התפקיד החדש של יחיא סינוואר מדגיש את ההתלכדות חמאס סביב הג'יהאד וטבח ה-7 באוקטובר

בחירת יחיא סינוואר לתפקידו החדש מסמלת את התמיכה המוחלטת של חמאס ברעיון הג'יהאד נגד ישראל והטבח ב-7 באוקטובר. גורמים בחמאס טוענים כי יחיא סינוואר יישא בקרוב נאום לרגל קבלת תפקידו החדש כראש הלשכה המדינית של חמאס.

דבר בחירתו של יחיא סינוואר ליו"ר הלשכה המדינית של חמאס ממשיך לעורר הדים בעולם ופרשנים בעולם הערבי רואים במהלך הזה התלכדות של כל מוסדות והנהגת תנועת חמאס מאחורי רעיון הגי'האד נגד ישראל ותמיכה מלאה בטבח שתכנן וביצע יחיא סינוואר בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר בשנה שעברה.

חמאס לא השאירה חלל ריק בהנהגתה ומיד בסיום 3 ימי האבל על מותו של אסמעיל הניה בטהרן היא בחרה לו מחליף, למרות חילוקי הדעות בצמרת התנועה בין ח'אלד משעל לבין יחיא סינוואר על זהות היורש, היא העדיפה את יחיא סינוואר ואת עמדת הזרם הפרו איראני בתנועה על פני עמדתו של ח'אלד משעל המשתייך לזרם "האחים המוסלמים".

גורמים בחמאס טוענים כי ח'אלד משעל החליט ברגע האחרון לוותר על ההתמודדות והודיע כי הוא מוותר על התפקיד, גורמים ברצועת עזה טוענים כי הוא רצה להימנע מעימות חזיתי עם יחיא סינוואר מתוך ההערכה כי סינוואר לא יאריך ימים בתפקידו החדש והוא יחוסל בקרוב על ידי ישראל ואז ההתמודדות על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית תיפתח מחדש.

בחירתו של יחיא סינוואר נועדה לשגר גם מסר לישראל כי גם לאחר 10 חודשים של לחימה ברצועת עזה, הזרוע הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר שומרת על כוחה והוא ממשיך לתפקד ולהוביל את הלחימה נגד כוחות צה"ל, המסר הזה מופנה גם לתושבי רצועת עזה כי תנועת חמאס עדיין חיה ובועטת ואין לה שום כוונה להיכנע לישראל ולוותר על השלטון ברצועת עזה.

אמצעי התקשורת של חמאס מבליטים לאחר בחירתו של סינוואר לתפקידו החדש את יכולותיו הצבאיות וטוענים כי הוא אחד המנהיגים ההיסטוריים של התנועה שעמד בתחילת האינתיפאדה הראשונה בראש מנגנון הביטחון הפנימי של התנועה שנקרא "מג'ד" שתפקידו היה לחשוף משתפי פעולה עם ישראל וכי הוא בילה 23 שנים בכלא הישראלי עד לשחרורו בעסקת שליט בשנת 2011.

אברהים אלמדהון, הפרשן של חמאס, חשף אתמול כי בין השנים 2012 עד 2017  שימש יחיא סינוואר בתפקיד שר הביטחון של חמאס ופיקח על הזרוע הצבאית של חמאס.

בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי אמר כי בחירתו של יחיא סינוואר למנהיג התנועה מדגישה את האחדות של תנועת חמאס והמודעות שלה לגבי הסכנות שבהן היא נתונה, הוא טען כי מדיניות החיסולים של ישראל נגד מנהיגי חמאס לא תצליח לשבור את התנועה או להחליש אותה.

עם זאת, גורמים בכירים בתנועת פת"ח ברצועה טוענים כי מדובר במהלך סמלי בלבד שאין לו שום משמעות מעשית בשטח, יחיא סינוואר נבחר לראש הלשכה המדינית של התנועה אך הוא מסתתר במנהרות ונרדף על ידי ישראל והוא מוגבל מאוד בקשר עם לשכה המדינית בחו"ל ואין ביכולתו לבצע שום פעילות מדינית אמיתית, כל פעילות כזו עלולה לחשוף את מקום מסתורו לשב"כ הישראלי ולהביא לחיסולו.

עוד הוסיפו הגורמים בתנועת פת"ח כי בחירתו של יחיא סינוואר פה אחד במוסדות חמאס היא אקט מלאכותי  והצגה של אחדות לאומית בזמן שכל ילד ברצועת עזה יודע כי קיימים חילוקי דעות קשים בצמרת התנועה על הקשר שלה עם איראן ויריבות חריפה בין יחיא סינוואר לבין ח'אלד משעל ומוסא אבו מרזוק.

לדבריהם, בחירת יחיא סינוואר ליורשו של אסמעיל הניה נועדה להראות כי חיסולו של אסמעיל הנייה לא ישנה דבר וכי כל הנהגת חמאס ממשיכה את דרכו.

לא מן הנמנע כי לצורך תהליך הבחירה לתפקיד החדש שלו יצא יחיא סינוואר לזמן קצר ממקום מחבואו במנהרות כדי לתקשר עם הנהגת חמאס בחו"ל, הפרשן אברהים אלמדהון טוען כי הוא יישא בקרוב נאום לרגל כניסתו לתפקיד החדש, הוא לא פירט כיצד בדיוק ייעשה הדבר הזה.

נראה כי יחיא סינוואר רוצה להפגין ביטחון עצמי ולקבע את תפקידו החדש כמנהיג התנועה ולצרוב את התודעה של הפלסטינים  והישראלים כאחד כי הוא זה שקובע את כל ההחלטות בתנועת חמאס, במיוחד בכל הקשור להמשך המלחמה ועסקת החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי