חמאס נוקט בלוחמה פסיכולוגית כדי לפגוע במורל הלאומי ובאמון בדרג המדיני בישראל

גורמים בחמאס מרוצים מהתגובות בישראל להודעת הזרוע הצבאית על רצח חטוף ישראלי ופציעת שתי חטופות נוספות בשבי ברצועת עזה. חמאס מנסה להתסיס את החברה הישראלית באמצעות הודעות שקריות ולפגוע באמון בדרג המדיני כדי שישראל תיכנע לדרישותיו.

צה"ל חשף אתמול  את תרגיל הלוחמה הפסיכולוגית השקרי של חמאס בכל מה שקשור לרצח חטוף ישראלי בשבי חמאס.

חמאס פרסם תמונת גופת חטוף ישראלי ו"אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס, טען בהודעתו כי "לאחר חקירה", התברר כי מי שהופקד לשמור על "אסיר האויב" (החטוף) הרג אותו כ"פעולת נקמה, בניגוד להנחיות, לאחר שנודע על מות ילדיו בטבח".

לאחר בדיקת התמונה שפורסמה מסר דובר צה"ל כי " מדובר בחטוף שנרצח וגופתו הוחזרה במבצע של צה"ל והשב"כ בסוף חודש נובמבר שעבר וכי המשפחה הרלוונטית עודכנה על ידי נציגי צה"ל".

הפירסום החמאסי אתמול נעשה לרגל מפגש הפסגה בדוחא על עסקת החטופים כדי ליצור דמורליזציה בישראל ולהגביר את הלחץ הפנימי על הממשלה להסכים לתנאי חמאס לעסקה.

תרגיל ההונאה הפסיכולוגי של חמאס התחיל כבר לפני כמה ימים,"אבו עוביידה", הדובר של הזרוע הצבאית של חמאס פירסם השבוע הודעה לקראת מפגש הפסגה בדוחא שבה נאמר כי שני פעילי חמאס ששמרו על חטופים ישראלים ברצועת עזה פתחו באש על 3 מהחטופים שכתוצאה ממנה נהרג חטוף ישראלי ועוד שתי חטופות ישראליות נפצעו באורח קשה ונעשים כעת מאמצים להציל את חייהן.

בחמאס היו מרוצים מאוד מכך שההודעה הזו קיבלה תפוצה רחבה באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות בישראל, "אבו עוביידה" הטיל את האחריות על ממשלת ישראל שלטענתו "מבצעת מעשי טבח בפלסטינים שמשפיעים על חייהם של החטופים הישראלים".

דובר צה"ל הגיב אז על הודעת חמאס ואמר כי אין לו שום מידע שמאשר את הדברים שנמסרו בהודעת הזרוע הצבאית וכי הוא יעדכן את הציבור ברגע  שיהיה לו מידע בנושא.

מה ניסתה הזרוע הצבאית של חמאס להשיג בפירסום ההודעה?

 

פרשנים ברצועת עזה הסבירו כי ההודעה של חמאס נבעה מכמה סיבות.

 

א.להגביר את הויכוח הפנימי בישראל בנושא עסקת החטופים לקראת מפגש הפסגה בדוחא כדי להגביר את הלחץ על ממשלת נתניהו להיכנע לדרישות חמאס.

ב.ליצור איום על ישראל כי "התעללות" של חיילי צה"ל במחבלים פלסטינים בבתי הכלא בישראל, וספציפית במתקן המעצר בשדה תימן, תביא לפגיעה בחטופים הישראלים בשבי חמאס.

ג.להגביר את הלחץ הנפשי של משפחות החטופים הישראלים כדי שינקטו בפעולות מחאה קיצוניות נגד ראש הממשלה נתניהו והשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שלטענת חמאס מתנגדים לעסקה המוצעת.

הודעת חמאס לא מסרה בכוונה שום פרטים שמאפשרים למערכת הביטחון הישראלים לבדוק את אמינותה בהיעדר מידע מודיעיני על מצבם של החטופים, לטענת גורמים בחמאס,הזרוע הצבאית הצליחה באמצעות ההודעה הזו ליצור דאגה ומבוכה בכל הרמות בחברה הישראלית.

למרות שההודעה של חמאס אתמול טענה כי אירוע הירי על החטופים הישראלים אינו מייצג את דת האיסלאם ו"האתיקה" של חמאס וכי הארגון יחמיר את ההנחיות לשמירה על החטופים, גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי הודעת הארגון ממחישה לציבור בישראל את השקרים של חמאס וכמה אכזר הוא , וכי אין לו שום בעיה לרצוח חטופים ישראלים  חסרי ישע הנמצאים בשבי ברצועת עזה.

מאוד חשוב לחמאס לצרוב בתודעה הישראלית את המסר כי המתנגדים בדרג המדיני לעסקת החטופים בעצם מפקירים את החטופים למוות בשבי חמאס הכל כדי לשמור על עתידם הפוליטי.

לישראל אין שום דרך למנוע פירסום הודעות כאלה, אבל גורמים ביטחוניים בישראל סבורים שעל אמצעי התקשורת בישראל לנקוט משנה זהירות ולא להדהד את  מסרי הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס שפוגעים ברגשות ובמורל משפחות החטופים.

מערכת הביטחון מעדכנת את משפחות החטופים בכל פיסת מידע שיש לה על גורלם ועדיף לסמוך עליה בנושא הזה ולהתעלם מהודעות הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי