עד עתה אין פריצת דרך בדיונים בקהיר על עסקת החטופים

השיחות בקהיר על עסקת החטופים והפסקת האש יימשכו ביומיים הקרובים אך בירושלים מעריכים כי הסיכוי להשגת פריצת דרך הוא נמוך. גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי יחיא סינוואר אינו מעוניין בעסקה בשלב הזה וממתין למלחמה שתפרוץ בין איראן וחזבאללה לבין ישראל.

הערוץ המצרי "אל-ע'ד" דיווח אמש שהמפגש בקהיר בין חברי המשלחת הישראלית לנציגים המצרים הסתיים ללא התקדמות בסוגיות "ציר פילדלפי" ומעבר רפיח.

לפי הדיווח, הישראלים הציגו במהלך המפגש מפות של פריסת כוחות צה"ל בציר שאליה ישראל מוכנה להסכים.

ראש המוסד דוד ברנע וראש השב"כ רונן בר הגיעו אמש לקהיר במטרה לנהל משא ומתן ולהגיע להסכמות עם מצרים על ההסדרים והשליטה ב"ציר פילדלפי."

המפגש התקיים לאחר לחץ אמריקני ושיחה של הנשיא ביידן עם ראש הממשלה נתניהו שבה ביקש ממנו לעשות מאמץ נוסף להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

גם שליחו של הנשיא ג'ו ביידן ברט מקגורק הגיע לקהיר לשיחות עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי וגם ראש ה-CIA ביל ברנס צפוי לפי הדיווחים להגיע לקהיר.

סלע המחלוקת העיקרי להגעה על הסכם חטופים והפסקת אש נותר הנוכחות של כוחות צה"ל ב"ציר פילדלפי" שהינו צינור ההברחות של אמצעי הלחימה ממצרים עבור חמאס ברצועת עזה.

מצרים שמנהלת את המשא ומתן אינה מוכנה להתפשר ודורשת נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מ"ציר פילדלפי".

העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח אמש כי המשלחת הישראלית שהגיעה לקהיר הביאה איתה "הצעה חדשה", הכוללת פיתוח של המתווה שהציג מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן באמצע השבוע.

לפי הדיווח, ההצעה כוללת נוכחות קבועה של משלחת פיקוח מטעם האו"ם בכמה נקודות קבועות, שמספרן יוסכם, לאורך "ציר פילדלפי".

מוקדם יותר, דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מנהלי המו"מ הישראלי העלו הצעה להקים שמונה מגדלי פיקוח ב"ציר פילדלפי", הצעה שהמצרים דחו.

לפי העיתון הקטארי ההצעה החדשה כוללת נוכחות של נציגות נוספת של האיחוד האירופי במעבר רפיח לצד נציגי הרש"פ, כדי לחדש את הפעלתו.

מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר כי "הדיווח לפיו נבחן רעיון להציב כח בין-לאומי בציר פילדלפי אינו נכון. ראש הממשלה נתניהו עומד על העקרון שישראל תשלוט ב"ציר פילדלפי", במטרה למנוע התחמשות מחודשת של חמאס, שתאפשר לו את היכולת לחזור על זוועות 7 באוקטובר".

הערוץ הסעודי "אל-חדת'" דיווח מפי מקורותיו כי המו"מ בקהיר יימשך יומיים במצרים ויוארך אם המחלוקות לא ייפתרו.

אמש, בדיון במועצת הביטחון של האו"ם, חזרה שגרירת ארה"ב לינדה תומאס גרינפילד על דבריו של מזכיר המדינה בלינקן במהלך ביקורו בישראל כי נתניהו הסכים להצעת הגישור האמריקנית.

"ישראל קיבלה את הצעת הגישור ועכשיו חמאס צריך לעשות את אותו הדבר" אמרה שגרירת ארה"ב.

משבר האמון בין מצרים לישראל הוא גדול מאז פרוץ המלחמה, מצרים טוענת כי נוכחות כוחות צה"ל ב"ציר פילדלפי" היא הפרה של הסכם השלום בינה לבין ישראל, בירושלים דוחים את הטענות האלה על הסף.

גורמים מדיניים בירושלים רואים בהתנהלות המצרית כפיות טובה לאחר שישראל סייעה למצרים, בדרכים שהשתיקה יפה להן, להילחם נגד שלוחת דאע"ש בסיני.

נראה כי לגורמים בשלטון המצרי יש אינטרס כלכלי  מובהק מהמשך שליטה של חמאס בצד הפלסטיני של "ציר פילדלפי" מכיוון שפקידים בכירים מקבלים תשלומי שוחד מחמאס ומשתפים פעולה עם תעשיית ההברחות.

לפי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", סיבה נוספת לסירוב המצרי לנוכחות צה"ל ב"ציר פילדלפי" היא ככל הנראה חשש בממשל א-סיסי מדעת הקהל המצרית, ההנהגה המצרית חוששת להיתפס כמשתפת פעולה עם "כיבוש ישראלי" מתמשך ברצועה.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי יחיא סינוואר ממשיך להפעיל את מכונת הסחטנות שלו ומתעקש על עמדותיו מכיוון שהוא מעריך שבכך הוא עשוי להגדיל את הסיכויים להתרחבות המלחמה בין ישראל לאיראן ולחיזבאללה.

מלחמה כזו תגבה מחירים כבדים מישראל ותביא להפחתה ניכרת בלחץ הצבאי על חמאס ועל רצועת עזה, מאחר שצה"ל ייאלץ להעתיק את מרבית מאמציו וכוחותיו אל חזית הצפון מול חזבאללה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי