ערעור הסטטוס קוו בהר הבית מסכן ביטחונית את ישראל

גורמי ביטחון בכירים מזהירים מפני הצהרות על שינוי הסטטוס קוו בהר הבית ופרובוקציות שעלולות להביא להרחבת מעגל התומכים בהשמדת ישראל ולערעור היחסים בין ישראל למדינות ערב המתונות. הדבר גם עלול ליצור גם עימות חזיתי עם ערביי ישראל ולהדליק את מזרח ירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פירסם שלשום מוושינגטון, לפני נאומו בקונגרס ופגישתו עם הנשיא ביידן, הודעה חריגה שבה נאמר "כי הסטטוס קוו בהר הבית לא השתנה ולא ישתנה".

דבריו באו בעקבות הצהרה של השר לביטחון פנים איתמר בן גביר שאמר בכנסת " אני הדרג המדיני, והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית".

ההבהרה החד משמעית של ראש הממשלה נתניהו נקלטה היטב בעולם הערבי והרגיעה את הרוחות, האווירה במזרח התיכון היא מתוחה ורוויה אדי דלק וגורמי ביטחון בכירים אומרים כי שינוי הסטטוס קוו בהר הבית, שמחייב החלטת קבינט, הוא מסוכן מאוד, הוא מהווה הפרה של הסכם השלום עם ירדן ובתקופה רגישה כזו שבה ישראל נמצאת במלחמה ב-7 חזיתות הוא עלול לעורר את כל העולם האסלאמי נגד ישראל.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי "ישראל נמצאת במלחמה רב זירתית וכל טעות בנושא הסטטוס קוו בהר הבית רק תרחיב את מעגל התומכים בהשמדת ישראל, לכן, סייג לחוכמה שתיקה".

לירושלים ולהר הבית, שהפלסטינים מכנים אותו מסגד אלאקצא, היה תפקיד מרכזי בהנעת אירועי האלימות באוקטובר שנת 2000 ובמבצע "שומר החומות" במאי 2021.

ניתן לקבוע באופן די ברור את המכנה המשותף  של שני גלי האלימות הנוראיים האלה, הנפץ שהביא להתפרצות שני הגלים היה מה שהתרחש במזרח ירושלים ובהר הבית.

.מאז אירועי אוקטובר 2000 חלו שינויים גדולים בשטח ובמאזן הכוחות בין ישראל לפלסטינים שמשפיעים גם על ערביי ישראל, תנועת חמאס השתלטה על רצועת עזה והפכה ,בגלל ההתעצמות הצבאית שלה, לגורם אזורי חשוב המשפיע על  היציבות האזורית, גם כוחה המדיני התחזק  ושאיפותיה להשתלט בהדרגה על כל "פלסטין" "מהים עד הנהר" התגברו.

המגמה של עליית יהודים להר הבית  נמצאת בעלייה מתמדת ומהווה מוקד חיכוך ומתיחות קבוע בין יהודים לערבים.

גורמי הביטחון מזהירים כי  שינוי הסטטוס קוו בהר הבית עלול גם לגרור את ערביי ישראל לתוך המאבק האלים נגד ישראל, הציבור הערבי התנהג מאז פרוץ המלחמה בצורה מופתית ולא נקט בשום פעילות אלימה בתוך ישראל, לא במגזר הערבי ולא בערים המעורבות למרות שנמשך הקונפליקט החד בחברה הערבית בין הזהות הלאומית הפלסטינית לבין הזהות הישראלית והנאמנות למדינת ישראל.

ישראל צריכה למקד את המאמץ שלה בהכרעת החמאס ברצועת עזה וחזבאללה בלבנון, בימים האחרונים נפתחה גם חזית חדשה מול החות'ים בתימן אשר תקפו את תל אביב בכטב"מ והרגו אזרח ישראלי.

ישראל חייבת לצמצם את החזיתות שבהן היא נלחמת ולא להרחיב את המאבק לחזיתות נוספות כמו למגזר הערבי בישראל או למזרח ירושלים.

הסטטוס קוו בהר הבית קיים כבר 50 שנה, כל ממשלות ישראל שמרו עליו ולא שינו אותו, שינוי הסטטוס קוו אינו יכול להיעשות באורח חד צדדי ובאופן מתריס שיקים על ישראל את כל העולם המוסלמי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי