תיאורית הקונספירציה-איראן סייעה לחיסול אסמעיל הניה

חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בלב טהרן מעורר את תיאוריית הקונספירציה בעולם הערבי כי איראן סייעה למוסד הישראלי לחסל אותו. העולם הערבי מתקשה לעכל את החיסול המוצלח ואינו מאמין לגרסת שלטונות איראן על נסיבות מותו של אסמעיל הניה.

העולם הערבי אוהב מאוד את תיאוריות הקונספירציות, כפי שלאחר מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי בתאונת מסוק הופצו ידיעות כי  הוא חוסל ביד בנו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי, כדי שלא יפריע לו בקרב הירושה ,עכשיו מופצות ברשתות החברתיות ובעיתונות הערבית ידיעות כי איראן נתנה יד לחיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה, ברשת הטיק טוק אף הופץ סרטון של פעיל אופוזיציה ירדני שחי באירופה שטוען כי אסמעיל הניה נותר בחיים והוא חי בזהות בדוייה באיראן.

המתנגדים לחמאס ולציר ההתנגדות בראשות איראן, טוענים כי מנגנוני המודיעין של איראן שיתפו פעולה עם המוסד הישראל בחיסולו של אסמעיל הניה וכי בתמורה לכך התחייבה ישראל שלא לפגוע במליציות השיעיות שנאמנות לאיראן.

גורמים באופוזיציה האיראנית טוענים כי במהלך ביקורו של אסמעיל הניה בטהרן הוא נפגש עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי והתלונן כי איראן הזניחה את חמאס אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר וכי הזרוע הצבאית זקוקה בדחיפות לנשק ולכספים, עלי ח'מינאי זעם על אסמעיל הניה ונתן את האור הירוק לחסל אותו.

מאסמעיל הניה ומאבטחיו נלקחו מכשירי הטלפון הניידים ואנשי ביטחון איראניים התעקשו כי רק הם יאבטחו אותו במהלך שהותו בטהרן ובאותה העת תיאמו את חיסולו עם המוסד הישראלי.

תיאוריית הקונספירציה הגיעה גם לישראל, השיח' כמאל אל-ח'טיב, סגן ראש התנועה האסלאמית בישראל, כתב בדף הפייסבוק שלו:

"אינני יכול להאמין שחיסול אסמעיל הניה ע"י ישראל במטה של משמרות המהפכה  האיראני נעשה ללא שיתוף פעולה מצד גורמים איראניים בעלי השפעה, במיוחד מאחר שהוא שהה באיראן לא יותר מ-36 שעות."

גם בקטאר, כמה עיתונאים קטארים פירסמו מאמרים כי איראן סייעה לישראל לחסל את אסמעיל הניה במקום שאמור היה להיות שמור היטב מבחינה ביטחונית וכי מנהיג חמאס נפל למלכודת איראנית של בגידה.

אפילו ברצועת עזה יש הלכי רוח דומים, תושבים ברצועה אומרים כי איראן סחטה את אסמעיל הניה כמו לימון עד הטיפה האחרונה כדי ישרת את האינטרסים שלה ואחר כך השליכה את הלימון לפח האשפה, כמו שחזבאללה מכר את צאלח אלעארורי , סגנו של אסמעיל הניה, שחוסל על ידי המוסד הישראלי בחודש ינואר השנה בשכונת א-דאחיה בביירות.

תיאוריית הקונספירציה הזו הינה חלק ממארג היחסים בין השיעה לסונים, בעיני המוסלמים הסונים, השיעים נחשבים לאנשים בוגדניים שלא ניתן לסמוך עליהם ולמרות שאיראן מסייעת כביכול למאבק הפלסטיני נגד ישראל, האינטרסים שלה קודמים לאינטרסים הפלסטינים והיא לא תהסס למכור אותם אם יש צורך בכך כדי להשיג את מטרותיה האזוריות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי