התוכנית של יואב גלנט מעניקה לארה"ב תפקיד חשוב לפקח ביחד עם מדינות ערב המתונות במסגרת ועדה מיוחדת על המעבר ליום שאחרי  ברצועת עזה.

כוח בינלאומי שייתכן שיכלול כוחות ממצרים, ירדן, איחוד האמירויות ומרוקו, יפקח על הביטחון. וכוחות אמריקנים יספקו פיקוד ושליטה לצד לוגיסטיקה מחוץ לרצועת עזה.

כוח פלסטיני חמוש  של אנשי פת"ח ייקח בהדרגה את האחריות על הביטחון המקומי ברצועה.

שר הביטחון יואב גלנט וגורמים אמריקנים בפנטגון הסכימו שכוח ביטחון פלסטיני צריך להתאמן תחת תוכנית הסיוע הביטחונית לרשות הפלסטינית, שאותה מוביל הגנרל האמריקני מייקל פנזל, המתאם הביטחוני בין ישראל לרש"פ.

גורמים אמריקנים רשמיים תומכים בליבת תוכנית גלנט, אבל ציינו כי מדינות ערב המתונות לא יגבו אותה – אלא אם הרש"פ  תהיה מעורבת ישירות.

הרש"פ עומדת על כך שכל רצועת עזה תועבר לשליטתה במסגרת מסלול מדיני שיוביל להקמת מדינה פלסטינית שהיא תשלוט בה.

לדברי גורמים ברש"פ, הדבר מצריך הסכמה בין הרש"פ לחמאס וכי ניתן להגיע להבנה כזו.

תוכנית כזו מחייבת גם תמיכה בינלאומית והסכמה של ישראל אשר מתנגדת לכך בתוקף.

בשורה התחתונה, הכל תקוע, אבל הרש"פ עושה הפגנת שרירים כי שום תוכנית ליום שאחרי ברצועת עזה איננה יכולה להתקדם בלעדיה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי