מחמוד עבאס חולם לבקר ברצועת עזה

הצהרתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי יבקר ברצועת עזה אפילו אם הדבר יעלה לו בחייו ממשיכה להסעיר את הרחוב הפלסטיני. גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי הדבר איננו מעשי מכיוון שהרצועה היא אזור מלחמה, מקורביו של מחמוד עבאס מנסים לצמצם את הנזק התדמיתי שגרמו דבריו.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נשא בשבוע שעבר נאום בפני הפרלמנט הטורקי, ואמר כי הוא מתכנן לבקר ברצועת עזה יחד עם ההנהגה הפלסטינית.

מחמוד עבאס שיבח את עמדותיו של הנשיא ארדואן והעם הטורקי, "התומכים בסוגיה הפלסטינית". הוא הכריז שיבקר ברצועת עזה, "גם אם זה יעלה לי בחיי".

מחמוד עבאס טען כי הרש"פ היא שאחראית על הרצועה וקרא למועצת הביטחון ולמזכ"ל האו"ם לסייע לו לבקר בעזה.

אמש טענו ברש"פ כי החלו מגעים בין הרש"פ לגורמים בקהילה הבינלאומית כדי לאפשר את הביקור.

דבריו של יו"ר הרש"פ היכו בהלם את תושבי רצועת עזה אשר רבים מהם גיחכו למשמע נאומו של מחמוד עבאס ורצונו לבקר ברצועת עזה.

מאז ועד היום הנושא הזה מעסיק את אמצעי התקשורת הערבית ובמיוחד את הרשתות החברתיות.

בכירים ברש"פ מיהרו לאחר הנאום להסביר למחמוד עבאס כי דבריו היו טעות וכי אין באפשרותו לבקר ברצועת עזה.

הבכירים ברש"פ ניסו להסביר לעיתונאים זרים כי מחמוד עבאס התכוון בנאומו כי יבקר ברצועת עזה בעתיד כשהמלחמה תסתיים והרש"פ תחזור לשלוט ברצועת עזה.

בסך הכל מדובר ב"הצהרת כוונות" טען גורם בכיר בתנועת פת"ח.

כמובן, שביקור כרגע של יו"ר הרש"פ ברצועת עזה הינו בלתי אפשרי ללא תיאום עם ישראל כמתחייב מהסכם אוסלו לגבי תנועה של אח"מים פלסטינים,ישראל הרשמית לא הגיבה על דבריו של מחמוד עבאס, אבל, גורמים בכירים בירושלים תדרכו בתגובה לדבריו של מחמוד עבאס כי רצועת עזה הינה אזור מלחמה ואף אחד משטחי יהודה ושומרון אינו יכול להיכנס אליה.

לדבריהם, אין למחמוד עבאס מה לחפש ברצועה וישראל כבר הבהירה בעבר כי היא מתנגדת לחזרת הרש"פ לשלוט ברצועת עזה.

בשטח שולטת כרגע תנועת חמאס, באזורים שצה"ל אינו נמצא בהם.

כדי להיכנס לרצועה צריך מחמוד עבאס לעבור דרך מעבר ארז שתחת שליטתו של צה"ל, הוא איננו יכול להיכנס אליה דרך מעבר רפיח ,אם יבוא ממצרים, מכיוון שישראל שולטת בצד הפלסטיני של המעבר בתוך רצועת עזה.

מדובר בתרחיש מורכב מאוד, גם אם ישראל הייתה מסכימה לביקור של מחמוד עבאס ברצועה, הרי שהוא היה מסכן את חייו, מחמוד עבאס שנוא על תושבי הרצועה אחרי שבשנת 2018 הוא הטיל עליהם סנקציות כלכליות, שלל פנסיות של פקידים פלסטינים ומנע מעבר חולים מהרצועה לקבלת טיפול רפואי בישראל, באמצעות צעדים בירוקרטיים, בניסיון להמריד אותם נגד שלטון חמאס.

זו הפעם הראשונה שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מביע רצון לבקר ברצועת עזה מאז שנת 2007 לאחר שתנועת חמאס השתלטה בכוח על הרצועה וגירשה ממנה את הרש"פ.

גורמים בתנועת פת"ח טוענים כי דבריו של מחמוד עבאס לא היו מכוונים רק לישראל אלא גם לתנועת חמאס וכי מדובר במסר כי הוא נחוש להחזיר את שליטת הרש"פ על הרצועה.

בשורה התחתונה, אף אחד מהפלסטינים לא מתייחס ברצינות לדבריו של מחמוד עבאס, רבים מתייחסים אליו כמנהיג זקן והזוי, על סף הדמנציה, שכבר מתחיל לדבר שטויות בזמן שהוא אינו יכול לשלוט אפילו בשטחי הרש"פ ביהודה ושומרון, רבים טוענים כי הוא משועמם ומחפש לו עיסוקים ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי