הסכמה פלסטינית במפגש הפיוס בסין על הקמת ממשלת הסכמה לאומית זמנית שתשלוט בעזה

בתום מפגש בסין הודיעו 14 פלגים פלסטינים על הסכמה להקמת ממשלת הסכמה לאומית זמנית. בשטחים לא מתייחסים ברצינות להודעה, ההערכה היא כי פיוס לאומי בין פת"ח לחמאס עדיין רחוק מאוד.

שר החוץ של סין הודיע הבוקר כי  חמאס ופת"ח הסכימו על הקמת "ממשלת פיוס לאומית זמנית" שתשלוט ב ברצועת עזה אחרי המלחמה.

הפלגים הפלסטינים הודיעו אמש על הסכמה להגיע ל"אחדות לאומית כוללת" שתכלול את כל הכוחות במסגרת אש"פ ועל הקמת ממשלת הסכמה לאומית זמנית.

ההודעה פורסמה בתום מפגש של יומיים בביג'ינג שבסין, ביוזמת משרד החוץ הסיני,שבו השתתפו נציגים של 14 פלגים פלסטינים.

בהודעה נאמר כי הוסכם על התחייבות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה היא ירושלים בהתאם להחלטות האו"ם והבטחת זכות השיבה בהתאם להחלטה 194 של העצרת הכללית של האו"ם.

במפגש בסין השתתפו נציגים של פת"ח, חמאס, הג'יהאד האסלאמי,החזית העממית, החזית הדמוקרטית, מפלגת העם, מפלגת המאבק העממי ומפלגת היוזמה הערבית הפלסטינית ועוד פלגים נוספים.

המפגש בסין הינו המפגש השני במספר שמארגנת סין, במפגש קודם שהתקיים בחודש אפריל השתתפו נציגים של תנועת פת"ח ותנועת חמאס.

בחודש שעבר הייתה אמורה להתקיים פגישת פיוס בסין אך יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אסר על השתתפות תנועת פת"ח בה בעקבות יחסים מתוחים עם חמאס, בעקבות לחץ הרחוב הפלסטיני הוא נעתר הפעם לבקשה ושלח את נציגי פת"ח למפגש בסין.

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה החריפו עוד יותר היחסים בין הרש"פ לחמאס, הרש"פ מאשימה את חמאס כי המיט נכבה חדשה על הפלסטינים, גדולה יותר מהנכבה של 1948.

היחסים בין הרש"פ לחמאס הם מתוחים מאז שנת 2007 ועד היום, תנועת חמאס השתלטה על הרצועה בהפיכה צבאית וגירשה משם בכוח את הרש"פ.

מאז היו עשרות ניסיונות לתיווך ופיוס בין הפלגים הפלסטינים כדי לנסות ולהגיע להסכמה לאומית וחלוקת השלטון בין פת"ח לחמאס אך כולם נכשלו.

יו"ר הרש"פ דורש מחמאס להכיר באש"פ כנציג היחיד והבלעדי של העם הפלסטיני ולהכיר בהסכמים הבינלאומיים שעליהם חתם אש"פ, כמו הסכם אוסלו המכיר בישראל, אבל תנועת חמאס מסרבת.

בשטחים לא מתרגשים מההודעה שפורסמה בסין בתום המפגש של הפלגים הפלסטינים, כבר היו בעבר הודעות רבות דומות על הגעה להסכמה, גם התקשורת הפלסטינית איננה מסקרת בהרחבה את הנושא.

ייתכן שמדובר ב"מס שפתיים" כדי לרצות את המארחים הסינים כי הצליחו להשיג התקדמות במאמצי הפיוס שלהם.

כך או כך, הצהרות אינן אומרות דבר אם לא מיישמים את הדברים בשטח והסיכוי למימוש ההצהרה הזו הוא קלוש, ישראל וארה"ב יתנגדו להקמת ממשלה פלסטינית חדשה בהשתתפות חמאס, חמאס הוא ארגון טרור שעשה את הטבח הנורא ב-7 באוקטובר והביא למלחמה ארוכה של ישראל ב-7 חזיתות שסופה עדיין אינו ידוע.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי