אחרי חיסול אסמעיל הניה נפתח קרב הירושה בחמאס

חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה באיראן פתח את קרב הירושה בצמרת חמאס, המועמד להחליפו הינו ח'אלד משעל ששימש שנים רבות בתפקיד הזה בעבר. ח'אלד משעל מסוכסך עם יחיא סינוואר ועל פי גורמים בחמאס הוא יעשה הכל כדי לנסות ולנטרל את השפעתו של סינוואר.

חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על ידי ישראל יצר וואקום גדול בהנהגת תנועת חמאס,  ההנהגה נערכת כעת לבחירת מנהיג זמני לתנועה עד שיתאפשר לה לערוך בחירות פנימיות, דבר שיקרה כנראה רק בתום המלחמה ברצועת עזה.

על פי גורמים בחמאס, יש שלושה מועמדים עיקריים להחליף בתפקיד את אסמעיל הניה.

לדבריהם, צריך גם למנות מחליף זמני לתפקיד סגן יו"ר תנועת חמאס שאותו מילא צאלח אלעארורי שחוסל על ידי ישראל בחודש ינואר השנה בהתקפה אווירית  בשכונת א-דאחייה בביירות.

שלושת המועמדים העיקריים לרשת בתפקיד את אסמעיל הניה הם: חא'לד משעל, ראש תנועת חמאס בחו"ל, יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה או זאהר אלג'בארין ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ו"המוח הכלכלי" של הארגון.

שלושתם הם חברים בלשכה המדינית של חמאס.

חאלד משעל הוא יליד העיירה סילוואד באזור רמאללה בשנת 1956, הוא הצטרף לתנועת "האחים המוסלמים" בשנת 1971 והיה לו תפקיד בהקמת תנועת חמאס, בשנת 1996 הוא נבחר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של התנועה ושימש בתפקיד עד שנת 2017  שבה נבחר לתפקיד אסמעיל הניה.

ח'אלד משעל ניצל מניסיון חיסול של המוסד הישראלי בירדן בשנת 1996.

יש לו ניסיון אזורי ובינלאומי רב, בשנת 2021 הוא נבחר לתפקיד ראש חמאס בחו"ל.

יחיא סינוואר נולד במחנה פליטים ח'אן יונס בשנת 1962, הוא נבחר לתפקיד מנהיג חמאס ברצועת עזה וראש הזרוע הצבאית שלה בשנת 2017 ופעם נוספת לאותו התפקיד בשנת 2021.

הוא שימש באינתיפאדה הראשונה כראש מנגנון הביטחון של התנועה שנקרא "מג'ד" שתפקידו היה לחשוף משתפי פעולה עם ישראל. יחיא סינוואר שולט בזרוע הצבאית של חמאס ברצועה והיה ממתכנני הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

זאהר אלג'בארין הינו יליד שנת 1968 מהעיירה סלפית בשומרון והיה ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון, שוחרר בשנת 2011 במסגרת עסקת שליט, כיום משמש כראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון.

הדעה הרווחת בצמרת חמאס היא כי ח'אלד משעל ייבחר לשמש כיורשו הזמני של אסמעיל הניה מכיוון שכבר שימש בתפקיד הזה בעבר וגם בגלל המצב ברצועת עזה שמונע מיחיא סינוואר לקבל את התפקיד, יש התנגדות עזה של תושבי הרצועה למינויו של יחיא סינואר בגלל האסון הכבד שהביא על רצועת עזה ב-7 באוקטובר.

זאהר אלג'בארין ירש את תפקידו של צאלח אעארורי שחוסל על ידי ישראל ועדיין חסר לו הניסיון המדיני הדרוש.

איראן מתנגדת לבחירתו של ח'אלד משעל לתפקיד יורשו הזמני של אסמעיל הניה והיא תנסה להכשיל את המינוי.

חאלד משעל מתנגד לברית הצבאית והמדינית בין חמאס לאיראן השיעית ותומך בהידוק הקשרים עם ציר "האחים המוסלמים" הסוני בראשות קטאר, טורקיה ופקיסטאן.

אם ישראל תצליח לחסל בקרוב את יחיא סינוואר ברצועת עזה יגדיל הדבר את סיכוייו של ח'אלד משעל לזכות בתפקיד.

בכל מקרה מועצת השורא של תנועת חמאס היא שאמורה להחליט על המינוי הזמני של יורשו של אסמעיל הנייה עד לקיום בחירות פנימיות בתנועה, חלק מחברי מועצת השורא חוסל על ידי צה"ל במלחמה וחלק אחר מסתתר במנהרות ברצועת עזה.

חמאס יצטרך למצוא את המנגנון שייבחר את יורשו של אסמעיל הניה, אך כפי שהדברים נראים כעת יהיה זה ח'אלד משעל.

על פי גורמים חמאס, ח'אלד משעל שמסוכסך מאוד עם יחיא סינוואר ועם ראשי הזרוע הצבאית ברצועה עוד מתקופת מבצע "צוק איתן" בשנת 2014 יעשה הכל כדי לשמור את מרכז הכובד של הארגון ואת מערכת קבלת ההחלטות בחו"ל וינסה לנטרל את השפעתו של יחיא סינוואר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי