איראן ויחיא סינוואר מתנגדים למינוי ח'אלד משעל לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס

איראן ויחיא סינוואר מתנגדים בתוקף לכך שח'אלד משעל ייבחר לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס. איראן העבירה מסרים להנהגת חמאס בדוחא כי בחירת ח'אלד משעל לתפקיד הינה "סדין אדום" מבחינתה שעלולה לפגוע בקשרים של חמאס עמה.

תנועת חמאס הודיעה ב-3 באוגוסט כי הנהגתה החלה בהתיעצויות נרחבות במוסדות ההנהגה ומועצת השורא לבחירת מנהיג חדש לתנועה במקומו של אסמעיל הנייה שחוסל על ידי ישראל בטהראן.

ההודעה הכחישה את שמות בכירי חמאס שהוזכרו באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות כמועמדים לרשת את אסמעיל הניה ואמרה כי הידיעות האלה משוללות יסוד.

על פי התקנון הפנימי בתנועה,בחירת הנהגת התנועה נעשית בדרך של בחירות פנימיות לתקופה של ארבע שנים, בבחירות משתתפים פעילי התנועה ברצועת עזה וביהודה ושומרון והאסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל, שמות המועמדים מועברים למועצת השורא ושם מתקיימת ההצבעה.

הלשכה המדינית של חמאס ומועצת השורא קיימו כבר מספר התיעצויות אחרי חיסולו של אסמעיל הניה לגבי אופי הבחירות.

מלבד תפקיד יו"ר הלשכה המדינית, חמאס צריכה לבחור לו גם סגן, במקום צאלח אלעארורי שחוסל בתחילת השנה על ידי ישראל בביירות.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח ברצועה אומרים כי בחודשים האחרונים תנועת חמאס עברה רעידת אדמה בעקבות החיסולים שעשתה ישראל ברצועת עזה ובחו"ל בדרג המדיני ובדרג הצבאי כאחד, דבר שישפיע על עתידה.

ישנם בחמאס כאלה שטוענים כי ראש הממשלה נתניהו מגביר את מדיניות החיסולים כדי לחזק את מצבו הפוליטי ולשפר את כוח ההרתעה של ישראל שנשחק ב-7 באוקטובר.

המאבק בצמרת חמאס הינו בין הזרם שנאמן לאיראן השיעית שבראשו עמד אסמעיל הניה, ועכשיו מוביל אותו יחיא סינוואר, לבין הזרם התומך בתנועת "האחים המוסלמים" הסונית בראשות קטאר וטורקיה שאותה מייצגים ח'אלד משעל ומוסא אבו מרזוק.

הזרם הנאמן לאיראן הוא זה שביצע את ההתקפה על ישראל ב-7באוקטובר ולמעשה הביא את המלחמה הנוכחית על תושבי רצועת עזה.

חיסולו של אסמעיל הניה בטהראן הוא מכה קשה לזרם בחמאס הנאמן לאיראן.

איראן מספקת נשק רב וכספים לחמאס ברצועת עזה בעוד תנועת "האחים המוסלמים" מספקת בעיקר כספים ותמיכה מדינית, כך חמאס נהנה משני העולמות.

חיסול אסמעיל הניה הוא מכה לאלה בחמאס שתומכים בקשר האסטרטגי עם איראן.

כל זה משפיע על קרב הירושה בחמאס, בין ח'אלד משעל, מנהיג חמאס בחו"ל לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה.

בין השניים יש יריבות קשה עוד משנת 2014 ויחיא סינוואר הצליח לגייס את מוחמד דף וכל מפקדי הזרוע הצבאית נגדו.

חיסול אסמעיל הניה ומוחמד דף מחליש את ההתנגדות של יחיא סינוואר אבל איראן נחלצה לעזרתו, תמונת המצב כרגע היא שאיראן ויחיא סינוואר מתנגדים בתוקף לכך שח'אלד משעל ייבחר לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס.

ערוץ אלחדת' הסעודי דיווח ממקורות בתנועת חמאס כי בפגישה שהתקיימה בקטאר לפני כמה ימים הביע יחיא סינוואר, באמצעות מקורביו שנכחו בישיבה, התנגדות עזה לבחירת ח'אלד משעל לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית והציע את סגנו ח'ליל אלחיה לתפקיד מכיוון שיש לו קשרים טובים עם איראן ועם סוריה.

על פי גורמים בתנועת "האחים המוסלמים" איראן העבירה מסרים להנהגת חמאס בדוחא כי בחירת ח'אלד משעל לתפקיד הינה "סדין אדום" מבחינתה שעלולה לפגוע בקשרים של חמאס עם איראן, דווקא בעת שהיא כה זקוקה לעזרת איראן בגלל המלחמה ברצועת עזה.

הנהגת חמאס בהתלבטות קשה, ייתכן שהיא תודיע על מינוי זמני בלבד של יו"ר הלשכה המדינית החדש עד לעריכת בחירות פנימיות ברגע שתסתיים המלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי