האם המלחמה ברצועת עזה תביא לכך שדאע"ש ואל-קאעדה יגבירו את פעולות הטרור ?

גורמי מודיעין במערב טוענים כי המלחמה ברצועת עזה הביאה להתעוררות האסלאם הקיצוני ולהגברת פעילות הטרור של ארגוני דאע"ש ואל-קאעדה במזרח התיכון. לטענתם,מה שמעודד את התופעה הזו הינו המצב הכלכלי הקשה וחוסר היציבות במזרח התיכון בעקבות המלחמה ברצועת עזה.

מומחי מודיעין במערב טוענים כי בחודשים האחרונים יש עלייה בפעילות של מחבלים חמושים בארגוני דאע"ש ואל-קאעדה ברחבי המזרח התיכון, הם מביעים חשש כי המלחמה הנמשכת ברצועת עזה תגביר את המוטיבציה לבנות מחדש את התשתית של הארגונים האלה, דבר שעלול להביא לגל חדש של פיגועי טרור בעתיד.

על פי גורמי מודיעין מערביים, ההקצנה האסלאמית בחצי האי סיני התגברה וגם התקפות ארגון דאע"ש בסוריה.

בירדן הצליחו גורמי הביטחון לסכל פיגועים שתכנן ארגון דאע"ש להוציא אל הפועל בקרוב, גורמי הביטחון הירדנים עצרו חולייה בעת שהכינה מטעני חבלה, אחד מהם התפוצץ והביא למעצר חברי החוליה.

בטורקיה עצרו גורמי הביטחון עשרות חשודים במסגרת המלחמה בארגון דאע"ש, שלוחת דאע"ש בתימן מתכננת לתקוף מטרות ישראליות ומערביות על פי אותם גורמי מודיעין.

במודיעין הבריטי רואים קשר ישיר בין המלחמה ברצועת עזה בין ישראל לחמאס לבין ההתעוררות מחדש של האסלאם הקיצוני של ארגוני דאע"ש ואלקאעדה.

מה שמעודד את התופעה הזו הינו המצב הכלכלי הקשה וחוסר היציבות במזרח התיכון בעקבות המלחמה ברצועת עזה.

גורם מודיעיני מערבי בכיר אמר כי " המלחמה ברצועת עזה מזינה את הטרור ואת ההקצנה בעולם המוסלמי".

האו"ם פירסם באחרונה דו"ח שבו נאמר כי הקבוצות הקיצוניות הגדולות מנצלות את המלחמה ברצועת עזה לגיוס פעילים חדשים ודריכות של הפעילים הקיימים, בדו"ח נאמר כי  "תמונות הסבל שמגיעות מרצועת עזה מעודדות לאלימות קיצונית באזור".

בסוריה נרשמו באחרונה יותר מ-100 התקפות של דאע"ש על כוחות הממשלה הסורית ועל הלוחמים הכורדים.

ארגוני דאע"ש ואל-קאעדה מנצלים את המלחמה ברצועת עזה בדרכים שונות, דאע"ש מעודד מחבלים בודדים לצאת לפעולות טרור ואילו ארגון אל-קאעדה מנצל אותה לקמפיין עולמי נגד כוחות המערב ומנסה לגייס פעילים חדשים לשורותיו.

בתוך כך גורמים בעיראק אומרים כי ממשלת עיראק רוצה שחיילי הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב למלחמה נגד דאע"ש ייסוגו מהמדינה כבר בחודש ספטמבר הקרוב ובמקומם יישארו בעיראק כמה יועצים של צבא ארה"ב.

השבוע יתקיים בוושינגטון מפגש ביטחוני של נציגים אמריקניים עם נציגים ממשלת עיראק לדון בנושא.

גורמים אמריקנים אומרים כי איראן היא שדוחפת את ממשלת עיראק לדרוש את נסיגת חיילי הקואליציה הבינלאומית למלחמה נגד דאע"ש מהמדינה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי